ariya2024

Vontatásban is verhetetlen a Nissan összkerékhajtása

hirdetés
Ha vontatásról van szó, a Nissan szabadidőjárművei és pick-upjai mindig is a legkiválóbbak között szerepeltek. Ezért aztán az új, elektromos e-4orce összkerékhajtás fejlesztésekor fontos szempont volt, hogy a tisztán elektromos hajtási rendszer se jöjjön zavarba, ha lakókocsit kötnek mögé.
Az elektromos hajtáslánc hatalmas kezdeti nyomatékával és finom járásával elvileg tökéletesen alkalmas a vontatmány mozgatására. A biztonságos vontatáshoz azonban nemcsak vonóerőre, hanem megbízható lassítási képességre is szükség van. Mivel a részben vagy teljesen elektromos járművek fékrendszere jóval összetettebb, mint egy hagyományos autóé – a klasszikus üzemi súrlódófék mellett a villanymotorral is lassítanak, hogy visszanyerjék és az akkumulátor töltésére fordíthassák a mozgási energiát –, hosszas fejlesztésre, gondos optimalizálásra volt szükség ahhoz, hogy olyan konfigurációt dolgozzanak ki, amely megbízhatóan képes megbirkózni a vontatáskor gyakorlatilag megduplázódó járműtömeggel. Ezért az elektromobilitás hajnalán a gyártók többsége biztonsági okokból egyáltalán nem engedélyezte a vontatást villamosított gépkocsival.
A villanymotorok, a töltési rendszerek és persze a vezérlés gyors ütemű fejlődésével mára ezek az akadályok elhárultak, így az elektromos járművek végre kiaknázhatják a bennük rejlő képességeket. Vegyük például a Nissan Ariyát, amely akár 533 kilométeres sztenderd hatótávolságával, valamint gyorsan tölthető akkumulátorával (30 perc alatt akár 350 kilométerre elegendő energiát vehet magához) kompromisszumok nélkül alkalmas arra, hogy egy család nekivágjon vele a kontinensnek – ráadásul akár másfél tonnát tud vontatni. Persze ma már nem az Ariya az egyetlen villanyautó a világon, amely ilyen sokoldalú képességekkel bír, de tény, hogy mostanra eljött az ideje, hogy a lakókocsisok is felfedezzék maguknak az elektromobilitást.

Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy a brit Auto Express, valamint a lakókocsisokat, lakóautósokat tömörítő Caravan and Motorhome Club (CMC) közös tesztjén több villamosított modell is bejutott a döntőbe. Mivel új műfajról van szó, a szigorúan tényszerű mérések és értékelések mellett a zsűri itt valamivel több teret engedett a szubjektivitásnak, a személyes benyomásoknak. A Nissan új elektromos zászlóshajója az objektív elvárások mentén is kiemelkedően teljesített, a zsűri tagjait viszont összességében harmonikus, kiegyensúlyozott, magabiztos vezetési érzetével vette le a lábáról.
„Az Ariya hibátlanul viselkedik az úton. Kiemelkedő gyorsítóképességéhez remek irányíthatóság társul, ugyanakkor rendelkezik a hosszú távú vontatáshoz elengedhetetlen képességekkel” – összegezték a szakújságírók az Ariya csúcskivitelű, összkerékhajtású változatával szerzett tapasztalataikat. A stabilitás, a kifinomultság és az egyszerű vezethetőség – valamint az ezekhez társuló bőséges motorteljesítmény és komfortos rugózás – elsőrangú választássá tette, ha vontatásról volt szó. Ehhez társult a remek körkörös kilátás: a Nissannal még a vontatmányra rátolatni sem volt nehéz. A lakókocsit mindvégig magabiztosan kontrollálta az autó, miközben utasait stílusos, jó kidolgozású, tágas belső térrel kényeztette. Extra pontot kapott hatalmas csomagtartójáért és a fent említett, gyakorlatilag akadálytalan kilátásért.
Összességében nem volt vita afelől, hogy a Nissan Ariya nagy akkumulátoros, összkerékhajtású változata jelenleg a legjobb villanyautó, ha vontatni szeretnénk.
A Nissan győzelmét még magabiztosabbá teszi, hogy ezzel nagyjából egy időben egy hasonló szakmai megmérettetésen egy másik, ugyancsak e-4orce összkerékhajtással felszerelt Nissan, az új generációs X-Trail bizonyult az év egyik legkiválóbb vontatóautójának. Az 1700-1900 kg menetkész tömegű járművek mezőnyében az egyedülálló plug-in hibrid hajtáslánccal felszerelt szabadidőjárművet találták a legjobbnak a What Car? magazin és a The Camping and Caravanning Club szakemberei.

Akár utánfutóval megterhelve kellett emelkedő elindulni, akár városban felvenni a forgalom ritmusát, a dupla villanymotoros hajtás minden helyzetben remekelt. A megbízható erőátvitel, a pontos kormányzás és a fejlett szabályozás jóvoltából forszírozott sávváltáskor sem engedte az autó, hogy az utánfutó elrántsa a farát, amikor pedig autópályán keresztszéllel találkozott, minimális kormánykorrekcióval viselte az oldalirányú terhelést a járműszerelvény. Ehhez társult bónuszként a részterhelésen rendkívül csendes hajtáslánc, a kényelmes üléshelyzet, valamint a második üléssoron is tágas, kényelmes, hatékonyan klimatizált belső tér.
Az e-4orce tehát mindkét ismert kiépítésében brillírozik, ha vontatásról van szó. Ez persze nem kell hogy meglepetés legyen, hiszen a Nissan az évek során többször is bizonyította, hogy ezen a téren a legjobb választások közé tartozik. Hogy csak néhány győztest említsünk: 2019-ben a What Car? magazin a 160 lóerős benzinmotorral és automata váltóval szerelt Nissan Qashqait kiáltotta ki az 1,4 tonnánál nem nagyobb menetkész tömegű jármű-kategória győztesének. 2021-ben az Auto Express tesztjén a Nissan Navara bizonyult a legütőképesebb vontatópick-upnak, míg 2022-ben ugyanitt az új generációs Nissan Qashqai erősítette meg elődje kompetenciáját.