Tízmillión túl a Mi Autónk

Tízmillión túl a Mi Autónk

hirdetés
Fontos mérföldkőhöz érkezett a Suzuki Swift: húsz év alatt tízmillió példányban gyártották. Hogy ennél jóval régebb óta létezik Swift, és sokkal több készült belőle? Igen, de mégsem. Elmagyarázzuk.
2025 nyarán nyolc számjegyűre váltott a képzeletbeli számláló, amely a Suzuki Swift világszerte eladott példányait tartja számon. A tízmilliós darabszám komoly teljesítmény, főleg, hogy viszonylag gyorsan állított elő ennyit globális kisautójából a Suzuki: a közelmúltban a Wagon R+ is elérte ezt a mérföldkövet, de harminckettő, nem pedig húsz év alatt. Másoknak talán nem tűnne fel, de Magyarországon, ahol az autógyártás ismételt beindításának volt az egyik sarokköve a Swift, most sokan felkapják a fejüket: milyen húsz év?! Hiszen ezzel a modellel indította be gyártósorait az esztergomi Magyar Suzuki, ez pedig 1992-ben történt.

A hiba nem az Ön készülékében van, de nem is a Suzuki adminisztrátorai tévedtek. Csupán arról van szó, hogy a gyártó a Swift nevet eredetileg egy meglévő típus, a Cultus exportpiaci változatához találta ki még 1984-ben, az első generációs modellnél.
Ez volt a márka első „normál” méretű személyautója (a számtalan sikeres kei mikroautó után), és ezzel kezdődött meg a Suzuki nemzetközi térnyerése, párhuzamosan a Samurai (ma Jimny) terepjáróval. A Swift/Cultus második kiadása volt az, amelyet magyarországi gyártása okán a Mi Autónkként ismertünk meg, és amely rendszeres, bár nem mélyreható frissítésekkel egészen 2003-ig tartotta a frontot.
Ez az elő-Swift volt a Suzuki első, Európában gyártott személyautója (ha a fent említett Samurai spanyolországi összeszerelésétől eltekintünk), és az itt töltött tíz év elég volt ahhoz, hogy a márka nevet és híveket szerezzen magának a kontinensen. Időközben Japánban is elkezdték használni a Swift nevet – igaz, egy teljesen más, független típusra, amelyet mi akkor Ignisként ismertünk. Mindez közrejátszhatott abban, hogy a Suzuki végül úgy döntött, első valóban globális típusát ezen az immár világszerte ismert néven hozza forgalomba 2004-ben.
A legfontosabb különbség a modell pozicionálása volt: míg a korai Swiftek fő ütőkártyája a rendkívül kedvező ár volt, a nemzetközi modell jó vezethetőséget, Európában hangolt futóművet és tetszetős, modern formatervet vonultathatott fel. A szemléletváltást jól mutatja, hogy az új típus bevezető kampányában nem kisebb sztár szállt ki elégedetten az autóból, mint Cristiano Ronaldo.

A Swift számos országban készült, mindenütt a helyi igényekhez és szokásokhoz igazított karosszéria- és motorvariációkkal. 2005-től Japánban, egy évvel később Európában is forgalomba került a Swift Sport, amely végképp leszámolt a modell korábbi fapados asszociációival: 125 lóerős, pörgős szívómotor, opciós Recaro sportülések, feszesebb felfüggesztés, nagy keréktárcsák, erősebb fékek és ESP segített a sportos modellváltozatnak abban, hogy felnőjön a név által támasztott elvárásokhoz.
2008-ra a Swiftből egymillió darabot adott el világszerte a Suzuki, 2010-ben pedig érkezett a második generációs modell, amely aktualizálva ugyan, de megőrizte az eredeti kiadás formajegyeit. Valamivel tágasabb lett, köszönhetően az 50 mm-rel nyújtott tengelytávnak. Piactól függően xenonfényszórók, LED-es nappali világítás, kettős befecskendezésű Dualjet motor emelte a kategória élvonalába. Az előző generációs négycsillagos törésteszt-eredménye után a második kiadású Swift már gond nélkül szerezte meg a maximális öt csillagot az Euro NCAP vizsgálatán.
A Swift Sport az elődmodell továbbfejlesztett, 136 lóerőre erősített motorját kapta, váltója hatfokozatú manuális, vagy kézzel is kapcsolható (ilyenkor hét fokozatot szimulált a vezérlés), amúgy fokozatmentes CVT automata volt. Egyes piacokon 142 lóerős, limitált kiadásban is kínálták, tovább erősítve a Swift megítélését.

2016-ban új padlólemezre, de csak minimálisan módosított méretekkel (az autó rövidebb, a tengelytáv hosszabb lett, a csomagtartó mintegy 20%-kal nőtt) futott be a harmadik generációs Swift. A gyártás eddigre túl volt az ötmillió darabon, a második generációs modellből durván kétszer annyi fogyott, mint elődjéből – a világ megismerte és megszerette a Swiftet. A korábbi lekerekített dizájnt sportos, határozott orrkialakítás váltotta, a hátsó oldalajtók kilincsét elrejtették, így feledtetve, hogy a háromajtós karosszéria immár nem szerepelt a kínálatban.
Ez volt az a Swift-generáció, amely közvetlen befecskendezésű turbómotorral és mild hibrid technológiával csinált forradalmat – és ez volt az is, amelynél Esztergom elbúcsúzott a modelltől, hogy helyette a helyi piaci igényekhez jobban igazodó szabadidőjárművekre, az ekkor immár tíz éve itt készülő, de a Swifthez hasonlóan átlényegült SX4/S-Cross sorozatokra, valamint a vadonatúj Vitarára összpontosítson.
A 2017-ben bemutatott Swift Sportot is turbómotorral szerelték, majd 2020-tól, a szigorodó európai károsanyag-kibocsátási szabályozásokhoz igazodva 48 V-os mild hibrid támogatást kapott, teljesítményét 129 lóerőre vették vissza.

Mire 2023 végén átvette a stafétát a negyedik, ma is forgalmazott generáció, a Swift már kilencmilliós darabszámnál járt.

Hogy az eladások töretlen emelkedése folytatódjon, a Suzuki formai szempontból radikálisan áttervezte az autót, igazodva a szintén generációváltáson átesett célközönség ízléséhez.

Sok szempontból hagyományosabb lett a Swift megjelenése, a letisztult dizájn csökkentette a légellenállást, és ezzel a szélzajt és a fogyasztást.
Az aktuális modellnél a használat élményéről nagy méretű érintőképernyő, biztonságáról vezetőtámogató funkciók széles köre gondoskodik. A motorkínálatban vadonatúj háromhengeres váltotta a korábbi négyhengeres 1,2-est. Eddigi huszonegy éve alatt közel két tucat nemzetközi szakmai elismerésben részesült a Swift; Japánban megválasztották az év legélvezetesebben vezethető típusának (2006), többször, több kontinensen volt az év legjobb kisautója és/vagy megfizethető autója.
Írországban egyszer (2006), Indiában kétszer (2012, 2019), Japánban pedig háromszor (2006, 2011, 2018) nyerte el a helyi Év Autója címet. Napjainkban egymás után vonulnak nyugdíjba nagy hagyományú kisautók, átadva a piacot a crossovereknek. A Swift azonban nemcsak marad, de remekül is teljesít, igazolva, hogy egy átgondolt konstrukcióval az árral szemben is hatékonyan lehet úszni.