Rövid idő alatt teljesen átalakította motorkínálatát a Suzuki.
Európában egyedülálló módon összes típusát kizárólag hibrid hajtáslánccal kínálja – nem egy-, nem is két-, hanem egyenesen négyfélével.
Tavaly ilyenkor jelentette be a Magyar Suzuki, hogy Esztergom mostantól kizárólag hibrid járműveket gyárt az európai piacokra.
A hír akkor utópisztikusnak hathatott egyesek számára, főleg azoknak, akik nem követték nyomon azt a fejlődést, amellyel a márka gyorsan és hatékonyan átdolgozta hajtáslánc-választékát.
Ma már azonban Magyarországon sem kapható olyan Suzuki, amelyben ne dolgozna villanymotor is a belső égésű erőforrás mellett – nincs még egy olyan autógyártó a világon, amely ilyen mértékben elkötelezte volna magát a hibrid technológiák mellett.
Igen, technológiák, így, többes számban: a Suzuki típusai ugyanis négyféle, kisebb-nagyobb mértékben eltérő működésű hibrid egységen osztoznak.
A hír akkor utópisztikusnak hathatott egyesek számára, főleg azoknak, akik nem követték nyomon azt a fejlődést, amellyel a márka gyorsan és hatékonyan átdolgozta hajtáslánc-választékát.
Ma már azonban Magyarországon sem kapható olyan Suzuki, amelyben ne dolgozna villanymotor is a belső égésű erőforrás mellett – nincs még egy olyan autógyártó a világon, amely ilyen mértékben elkötelezte volna magát a hibrid technológiák mellett.
Igen, technológiák, így, többes számban: a Suzuki típusai ugyanis négyféle, kisebb-nagyobb mértékben eltérő működésű hibrid egységen osztoznak.
Mielőtt azonban ezek áttekintésébe kezdenénk, érdemes egy kicsit visszamenni az időben, egészen 2003-ig, amikor a Suzuki bemutatta a világ első hibrid kei carját. A mókás külsejű Twin orrában a műfajban szokásos 0,66 literes benzinmotor dolgozott.
A technológia fél évtizeddel később kis híján hálózatról tölthető kivitelben is megvalósult, a Suzuki azonban fontos felismerést tett. A full hibridek bonyolult felépítése és fejlett, nagyfeszültségű akkumulátora érdemi fogyasztáscsökkenést eredményez ugyan, ám magas ára miatt a technológia végső soron kevesebbekhez juthat el, ezért kisebb mértékben csökkenti a közlekedés környezeti terhelését.
A technológia fél évtizeddel később kis híján hálózatról tölthető kivitelben is megvalósult, a Suzuki azonban fontos felismerést tett. A full hibridek bonyolult felépítése és fejlett, nagyfeszültségű akkumulátora érdemi fogyasztáscsökkenést eredményez ugyan, ám magas ára miatt a technológia végső soron kevesebbekhez juthat el, ezért kisebb mértékben csökkenti a közlekedés környezeti terhelését.
A magyarul lágy hibridként is ismert mild hibrid ezzel szemben minimális anyagi, tömeg- és alkatrésztöbblettel ér el mérhető eredményeket, a sok kicsi pedig sokra megy: tavaly csak Magyarországon több mint 14 ezer (!) mild hibrid járművet adott el a márka.
Az összes villamosított jármű 37 százalékát. A technológiát két konfigurációban kínálja a Suzuki: a kisebbik, 1,2 literes szívómotorhoz 12 voltos rendszer kapcsolódik – ez a 82 lóerős egység található az Ignisben és a Swiftben. A másik az 1,4 literes turbómotor 48 voltos mild hibrid társítása, amely tisztességes 130 lóerővel mozgatja az S-Cross és Vitara crossovereket, valamint a Swift Sportot.
Az összes villamosított jármű 37 százalékát. A technológiát két konfigurációban kínálja a Suzuki: a kisebbik, 1,2 literes szívómotorhoz 12 voltos rendszer kapcsolódik – ez a 82 lóerős egység található az Ignisben és a Swiftben. A másik az 1,4 literes turbómotor 48 voltos mild hibrid társítása, amely tisztességes 130 lóerővel mozgatja az S-Cross és Vitara crossovereket, valamint a Swift Sportot.
A lényeg mindkét esetben a villanymotor, amely kettős szerepet tölt be. Az egyik a regeneratív fékezés, azaz hogy a villanymotor képes generátorként elektromos energiává átalakítani a fékezés vagy lassítás során felszabaduló mozgási energiát, és az így megtermelt árammal tölteni az apró, ultra könnyű lítiumion akkumulátort. A másik, hogy amikor a start-stop rendszer vesztegléskor leállítja a motort, annak újraindítására a klasszikus indítómotor helyett a mild hibrid villanymotor szolgál.
A 48 V-os, nagyobb teljesítményű rendszer emellett a hajtásba is besegít, méghozzá olyankor, amikor ezzel érdemi hatást érhet el: abban az alacsony fordulatszám-tartományban támogatja a benzinmotort, ahol még nem indul be a turbófeltöltő.
A 48 V-os, nagyobb teljesítményű rendszer emellett a hajtásba is besegít, méghozzá olyankor, amikor ezzel érdemi hatást érhet el: abban az alacsony fordulatszám-tartományban támogatja a benzinmotort, ahol még nem indul be a turbófeltöltő.
A mild hibridekkel elérhető fogyasztáscsökkenés abszolút értékben szerény, ám ár/érték arányban nézve fordul a kocka – arról nem is beszélve, hogy a regeneratív fékrendszer kíméli a kopástól az üzemi féket, aminek így hosszabb lehet az élettartama.
A finomabb újraindítás szintén élvezetesebbé, stresszmentesebbé teszi az utazást. Amellett, hogy egyértelműen letette a voksát a mild hibridek mellett, a Suzuki két forradalmian újszerű modellújdonsággal is jelentkezett: az alsó középkategóriás Swace kombi, illetve a középkategóriás Across szabadidőjármű a márka és a Toyota között létrejött, globális stratégiai együttműködés eredményeként született meg. Ezek modellkoncepciójukat tekintve ugyanúgy merőben újnak számítanak a Suzuki palettáján, mint a hajtási módozatuk terén.
A finomabb újraindítás szintén élvezetesebbé, stresszmentesebbé teszi az utazást. Amellett, hogy egyértelműen letette a voksát a mild hibridek mellett, a Suzuki két forradalmian újszerű modellújdonsággal is jelentkezett: az alsó középkategóriás Swace kombi, illetve a középkategóriás Across szabadidőjármű a márka és a Toyota között létrejött, globális stratégiai együttműködés eredményeként született meg. Ezek modellkoncepciójukat tekintve ugyanúgy merőben újnak számítanak a Suzuki palettáján, mint a hajtási módozatuk terén.
A Swace 1,8 literes szívómotorjához nagyfeszültségű akkumulátorról üzemelő, erőteljes villanymotor társul, amely ráadásul elinduláskor, illetve állandó sebességű haladáskor képes önállóan is mozgatni az elegáns kompakt modellt – a regeneratív funkció magától értetődően itt is működik.
Míg a Swace 122 lóerős, az Across több mint kétszer ilyen erős: 2,5 literes benzinmotorja és erős villanymotorjai összesen 306 lóerőt képesek mozgósítani, ráadásul a tágas jármű akár 75 kilométert tud megtenni helyi károsanyag- és zajkibocsátás nélkül.
Ez utóbbi záloga a nagyobb kapacitású akkumulátor, amelyet nem csak menet közben, a motorról, illetve a fékrendszerről tölthetünk, de otthon vagy bármely villanyautó-töltőponton, külső áramforrásról is könnyedén és gyorsan feltölthetjük.
Míg a Swace 122 lóerős, az Across több mint kétszer ilyen erős: 2,5 literes benzinmotorja és erős villanymotorjai összesen 306 lóerőt képesek mozgósítani, ráadásul a tágas jármű akár 75 kilométert tud megtenni helyi károsanyag- és zajkibocsátás nélkül.
Ez utóbbi záloga a nagyobb kapacitású akkumulátor, amelyet nem csak menet közben, a motorról, illetve a fékrendszerről tölthetünk, de otthon vagy bármely villanyautó-töltőponton, külső áramforrásról is könnyedén és gyorsan feltölthetjük.
Bár jellegüket és előnyeiket tekintve eltérőek, a villanymotor alkalmazása mellett még egy fontos közös jellemzője van a Suzuki hibrid modelljeinek. Egytől egyig mindegyik hajtásláncára akár 10 év garancia (a 3 éven vagy 100 000 kilométeren át érvényes, teljes körű garanciát túl további 7 éven vagy 200 000 kilométeren át érvényes, a turbófeltöltőre, a sebességváltóra és a hibrid hajtás elemeire vonatkozó kiegészítő garancia) vonatkozik. Ilyen feltételek mellett nem nehéz a részben elektromos közlekedés hívévé válni.