Elképesztő világrekordot mutathat fel a Nissan új generációs, elektromos összkerékhajtási rendszere: reakcióideje nem csak képletesen szólva villámgyors.
Belegondolt már abba, miért olyan nehéz lecsapni egy legyet? A válasz egyszerű: míg az ember tudatos reakcióideje – azaz az inger észlelésétől az arra adott reakció elindításáig eltelt idő – 150-200 ezredmásodperc, a légy ennél akár tízszer gyorsabban, 21 ezredmásodperc alatt kinyitja szárnyait és elrepül. A természetben a gyors reakcióidő a túlélés záloga, akár zsákmányról, akár ragadozóról van szó.
Nincs ez máshogy az autózásban sem: minél gyorsabban reagálunk egy adott vészhelyzetben, annál jobbak az esélyeink, hogy elkerüljük a balesetet. A különböző biztonsági rendszereknek az ad létjogosultságot, ha az átlagembernél hamarabb képesek elvégezni a megmeneküléshez szükséges tevékenységeket: az egyszerű blokkolásgátló másodpercenként hússzor, azaz 50 ezredmásodpercenként hozza működésbe és engedi ki a fékeket.
A korai, teljesen mechanikus vezérlésű összkerékhajtási rendszereknek akár fél másodpercre is szükségük volt ahhoz, hogy észleljék a hajtott kerekek megcsúszását, és az addig szabadonfutó tengelyen is aktiválják a hajtást – amíg ez meg nem történt, a jármű hajtás nélkül, azaz irányíthatatlan maradt. A modern, elektronikus vezérlőegységek számára ennek a töredéke, akár 10 ezredmásodperc is elegendő lehet a nyomaték átirányítására. Ennyi idő alatt egy 60 km/órával haladó gépkocsi nem egészen 17 centimétert tesz meg. Ez nem több egy átlagos gumiabroncs szélességénél – ám esetleg épp ezen a 17 centiméteren fog múlni, hogy az útpadkára lesodródva elveszítjük az irányításunkat az autó felett, még mielőtt az összkerékhajtás (szó szerint) kihúzhatna bennünket a csávából.
A korai, teljesen mechanikus vezérlésű összkerékhajtási rendszereknek akár fél másodpercre is szükségük volt ahhoz, hogy észleljék a hajtott kerekek megcsúszását, és az addig szabadonfutó tengelyen is aktiválják a hajtást – amíg ez meg nem történt, a jármű hajtás nélkül, azaz irányíthatatlan maradt. A modern, elektronikus vezérlőegységek számára ennek a töredéke, akár 10 ezredmásodperc is elegendő lehet a nyomaték átirányítására. Ennyi idő alatt egy 60 km/órával haladó gépkocsi nem egészen 17 centimétert tesz meg. Ez nem több egy átlagos gumiabroncs szélességénél – ám esetleg épp ezen a 17 centiméteren fog múlni, hogy az útpadkára lesodródva elveszítjük az irányításunkat az autó felett, még mielőtt az összkerékhajtás (szó szerint) kihúzhatna bennünket a csávából.
Mechanikus erőátviteli rendszer ennél bajosan lehetne gyorsabb – a Nissan e-4ORCE technológiája ezért nem is azt, hanem a tengelyt közvetlenül hajtó villanymotort alkalmaz. Így nem csak az aktiváló jel továbbítása, de az erőforrások hajtásba történő bekapcsolása is elektronikusan (azaz elméletileg a fény sebességével) történik. Ennek köszönhetően az e-4ORCE az ezredmásodperc tizede alatt – azaz egy fejlett mechanikus rendszernél százszor gyorsabban! – lép működésbe; a fent említett késlekedés 60 km/óra sebességnél 17 centiméterről 1,7 milliméterre csökken.
A megoldás igazi előnye nem is a teljes be- és kikapcsolásban, hanem a hajtóerő mértékének folyamatos optimalizálásában rejlik – maradva az iménti példánál, amíg az autó megtesz egy métert a talajon, a vezérlés elméletileg 588 alkalommal képes beleavatkozni a hajtásba, mindig a pillanatnyi tapadás függvényében. Ennek köszönhetően az e-4ORCE technológiával felszerelt járművek – a jelenlegi európai kínálatban a Nissan Ariya és a Nissan X-Trail – kiemelkedően biztonságos és pihentető utazást kínálnak, végletekig precíz irányíthatóság mellett.