Erősebb, mégis takarékosabb a Nissan különlegessége

Erősebb, mégis takarékosabb a Nissan különlegessége

hirdetés
Harmadik generációjába lép a Nissan egyedi benzinüzemű villanymotoros hajtáslánca.
A teljesen megújuló e-Power a Qashqai fedélzetén debütál.
Tíz év sem telt el a Nissan forradalmi koncepciójának bemutatkozása óta. Az e-Power „kimeneti” fele egy teljesen hagyományos, tisztán elektromos hajtás, amely azonban nagy kapacitású akkumulátor helyett egy áramfejlesztő benzinmotorból és egy kis méretű akkumulátorból áll. Nevezhetjük hibridnek, nevezhetjük generátoros elektromosnak, a lényeg, hogy Japánban minden elképzelhető szakmai díjat elnyert, és egyes típusokat ma már kizárólag ilyen konfigurációval vásárolnak meg odahaza.

Európába már a második generációs e-Power rendszer futott be, nagyobb teljesítményű benzinmotorral, megnövelt rendszerteljesítménnyel. 68 országban 1,62 millió autót – ezen belül Európában közel negyedmilliót – adtak el ezzel a rendszerrel, most pedig itt a harmadik kiadás, amelyet kifejezetten Európa számára tökéletesített a Nissan.
A megújulás kulcsa a korábban már beharangozott 5-az-1-ben moduláris hajtáslánc, amely minden fődarabot egyetlen egységben fog össze: a villanymotort, a generátort, az invertert, a fordulatszám-csökkentő áttételt, valamint a fordulatszám-növelőt. A kisebb és könnyebb szerkezet, a közös ház, valamint a specifikus motorhangolás jóvoltából kevesebb rezgéssel, azaz simábban és csendesebben jár az egység. Gyakorlatilag csak a 2,1 kWh kapacitású akkumulátor került át változtatások nélkül a régi szériából.
Papíron akár ugyanaz is lehetne a másfél literes, háromhengeres turbómotor, de nem: vadonatúj konstrukcióról van szó, különleges keverékképzéssel, amely kifejezetten egy nagyon szűk fordulatszám-tartományban optimalizálja az égést. A motor így kiemelkedő, 42%-os termikus hatásfokkal üzemelhet, a korábbinál alacsonyabb fordulatszámon, csendesebben.
A Nissan nagy dobását, a változó sűrítési viszonyú vezérlést ebben az alkalmazásban feleslegesnek ítélték, így kihagyták. Speciális, kis viszkozitású olajat (0W16) töltenek a motorba, ami csökkenti a belső súrlódást. Ezek a változások együtt 20 ezer kilométerre megnövelt karbantartási periódust eredményeznek. A rendszerteljesítmény 140 helyett 151 kW (190 helyett 205 LE), az új hajtáslánccal a korábbi 7,9 helyett 7,6 mp alatt gyorsul 0-ról 100 km/órára a Qashqai.
Ezzel együtt jelentős mértékben csökkent az üzemanyag-fogyasztás: míg a jelenlegi Qashqai e-Power állandó 130 km/óra sebességnél (ADAC-protokoll) 8,5 liter/100 km átlagfogyasztással üzemel, az új beéri 7,2 literrel 100 kilométeren – ez 15%-os csökkentést jelent. Vegyes használatban 16% körüli megtakarítást prognosztizál a Nissan. Az elméleti hatótávolság 1200 kilométer egy tankolással. A WLTP-szabvány szerinti átlagfogyasztás 4,5 l/100 km, a CO2-kibocsátás 102 g/km.
Az e-Power különleges ajánlat a károsanyag-kibocsátás elleni harcban: ugyanolyan takarékos (vagy még takarékosabb) tud lenni, mint egy hibrid, ugyanakkor a vezetési élménye pont, mint a villanyautóké, hiszen a kerekeket kizárólag az elektromos motor hajtja. A vadonatúj e-Power érkezésének alkalmából a Qashqai is átalakul, számos ponton csökkentik a kompakt szabadidőjármű légellenállását. A frissített modell valamikor ősszel érkezik az európai piacokra.