Amikor a Renault úgy döntött, új generációs elektromos járműveiben minden eddiginél magasabb szintre emeli a hangzás élményét, az elektronikus zene legnagyobb francia szakértőjét, a zseniális Jean-Michel Jarre-t hívta segítségül.
Az autózás élményét mindig is meghatározta a hangzás. Egyeseknek ez a motor üvöltését, a kipufogó hörgését, a gumik visítását jelenti, mások akkor boldogok, ha a fedélzeti audiorendszer minél élethűbben, részletgazdagan tolmácsolja kedvenc zenei szerzeményüket, és akadnak, akik beérik a tökéletes, megnyugtató, pihentető, kikapcsoló csenddel. Bármelyik ügyfélkör igényeit tartják is szem előtt, a fejlesztés egy adott fázisában főszerephez jutnak a hangmérnökök. Fokozottan igaz ez a villanyautók korában, ahol a hajtáslánc mechanikus zajainak hiányát kell pótolni valamivel – egyrészt azért, hogy a figyelmetlen gyalogosok ne lépjenek a közeledő jármű elé, másrészt azért, mert – ahogy az imént említettük – korunk autóvezetői megszoktak és ezért el is várnak bizonyos hangkörnyezetet.
Ezen a ponton lépnek be a képbe a hangtervezők, akik ugyanúgy komponálják meg a villanyautók zaj- és zörejvilágát, ahogy egy filmzenét vagy slágert írnak. A Renault pedig úgy döntött, annyi autóipari világújdonság és innováció után ezen a téren is új mércét állít, és felkérte együttműködő partnerének a világ egyik legnevesebb elektronikus zeneszerzőjét, Jean-Michel Jarre-t.
Zenéjén generációk nőttek fel, ám ennél is fontosabb, hogy Jarre munkája és látás- pontosabban hallásmódja a mai napig releváns, és nem csak lépést tart a modern audiovizuális kultúrával és technológiai lehetőségekkel, de folyamatosan új utakat, lehetőségeket és csatornákat keres (és talál) azok határainak a kiterjesztésére. A Renault Scénic Vision tanulmányautó kapcsán erre most az autóiparban is lehetősége nyílt, és mivel az együttműködés nem egy alkalomra szólt, hanem legalább három éven át tart majd – hiszen nem egyszeri geget, hanem egy komplett hangzásuniverzumot szeretnének kialakítani –, annak gyümölcseivel a Renault ügyfelei is találkozhatnak majd az elkövetkező években – például a Megane E-TECH Electric fedélzetén, amelynek high-end Harman Kardon zenei rendszerét Jarre segített tökéletesíteni.
Zenéjén generációk nőttek fel, ám ennél is fontosabb, hogy Jarre munkája és látás- pontosabban hallásmódja a mai napig releváns, és nem csak lépést tart a modern audiovizuális kultúrával és technológiai lehetőségekkel, de folyamatosan új utakat, lehetőségeket és csatornákat keres (és talál) azok határainak a kiterjesztésére. A Renault Scénic Vision tanulmányautó kapcsán erre most az autóiparban is lehetősége nyílt, és mivel az együttműködés nem egy alkalomra szólt, hanem legalább három éven át tart majd – hiszen nem egyszeri geget, hanem egy komplett hangzásuniverzumot szeretnének kialakítani –, annak gyümölcseivel a Renault ügyfelei is találkozhatnak majd az elkövetkező években – például a Megane E-TECH Electric fedélzetén, amelynek high-end Harman Kardon zenei rendszerét Jarre segített tökéletesíteni.
Az együttműködés sarokköve az a három alapelv, amelyek az elkerülhetetlen különbségek mellett meghatározzák majd az egyes modellek egységes hangzását. Az első a „kevesebb több”: a Scénic Vision több tucatnyi hangszóró helyett a fejtámaszokba beépített „hangbuborékok” segítségével biztosít testre szabott, magával ragadó hangzásélményt minden utas számára, így akár mindenki a saját kedve szerint élheti meg ugyanazt a zenét.
Ahogy említettük, a villanyautókban a zenén kívül két fontos területen is szerephez jut a hangélmény. Az egyik a kifelé sugárzott „üzemzaj”, amely azonban nem csak jelzi a jármű közeledtét, de optimális esetben azonosítja is azt a környezete számára – pont úgy, mint egy márkajelzés, egy jellegzetes motorhang vagy egy karakteres dizájn. Jean-Michel Jarre útmutatásával a jövő Renault-modelljei olyan jellegzetes hangzásvilágra tesznek szert, amelyek a beszállástól kezdve az alacsony belvárosi sebességtartományokig mindenkinek – az utasoknak és a közlekedés többi résztvevőjének egyaránt – azt hirdeti, hogy egy Renault-val van dolga.
A kooperáció harmadik oszlopa az utazás hangélményét határozza meg: a Sonic Road (hangzó út) algoritmus a felhasználó zenei ízlését a pillanatnyi körülményekkel (táj, időjárás, napszak, sebesség, stb.) összevetve olyan zenei élményt kínál, amely nem egyszerűen aláfesti az utazást, de soha nem tapasztalt érzékszervi benyomásokkal gazdagítja azt.
A kooperáció harmadik oszlopa az utazás hangélményét határozza meg: a Sonic Road (hangzó út) algoritmus a felhasználó zenei ízlését a pillanatnyi körülményekkel (táj, időjárás, napszak, sebesség, stb.) összevetve olyan zenei élményt kínál, amely nem egyszerűen aláfesti az utazást, de soha nem tapasztalt érzékszervi benyomásokkal gazdagítja azt.
Fél évszázad az elektronikus zene élvonalában
Sokan az elektronikus zene nagypapájaként emlegetik, ez azonban csak kora és páratlan szakmai útja miatt indokolt. Jean-Michel Jarre első lemezét 1972-ben adta ki, az 1976-os Oxygène pedig egy csapásra világsztárrá tette. Ma, negyvenhat évvel és több tucatnyi (összesen mintegy 80 millió példányban eladott) albummal később aktívabb, mint valaha – sőt, mintha látnoki képességgel volna megáldva, mindig új és új utat talál nemcsak saját kreatív erejének, de azoknak is, akik a nyomában haladnak. Ő volt az első előadó a világon, aki több mint egymillió néző előtt koncertezett (Párizs, 1979). Az elektronika, a digitális technológia terén megvalósított újításai a teljes szórakoztatóipart forradalmasították. Az ő nevéhez fűződik a lézerhárfa alkalmazása, 1986-os houston-i koncertjén (1,5 millió néző) a város felhőkarcolóit használta gigantikus vetítővászonként. 1997-ben, Moszkvában (3,5 millió néző) élő kapcsolatot épített ki a Mir űrállomás legénységével. 2000-es egyiptomi fellépése volt az első koncert a világon, amelyet élőben közvetítettek az interneten. Ő volt az első előadó, aki 5.1-es hangzásban adott ki albumot, és elsőként alkalmazott 3D audiotechnológiát zenei célra. Ugyanakkor épp munkásságából fakadóan mindig is aggasztotta a technológia és a természet kapcsolata, ma már a téma világszerte elismert szakértőjének számít. Számtalan egyetem díszdoktora, a francia becsületrend lovagja, az UNESCO szóvivője, toleranciaügyi és ifjúsági nagykövete.