Búcsúzik az autó, amely megkerülhetetlenné tette a Nissant

Búcsúzik az autó, amely megkerülhetetlenné tette a Nissant

hirdetés
Tizennyolc évesen távozik a kínálatból a Nissan GT-R, amely nem csak a márka történetének, de az egyetemes autótörténelemnek is az egyik legfontosabb, legizgalmasabb, legtökéletesebb alkotása volt. És még lehet is.
Legendákat nem lehet csinálni. Az ember, legyen bármilyen felkészült, tehetséges vagy eltökélt, csupán a feltételeket teremtheti meg, ám ha a körülmények adottak, többet nem tehet: onnantól a maga útját járja az alkotás, és vagy beteljesíti a végzetét, vagy nem.

A Nissan GT-R esetében nem kérdés, hogy melyik irányba fordult a sors.

A sportautóból tizennyolc év alatt hozzávetőlegesen 48 ezer darab fogyott, életciklusa során számtalan szakmai elismerésben részesült, és bár nyugdíjazása évek óta benne volt a pakliban – egyre több piacon, így Európában sem tudta teljesíteni az egyre szigorodó zaj- és károsanyag-kibocsátási előírásokat –, a világ autórajongói mégis elmorzsoltak egy könnycseppet, amikor augusztus 26-án az utolsó példány is legördült a tocsigi üzem gyártósoráról.
Bár a GT-R 2007-ben született meg, a típusnév 1969 óta létezik a Nissan Skyline kupé különösen sportos csúcsváltozata jelölésére. A betűszó a gran turismo és racing kifejezések összevonásából született, és pont azt volt hivatott jelenteni, amire ez alapján gondolnánk: egy olyan autót, amely a komfortos, nagy sebességű utazást éppúgy támogatja, mint a versenyzést.
A Skyline GT-R öt generációja némi kivételtől eltekintve megmaradt belpiacos modellnek. Az utolsó kiadás 2002-es lezárását követő, fél évtizedes kihagyás után viszont tudatosan egy globális modellt alkotott a Nissan, amely minden piacán ugyanolyan erős, ugyanolyan különleges volt, és félelmetes menetteljesítményeket kínált szokatlanul kedvező áron.
A GT-R (rajongóknak és szakértőknek csak R35) varázsa egyrészt az állandóságban, másrészt a folyamatos változásban rejlett. A kezdetektől fogva ugyanaz a kis csapat magasan képzett szakember gyártotta és fejlesztette a modellt: a 480 lóerős, 3,8 literes V6-os erőforrást például mindvégig ugyanaz a kilenc takumimester szerelte össze, motoronként hat óra munkával, de a termékfejlesztésen és egyéb osztályokon is sokan végigkísérték a Nissan szeme fényét, a születéstől egészen a nagykorúvá válásig.
Ugyanakkor Godzilla (a nevet még az 1990-es években ragasztotta az akkori R32-es Skyline GT-R modellre az ausztrál sajtó, mivel a modell verhetetlennek bizonyult a helyi túraautó-bajnokságban) négy hajtott keréken gördülő technológiai szemléltető eszköz is volt, amelyet akár évente módosítottak, fejlesztettek, hogy mindig a Nissan tudásának a legjavát tudja nyújtani.
A hatfokozatú dupla kuplungos sebességváltót például a hátsó differenciálművel egybeépítették, így biztosítva a tökéletes tömegelosztást, a különleges összkerékhajtási rendszer – amelynek koncepcionális elődje egyébként már a fent említett R32-es elődmodellen megjelent – pedig ezredmásodpercek alatt váltott tisztán hátsókerék-hajtásból 50:50 arányú nyomatékelosztásba.

Rendszeresek voltak az apró teljesítménynövelések, időnként a fékvezetékeket, máskor a lengéscsillapítókat cserélték le, módosultak az aerodinamikai elemek, javult a fékek hűtése, többször áthangolták a felfüggesztést – így nem csoda, hogy csaknem két évtizeden át gyártásban maradhatott egy ilyen high-tech autó.
Voltak persze nevezetes mérföldkövek, mint a 2012-es Black Edition megjelenése; a 2014-es Track Edition, amelyet kifejezetten a Nürburgringre fejlesztettek ki; vagy a 2015-ös Nismo modellváltozat, amely merevebb karosszéria, feszesebb futómű és Recaro kagylóülések mellett 600 lóerős motort kapott – utóbbihoz a modell GT3 változatából emeltek át technológiákat. A legfontosabb modellfrissítés 2017-ben jött el, amikor az orr kialakítását a Nissan általános arculatához, a vezetői környezetet a kor digitalizált szellemiségéhez passzították, a motorteljesítményt pedig 570 lóerőre növelték.
A legfurcsább, egyben leglátványosabb evolúciós állomás a GT-R50 átirat megjelenése volt 2020-ban. Az olasz Italdesign – a legendás Giorgetto Giugiaro stúdiója – különleges karosszériát tervezett az autóhoz, amely félelmetesen erős, 710 lóerős motort is kapott. A mindössze 19 példányban gyártott különkiadást egymillió dollár feletti áron kínálták a gyűjtőknek.
Bármilyen furcsa, a Nissan GT-R állócsillagának hanyatlásához nem csak a törvényi szabályozások szigorítása járult hozzá, hanem saját tökéletessége is.

A VR38DETT kiváló tuningalapnak bizonyult, hozzáértő kézben nem okozott gondot kétezer lóerő fölé növelni a csúcsteljesítményt – ennek fényében viszont szerénynek tűnt a gyári érték.

2024-ben még kapott egy utolsó frissítést az autó, a T-Spec Takumi Edition minden korábbinál precízebben összeszerelt, végletekig kiegyensúlyozott motort kapott – méltó lezárása egy olyan karriernek, amelyet mindvégig a tökéletességre törekvés jellemzett.
Ez a legenda tehát most lezárul, a hagyatéka azonban a jelek szerint tovább él: a Nissan vezérigazgatója személyesen tett ígéretet arra, hogy mindent megtesznek azért, hogy a vérvonal folytatódjon, és egy napon visszatérjen a Nissan GT-R.
Azt már csak mi tesszük hozzá, hogy ennek már meg is rajzolták a körvonalait: a 2023 októberében bemutatott Nissan Hyper Force koncepciójármű a videójátékok világába ülteti át a GT-R hangulatát. Az elektromos sportautó motorteljesítményét nem firtatták, azt viszont elárulták, hogy akkumulátora az elképzelések szerint 1000 kW-os teljesítményre képes, így a következő generációs modell minden eddiginél erősebb és gyorsabb lehet – reméljük, minél hamarabb.