Segít a Suzuki, hogy másokon segíthessünk

Segít a Suzuki, hogy másokon segíthessünk

hirdetés
Folytatja felelős társadalmi tevékenységeit a Magyar Suzuki. Ezúttal az elsősegélynyújtáshoz való hozzáállásáról kérdezték a lakosságot, valamint készítettek egy ötletes, modern oktatóprogramot.
Négy éve kezdett a közlekedés olyan területeivel kiemelten foglalkozni a Magyar Suzuki, ahol komoly szükség van a társadalom érzékenyítésére és felvilágosítására, általános szemléletváltásra.

Idén az Együtt az utakon kampány keretében a segítségnyújtás került terítékre, amely bár a jogosítvány megszerzésének feltétele, és ilyen irányú kötelezettségünket a KRESZ is előírja, sokan nem mernek hozzáfogni.

Jó hír, hogy a Suzuki által kezdeményezett felmérés szerint öt megkérdezettből négy nem csak jogi, de erkölcsi kötelességének is tekinti, hogy segítsen, ha balesettel találkozik. Pont ellenkező arányban (azaz ötből csupán egy válaszadó) érzik azonban felkészültnek magukat arra, hogy hatékonyan segítsenek egy sérült személyen.

Körükben is többségben vannak azok, akik viszonylag frissen szereztek vezetői engedélyt.

A tétovázók többsége attól fél, hogy valamit rosszul csinál (46%), és tovább ront a helyzeten. Minden ötödik autóst a sérült személy, a baleseti helyszín látványa gátolja a cselekvésben.
A valóság azonban az, hívja fel a figyelmet a Suzuki, hogy nem kell orvosi felkészültség ahhoz, hogy segítsünk. Már azzal, ha tárcsázzuk a 112-es segélyhívót, biztosítjuk a helyszínt, és – amennyiben eszméleténél van – megnyugtatjuk a sérültet, nagyban hozzájárulhatunk állapotának sikeres stabilizálásához. Ahogy a Suzuki fogalmaz: a segítségnek nincs alsó határa, minden apró cselekedet lehet értékes.
Azt, hogy mik a helyes reakciók, egy interaktív videón keresztül tudhatjuk meg; a filmek ezen a linken keresztül érhetők el. A megkérdezettek 61 százaléka örömmel venne részt az elsősegélynyújtó ismereteket felfrissítő képzésen, feltéve, hogy az könnyen elérhető és nem tart sokáig.
A Vöröskereszt szakemberei szerint egy-egy ilyen oktatás nem csak a tudás megszerzésében, hanem a pszichés gátak lebontásában is segíthet, hiszen a résztvevők olyan (modellezett) helyzetekkel találkoznak, mint amilyenekben segítségükre szüksége lehet egy embertársuknak. A felkészülés nem csak azért hasznos, hogy ügyesebben tudjunk segíteni, hanem azért is, hogy megszokjuk, az milyen érzés. Azok, akik már kerültek éles helyzetbe, 50 százalékban erőt tudtak meríteni abból, hogy helyesen cselekszenek.
És bár háromból egy autóst lelkileg megvisel egy baleset látványa, a hatékony segítségnyújtás okozta öröm felülírta ezt a szorongást. A megkérdezettek mindössze 5 százaléka mondta azt, hogy akkora traumaként élték meg a szituációt, hogy azóta is félnek minden baleseti helyzettől. Zerkovitz Dávid közlekedéspszichológus szerint akár ennél többeknél, a szemtanúk és segítségnyújtók 10-20 százalékánál is előfordulhat szorongás, stressz, ám ez szakember bevonásával legyőzhető.
A többség azonban sikerélményként, személyiséget építő tapasztalatként éli meg, hogy segített – amellett tehát, hogy társadalmilag hasznos, jogilag pedig előírt, egészségesebbé is teszi a lelkünket, ha nem fordítjuk el a fejünket, hanem felkészültségünkhöz mérten segítünk egy baleset áldozatának.