Világújdonságtól takarékosabb és tartósabb a Nissan új motorja

Világújdonságtól takarékosabb és tartósabb a Nissan új motorja

hirdetés
A Nissan e-Power hajtásláncban dolgozó benzinmotort fejlesztő mérnökök nem érték be kompromisszumokkal: addig mentek, amíg meg nem találták a tökéletes megoldást, még ha ehhez egy új technológiára is volt szükség.
A Nissan a közelmúltban teljes mértékben átdolgozta korszakalkotó e-Power hajtási rendszerét. A fejlesztésekről korábban átfogóan írtunk, most viszont egy valódi világújdonságról, a hideg ráfúvással kialakított szelepülékről is beszámolt a gyár.

A belső égésű motorokban gyorsan mozgó szelepek nyitják és zárják a külvilág felé az égésteret. Az a felfekvési felület, ahol a szelepek és a hengerfej találkoznak, rendkívüli hő- és mechanikus terhelést kap, miközben a tökéletesen zárás érdekében kivételesen pontos megmunkálást igényel.

Erre a hengerfej anyaga rendszerint nem alkalmas, ezért bevett szokásként más anyagból megformált gyűrűt illesztenek erre a felületre – ez az úgynevezett szelepülék (többes száma szelepülékek).
Régóta alkalmazott megoldás ez, van azonban egy hátránya: bármilyen pontos az illesztés, megzavarja a hengerbe bejuttatott levegő áramlását, ezért az égéstérben nem tud optimális örvénylés kialakulni, nem lesz tökéletes az égési folyamat. Ez belefér egy átlagos belső égésű motornál, egy takarékosságra kihegyezett hajtásláncban azonban a legapróbb százalékokért is „le kell hajolniuk” a mérnököknek.
Ezért a ZR15DDTe kódjelű, másfél literes turbómotornál egy innovatív technológiát alkalmaztak: egy különböző anyagokból álló, meghatározott összetételű (kobaltmentes, rézalapú) fémport rendkívül nagy (hangsebességet meghaladó) sebességgel fújnak rá az alumínium hengerfej pontosan meghatározott területére.
A hagyományos bevonatolásnál alkalmazott magas hőmérséklet megváltoztatná az anyagszerkezetet, és mikroszkopikus lyukak (porózus felület) kialakulásához vezetne. A „cold spray” eljárással ezzel szemben tartós és precíz bevonat érhető el, amely ráadásul réztartalma jóvoltából kiváló hővezetéssel is rendelkezik.
A repülőgép- és nehézgépgyártásban már évek óta ismert és bevált, de az autóiparban most először alkalmazott felületkezelési technológia adaptálásában a több évtizedes tapasztalat mellett a mesterséges intelligencia is a mérnökök segítségére volt. Az eredmény pedig magáért beszél: a 42%-ra növelt termikus hatásfok különösen takarékos és tiszta üzemet eredményez, lehetővé téve, hogy a Nissan harmadik generációs e-Power hajtáslánca még gazdaságosabbá tegye azokat a típusokat – elsőként a Nissan Qasqai kompakt szabadidőjárművet –, amelybe beszerelik.