2023 őszén egymás után mutatta be futurisztikus tanulmányautóit a Nissan. A merész vonalú koncepciójárművekbe nem volt nehéz belelátni egy-egy jelenlegi típus utódját – ha tényleg ebben a formában valósulnak meg az elképzelések, fantasztikus évek várnak a márka ügyfeleire.
Koncepcióautót számtalan céllal készíthet egy gyártó. Léteznek műszaki tanulmányok, ahol a technológiai tartalomra koncentrálnak a fejlesztők, míg a formavilág – legyen bármilyen előremutató – ez esetben csak illusztrációként érzékelteti, hogy még nem áll készen a bevezetésre a megoldás. Aztán vannak olyan koncepciók, amelyek egy általános dizájnfilozófia, egy új formai irány, egy merész megközelítés szemléltetésére szolgálnak. A részletekkel itt felesleges foglalkoznunk, azok úgyis túlzók, annál beszédesebbek viszont a karosszéria arányai, az anyaghasználat, a helykihasználás. És végül van a legkönnyebben értelmezhető csoport, amelynek tagjai egy hamarosan piacra lépő szériamodell előzeteseként szolgálnak, és csak minimális mértékű eltérésekre számíthatunk a végleges verzió esetében.
A legtöbb esetben könnyű megmondani, hogy egy adott tanulmányautó mely kategóriába sorolható. A Nissan által az ősz folyamán, gyors egymásutánban leleplezett koncepciójárműveknél azonban nem volt minden esetben egyértelmű a kategorizálás. Szó sincs arról, hogy hétköznapiak vagy fantáziátlanok lettek volna – épp ellenkezőleg, merészen geometrikus formaviláguk, radikális belső terük, a valóságtól elrugaszkodott ajtószerkezetük az október végi tokiói autószalon legnagyobb látványosságai közé sorolták őket. Habár markánsan eltérő karakterű járművekről volt szó – két városi crossoverről, egy buszlimuzinról, egy nagyobb szabadidőjárműről és egy szupersportkocsiról –, bizonyos stílusjegyeik (például a „hűtőmaszk” és a „motorházfedél” közötti, mélyre nyúló rés, vagy az innen kiindulva, nyílegyenesen hátrafelé futó övvonal) azonban összekötik őket. Az iménti mondatban nem véletlenül került idézőjelbe az a két szó, hiszen a Nissan rohamléptekkel villamosítja modellpalettáját, Európában az évtized végétől kezdve csak emissziómentes modelleket árul, így nekünk is újra kell gondolnunk az autók klasszikus alkotóelemeit.
Ezek szerint a most bemutatott tanulmányok ennek a 7-8 év múlva érkező, új modellgenerációnak az általános esztétikumát előlegeznék meg? Egyrészt igen – öt ennyire hasonló irányba mutató koncepciót nem söpörhetünk félre mint holmi ujjgyakorlatot. Ugyanakkor jóval többről volt itt szó általános szemléltetésnél: a Nissan ugyanis azóta hivatalosan is megerősítette, hogy a Hyper Urban és a Hyper Punk előlegezi meg a márka két népszerű európai típusának az utódját – az egyik a Qashqai, a másik pedig a Juke tisztán elektromos váltótársaként érkezik majd meg a piacra. A szárnyas ajtókról, a merészen újszerű üléskialakításokról, a hagyományostól fényévekre futó vezetői környezetekről persze bizonyosan lemondhatunk, ám ha belegondolunk, mindkét modell alapkaraktere ott rejtőzik a tanulmányokban. És persze azt se feledjük, hogy annak idején, első színre lépésükkor a pimaszul barátságos Juke és a fiatalos, mégis disztingvált Qashqai egyaránt kategóriateremtő újdonságnak számított, amelyek minden addig elfogadott szabályt megingattak, hogy érvényt szerezzenek saját értékrendjüknek – eszünkbe se jusson tehát holmi átlagos crossoverként elképzelni ezeknek a modelleknek az utódát!
Ezek a típusok mind Angliában készülnek majd, egy harmadik villanyautóval, az ikonikus Nissan Leaf következő generációjával együtt. Az évtized derekán érkező új Leaf ihletadójaként egy 2021-es koncepciójárművet, a Chill-Out terepkupét nevezte meg a Nissan – bár egészen más formát mutat, mint a Hyper-modellek, a két lámpatest, valamint az azokat összekötő övvonal egyértelműen azok rokonaként azonosítják.
Eddig a bizonyosság – na, de mi a helyzet a fennmaradó három tanulmányautóval? Annak ellenére érdekes eljátszani a gondolattal, hogy rögtön látszik rajtuk: a másik két típussal szemben ezeket nem az európai igények köré szabták. Ha el kellett volna képzelnünk a Nissan GT-R lehetséges utódját, alighanem magunk is hasonlóan agresszív vonalakkal színeztük volna az eltéveszthetetlen kontúrokat. A Hyper Tourer nyilvánvalóan visszavezethető a 2023-ban a Japán Év Autójának megválasztott Nissan Serena buszlimuzinra. Ami pedig a Hyper Adventurer nagy szabadidőjárművet illeti, az valójában nem is Japánban mutatkozott be először: a tavaszi sanghaji seregszemlén leleplezett Nissan Arizon hasonlósága megdöbbentő, és bizony egy cseppet sem lepődnénk meg, ha néhány év múlva pont ezekkel a formákkal érkezne meg az X-Trail utódja.
Eddig a bizonyosság – na, de mi a helyzet a fennmaradó három tanulmányautóval? Annak ellenére érdekes eljátszani a gondolattal, hogy rögtön látszik rajtuk: a másik két típussal szemben ezeket nem az európai igények köré szabták. Ha el kellett volna képzelnünk a Nissan GT-R lehetséges utódját, alighanem magunk is hasonlóan agresszív vonalakkal színeztük volna az eltéveszthetetlen kontúrokat. A Hyper Tourer nyilvánvalóan visszavezethető a 2023-ban a Japán Év Autójának megválasztott Nissan Serena buszlimuzinra. Ami pedig a Hyper Adventurer nagy szabadidőjárművet illeti, az valójában nem is Japánban mutatkozott be először: a tavaszi sanghaji seregszemlén leleplezett Nissan Arizon hasonlósága megdöbbentő, és bizony egy cseppet sem lepődnénk meg, ha néhány év múlva pont ezekkel a formákkal érkezne meg az X-Trail utódja.