Szinte minden Toyotában megtalálható a jelentős fogyasztáscsökkentés kulcsa: az ECO üzemmód némi nyugalomért cserébe mérhetően gazdaságosabb közlekedést kínál. Az elméletet a gyakorlatban is igazolták a Toyota mobilitási szolgáltatásokra szakosodott leányvállalatának kutatói.
Egyes típusokban külön nyomógombot kap, másutt forgótárcsával vagy billenőkapcsolóval választható ki az üzemmódok közül, de sokaknak eszük ágában sincs használni: ez a rettegett Eco funkció, amelyet aktiválva autójuk ráérősebbé válik, mint egy kora őszi napsütésben nyújtózó házi macska. Nem-nem, az autó legyen sportos, vagy ha lehet, még sportosabb – padlógázzal a lámpáig, újabb padlógázzal a lámpától, és érdemes magasan tartani a fordulatszámot, hogy az autó ugorjon, ha gyorsítani kell…
A helyzet azonban az, hogy nem kell. Egyetlen tanulmány sem mutatta ki, hogy a városban paprikásan közlekedve felgyorsíthatnánk a forgalom ritmusát, vagy akár mi magunk érdemben időt nyerhetnénk a dugóban. Gyanítjuk, hogy hamarabb célhoz érhet az, aki a zöld jelzésre késlekedés nélkül elindul, ám erre vonatkozó összehasonlító vizsgálatról nem tudunk.
Készült viszont elemzés az Eco üzemmód használatáról. A Toyota online rendszerekkel és adatszolgáltatásokkal foglalkozó részlege, a Toyota Connected North America (TCNA) saját dolgozóit vonta be a kísérletbe. Arra kérték őket, hogy egy teljes héten át kizárólag ebben az üzemmódban használják céges autójukat, majd a tőlük begyűjtött fogyasztási adatokat összevetették egy szélesebb ügyfélbázis átlagos értékeivel. Az adatgyűjtés nem okozott gondot, hiszen a Toyota már évekkel ezelőtt megvalósította a járművek és egy központi adatbázis közötti, anonimizált információcserét, ami a meghibásodásokra, az alkatrészek élettartamára és egyéb paraméterekre, így a fogyasztásra is vonatkozó, felbecsülhetetlen értékű statisztikai információkat bocsájt a fejlesztőmérnökök rendelkezésére.
Készült viszont elemzés az Eco üzemmód használatáról. A Toyota online rendszerekkel és adatszolgáltatásokkal foglalkozó részlege, a Toyota Connected North America (TCNA) saját dolgozóit vonta be a kísérletbe. Arra kérték őket, hogy egy teljes héten át kizárólag ebben az üzemmódban használják céges autójukat, majd a tőlük begyűjtött fogyasztási adatokat összevetették egy szélesebb ügyfélbázis átlagos értékeivel. Az adatgyűjtés nem okozott gondot, hiszen a Toyota már évekkel ezelőtt megvalósította a járművek és egy központi adatbázis közötti, anonimizált információcserét, ami a meghibásodásokra, az alkatrészek élettartamára és egyéb paraméterekre, így a fogyasztásra is vonatkozó, felbecsülhetetlen értékű statisztikai információkat bocsájt a fejlesztőmérnökök rendelkezésére.
Mielőtt ismertetnénk a kutatás eredményét, tekintsük át gyorsan, mit is csinál az Eco üzemmód. A beállítást aktiválva olyan, mintha autónk vezetését átadnánk egy nagyon tapasztalt, nagyon higgadt sofőrnek. A vezérlés ilyenkor nem engedélyez feleslegesen nagy mértékű gázadást a motornak, azonnal felsőbb sebességfokozatba kapcsol, amint a fordulatszám és a terhelés lehetővé teszi, továbbá az egyéb fogyasztók (elsősorban a klímaberendezés) vezérlésében is önmérsékletet gyakorol. Mindez ismerős lehet a tudatos autóvezetők számára, azonban azoknak, akik mérlegelés nélkül nyomják a gázt, időről időre jól jöhet némi segítség a spórolásban.
De vajon megéri takarékosan közlekedni? Az egy hét tapasztalatai alapján feltétlenül. A kísérletben részt vevő, mintegy kétezer Toyota-sofőr 777 ezer kilométert tett meg Eco üzemmódban. Az adatok kielemzéséből és a több millió kilométernyi országos átlaggal való összevetéséből kiderült, hogy még az eleve takarékos hibridek esetében is 4 százalékkal lehetett csökkenteni az üzemanyag-fogyasztást, a hagyományos benzinmotoroknál pedig 26 százalék volt a megtakarítás.
Számszerűen a kétezer autós egy hét alatt az átlagnál 19 346 literrel kevesebb üzemanyagot égetett el. Számoljuk ezt át gyorsan magyarországi üzemanyagárakra, és rögtön kiderül, hogy egyetlen hét alatt 11 millió (2000 autósra elosztva fejenként 5500) forint körüli spórolást értek el azzal, hogy a motor indítását követően megnyomták a gombot. Ami a környezet védelmét illeti, a több mint 19 ezer liternyi benzin közel 45,24 tonna szén-dioxid kibocsátásától kímélte meg a légkört.
Számszerűen a kétezer autós egy hét alatt az átlagnál 19 346 literrel kevesebb üzemanyagot égetett el. Számoljuk ezt át gyorsan magyarországi üzemanyagárakra, és rögtön kiderül, hogy egyetlen hét alatt 11 millió (2000 autósra elosztva fejenként 5500) forint körüli spórolást értek el azzal, hogy a motor indítását követően megnyomták a gombot. Ami a környezet védelmét illeti, a több mint 19 ezer liternyi benzin közel 45,24 tonna szén-dioxid kibocsátásától kímélte meg a légkört.
Amikor tehát új Toyotát vásárol, feltétlenül kérdezze meg a kereskedés munkatársától, hogy a kiszemelt típusban hogyan kell aktiválni az Eco üzemmódot, ennél olcsóbb és egyszerűbb módszert ugyanis még nem találtak ki a fogyasztás, a károsanyag-kibocsátás és az üzemeltetési költségek csökkentésére!