Extrém ösvényeken jár a világ kedvenc Nissanja

Extrém ösvényeken jár a világ kedvenc Nissanja

hirdetés
A Nissan X-Trail komoly és sikeres múltat tudhat maga mögött. Mi lehet a titka? Talán a hiteles megjelenés, a robusztus technika és az innovatív technológia párosítása. És még valami…
Az ezredfordulón egészen más képet mutatott az autóipar. A világ még csak ismerkedett a könnyű szabadidőjárművek műfajával: Európa és Japán azért, mert aki a ferdehátú modelleknél praktikusabb autóra vágyott, az vagy kombit vagy buszlimuzint vásárolt, Észak-Amerika pedig azért, mert a hatalmas, alvázas terepjárók mellett a szó szoros és átvitt értelmében egyaránt eltörpültek a falatnyi crossoverek. Az első fecskék már megjelentek, Japánban a tömegpiaci, Európában a prémiumgyártók indították a forradalmat. Közös jellemzőjük volt, hogy szemlátomást a személyautókhoz szokott ügyfélkört próbálták megszólítani: ívelt vonalak, lágy formák, kecses idomok, letisztult belső tér jellemezte őket.
Ebbe az útkeresésbe robbant bele a Nissan X-Trail, amely már nevében jelezte, hogy más irányt készül követni, mint a versenytársak. Az X az extrém sportokra, míg a Trail (ösvény) a terepjárásra utalt – magyarul egy ütőképes off-roadert ígért a marketing. Nyilvánvaló volt persze, hogy erről szó sincs: erre ebben a méretosztályban ott volt a Terrano (hogy a nagyobb Pathfinder és Patrol modellekről ne is beszéljünk).
Amikor viszont lehullott a lepel, rögtön kiderült, mire gondolt a cég: ahelyett, hogy emelt hasú személyautóként tálalta volna új konstrukcióját a Nissan, a strapabíró 4x4-eseket idéző dizájnba csomagolta a modellt, örömet szerezve azoknak, akik nemcsak magasabb üléshelyzetet, hanem valamiféle hangulatot is vártak volna SUV-juktól.
A szögletes lemezek, a középre hozott műszeregység, a masszív tetősín és pláne az abba integrált, kiegészítő világítás kívül-belül egy valódi terepjáró légkörét sugározták. Az autó azonban sokkal többet kínált látványnál. A mosható csomagtérpadló és a vízálló üléskárpitok miatt nem okozott pánikot a kosz és a sár, a 45 fokban felbillenthető kormánykerék (2003-tól) pedig lehetővé tette, hogy a téli sportok rajongói a vezetőülésben cseréljenek cipőt – apróság, de jól jelzi, hogy a Nissan tervezői ismerték célcsoportjuk igényeit.
Műszakilag a több üzemmódban használható ALL MODE 4x4 összkerékhajtás, valamint a csúcsmodell kétliteres, 280 lóerős motorja tette különlegessé az autót – utóbbi sajnos csak Japánban volt elérhető, pedig a világon elsőként társította a változó szelepvezérlést és - emelést a turbófeltöltéssel. A második generációs X-Trail megjelenésében az eredeti modell által kijelölt utat folytatta, ám az evolúciós dizájn alatt vadonatúj műszaki tartalom rejtőzött.
Megújult az összkerékhajtási rendszer: az immár elektronikus vezérlésű technika a jármű függőleges tengelye körüli elfordulást (perdület) szabályozva optimalizálta az ívmenetet, akár csúszós útfelületen is. Míg ez a technológia elsősorban aszfalton tette kezessé a robusztus járművet, az ereszkedésszabályozó rendszer terepen jött kapóra.

Praktikus megoldásokban a második széria sem szűkölködött. Az ülések mellett immár a tetőkárpit is vízálló volt. A tervezők megtartották a mosható csomagtérpadló ötletét, de kiegészítették azt a padló alá rejtett, tágas fiókokkal: ez bizonyos élethelyzetekben jóval célszerűbbnek bizonyult, mint az általában alkalmazott, padló alatti üreg, hiszen az itt tárolt felszereléshez, értéktárgyakhoz, apró csomagokhoz anélkül lehetett hozzáférni, hogy ki kellett volna pakolni a tágas csomagtartót.
A 2013-ben debütáló, harmadik generációnál szakított az elődök szögletes dizájnjával, és az európai Qashqai hangulatát idéző formába csomagolta a vadonatúj technikát a Nissan. Az új modell megtartotta a korábbi fejlett összkerékhajtási rendszert, hajtásláncainak sorában viszont megjelent a hibrid technológia. A modell olyan világújdonságokat vezetett be, mint az aktív rugózásszabályozás, az aktív motorfék vagy az ívmeneti menetstabilizáló rendszer.
Itt debülált egyes piacokon a ProPILOT félautonóm vezetési rendszer, amely autópályán nemcsak gyorsított és lassított, de kanyarodni is képes volt. A bevált csomagtéri megoldásokat kéz nélkül nyitható, motoros csomagtérajtóval, még jobb variálhatósággal, valamint elsőként rendelhető három üléssoros, 5+2 üléses kialakítással toldotta meg a modell. Szintén ez volt az a generáció, amelytől az észak-amerikai Rogue modellcsalád immár nemcsak műszaki tartalmában, de formavilágában is megegyezik a globális X-Traillel – ez is hozzájárult ahhoz, hogy az X-Trail/Rogue jelenleg a Nissan legsikeresebb globális típusa, amelyből bevezetése óta több mint 8,1 millió darabot adtak el világszerte.
Ebből persze a 2020-ban forradalmi újdonságokkal színre lépő, negyedik kiadású Nissan X-Trail is kivette a részét. Ez a jelenlegi modell minden korábbinál magasabb szintre emelte a villamosítást: e-4orce összkerékhajtása mechanikus osztómű helyett egy dedikált villanymotorral oldja meg a hátsó tengely hajtását, míg az e-Power technológia egy olyan, különleges megoldás, amelyben a belső égésű motor áramfejlesztőként segíti a kerekeket hajtó villanymotor munkáját, és amely Japánban nemcsak hatalmas közönségsikernek bizonyult, hanem amelyet 2022-ben az RJC Japán Év Autója szavazáson az év legjobb autóipari technológiájának választottak meg.
Az X-Trail méretében, formájában és műszaki  tartalmában sokat változott, ami viszont megmaradt, az a kifinomult megjelenést és viselkedést a létező legmodernebb technológiákkal társító termékfilozófia. Az autó negyedik kiadása tavaly esett át egy jelentős ráncfelvarráson, így még korai arról gondolkodni, hogy mire számíthatunk a következő generációtól. Az viszont bizonyos, hogy a Nissan a folyamatos tökéletesítés elvét is következetesen követi: a frissen bevezetett (bár Európában jelenleg nem forgalmazott) Nismo sportvariáns is mutatja, hogy a Nissan hosszú távon tervez meghatározó szabadidőjárművével.