Magyar Suzuki kell a magyar piacon

Magyar Suzuki kell a magyar piacon

hirdetés
Bár abszolút értelemben nem tartozott a legjobbak közé az előző pénzügyi éve, versenytársainál messze jobban teljesített a Suzuki, így ismét az esztergomi autógyártó adta el a legtöbb autót Magyarországon – fennállása óta immár huszonegyedik alkalommal.
A japán gazdaság sajátossága, hogy a pénzügyi évet április elsejével zárják. Ez természetesen a nemzetközi leányvállalatokra is igaz, ezért miután a Magyar Suzuki Zrt. az év elején összesítette a 2024-es naptári év forgalmát, a pénzügyi eredményeket nem akkor, hanem – az anyacéggel összehangolva – most hozták nyilvánosságra.

Így zárult az előző...

Még mielőtt belemennénk a részletekbe, emeljük ki a két legfontosabb sarokszámot. A Suzuki márka 29,3 százalékkal növelte eladásait, miközben a magyarországi újautó-piac ugyanebben az időszakban 12,9 százalékos emelkedést ért el. Ez egyértelműen jelzi, hogy a Suzuki növelni tudta relevanciáját Magyarországon, és ezzel visszaszerezte első helyét az eladási rangsorban. A 2024-es volt a huszonegyedik év a Magyar Suzuki Zrt. megalapítása óta, hogy a Suzuki volt Magyarország legnagyobb számban eladott autómárkája.
Az elmúlt 12 hónapban összesen 15 732 autót adott el a Suzuki, miközben a teljes piac 121 607 darabot jelentett: ez 12,94 százalékos piaci részesedést jelent (avagy minden nyolcadik autót a Suzuki adta el 2024 áprilisa és 2025 márciusa között). Ez különösen szép teljesítmény annak tükrében, hogy a gyártást és a szállítást gazdasági, politikai és természeti események egyaránt hátráltatták. Ezeket azonban Esztergom és a Suzuki egyéb, Magyarországra szállító gyárai egyaránt kezelték, így ha ki nem is küszöbölhették, de minimalizálhatták ezek hatását.

Miközben Esztergom összes értékesítésből származó bevétele 21,8 százalékkal csökkent, a hazai forgalom árbevétele 10 százalékkal nőni tudott. Jelentősen, 19,4 százalékkal emelkedett a Magyar Suzuki beszerzésalapú beruházásainak értéke.
Jó hír, hogy az előző évek trendjét folytatva tovább nőtt az importból származó termékek (autók, motorkerékpárok és alkatrészek) értéke, ezek jelenleg a teljes árbevétel 15,5 százalékát adták. A 2024-es pénzügyi évben az előző évinél kevesebb, 111 492 autó készült Esztergomban; ezek 92 százalékát exportra gyártotta a Magyar Suzuki, az Európai Unióba szánt járművek egytől egyik hibrid hajtással készültek. Az egy évvel korábban tapasztalt – egyébként akkor az egész globális autóiparra jellemző – készlethiányokat sikerült kiküszöbölni.
Az eladási ranglisták élén továbbra is a hazai gyártású modellek álltak, kiegészülve a régen Esztergomban készülő, ma már azonban Japánból importált Swifttel. A két szabadidőjármű Magyarország két kedvenc típusa volt az előző időszakban: a kisebb Vitarából 6883 darabot, a nagyobb S-Crossból 6607 darabot helyeztek forgalomba a 12 hónap leforgása alatt.

Ez 38, illetve 11 százalékos növekedést jelentett 2023-hoz képest. Mivel a két modell két különböző méretosztályban „versenyez”, a Suzuki a B-SUV és C-SUV (városi, illetve kompakt szabadidőjárművek) mezőnyében is vitte a pálmát; a Vitara saját szegmensében 29,3 százalékos, az S-Cross 20,3 százalékos részesedést ért el. Szintén kategóriagyőztesként zárta a pénzügyi évet az immár importból származó, új generációs Swift (1867 db).

és így indult a következő...

A 2025-ös pénzügyi év első két hónapjában – 2024 áprilisában és májusában – jól indított a Suzuki Magyarországon. Mindkét hónapban szoros versenyben a piac második legnépszerűbb márkája; azonban a naptári év egészét tekintve magabiztosan őrzi vezető pozícióját. Hasonló utat jár be az S-Cross és a Vitara is; az előbbi az első, az utóbbi a harmadik helyen zárta a tavaszt, kategóriaelsőségük megkérdőjelezhetetlen. Ami a Swiftet illeti, hiába versenyez komoly ellenfelekkel, úgy tűnik, nincs ellenszere a japán kisautónak: folyamatosan növeli előnyét a méretosztály élén, május végén már a B szegmens 24,34 százalékát tudhatta magáénak.


Nem csak autók, szakemberek is „készülnek” Esztergomban

A Magyar Suzuki munkavállalói körében jelenleg generációváltás és technológiai átalakulás zajlik: már nem csak mennyiségi, hanem minőségi, szakképzett munkaerőre van szükség. Az esztergomi autógyártó tavaly a munkaerőpiacon nehezen elérhető pozíciókra koncentrált. Elindították a Karbantartó Akadémiát, valamint a Tehetség Támogató Programot, amely jóvoltából a mérnökök anyavállalati tapasztalatot szerezhetnek Japánban. Fontos szerepet kap a jövő szakembereinek képzése is: az esztergomi Bottyán János Technikumban 2024-ben lezárult az első tanév a duális képzés során a Magyar Suzuki oktatócentrumában.