Hamarosan vezetni sem kell a Nissanokat

Hamarosan vezetni sem kell a Nissanokat

hirdetés
Egy évtizedes kutatás és fejlesztés után a Nissan néhány éven belül megkezdi a teljesen önvezető járművek kereskedelmi forgalmazását. A közúti tesztek már idén megkezdődnek.
Az autógyártók rendszeresen állítanak fel közép- és hosszú távú terveket. Ezek az elmúlt években leginkább tevékenységeik környezeti lábnyomának csökkentéséről, a járműflotta emissziómentesítésére vonatkoznak, a Nissan azonban 2030-ra előirányzott stratégiájában valami egészen empatikus célt is kijelölt magának.

A társadalmak átlagos életkora világszerte emelkedik, a probléma azonban sehol nem akkora, mint Japánban: egyrészt aggasztóan kevés gyermek születik, másrészt viszont kiemelkedően magas a várható életkor.

A 2023 őszén végzett felmérések szerint minden tizedik japán 80 éves vagy idősebb, és a lakosság 29 százaléka elmúlt 65 éves.
Itt már nemcsak arról van szó, hogyan tudja kitermelni a társadalom az idősek nyugdíját, hanem arról is, hogy nem lesz, aki gondoskodjon róluk – például átvegye tőlük a vezetést, amikor már nem képesek arra. A Nissan erre a problémára igyekszik megoldást találni, amikor kutatási és fejlesztési tevékenységeit felgyorsítva 2027-re tűzte ki a tényleges (4. szintű) önvezetésre alkalmas járművek piaci bevezetését.
A szakemberek hat lépcsőben határozzák meg az autonóm mobilitás szintjeit, ahol a nulla a hagyományos, semmilyen segédrendszerrel nem rendelkező járművek képességeit jelöli, az öt pedig egy olyan autót, amelyet már kormánykerékkel sem kell felszerelni, mert minden helyzetben önállóan vesz részt a forgalomban.
Napjainkban a 2. szintű önvezetés (sávban tartás, dugókövetés) már általánosnak mondható, a 3. szintű (minden szempontból önálló döntéshozatal és manőverezés bizonyos meghatározott útszakaszokon) a bevezetés kapujában áll, a Nissan által megcélzott 4. szint pedig azt jelenti, hogy a vezetőre csak amolyan biztonsági tartalékként van szükség, illetve, amennyiben szeretnénk, az autó hagyományos módon is vezethető.

A Nissan 2017-ben kezdte meg ilyen irányú kutatásait és fejlesztéseit, 2021 óta sofőrös, de alapvetően önvezető járművekkel biztosít kísérleti szolgáltatást egyes japán városokban. Ezen tapasztalatokra alapozva kívánja a 2027-es pénzügyi évtől kereskedelmi alapon piacra dobni teljesen önvezető járműveit, amelyek a tervek szerint önkormányzatokkal vagy személyszállítási szolgáltatókkal karöltve biztosíthatnának közlekedési alternatívát az ügyfelek számára.
A program első fázisa már idén kezdetét veszi, először Yokohama egyik, a korai tesztekben is részt vevő kerületében. 2025-től a tesztek más városrészekre is kiterjednek. Az önvezető Nissan Serena buszokban biztonsági sofőr is ül majd, szerepe elsősorban az lesz, hogy jelenlétével megnyugtassa azokat az utasokat, akik tartanak a technológiától – az önvezetés gyakorlata ugyanis legalább annyira pszichológia és társadalmi elfogadás, mint műszaki felkészültség kérdése. A tényleges szolgáltatás aztán 2027-től kezdődhet meg, három-négy település már most megállapodott a Nissannal, de az autógyártó folyamatos tárgyalásokat folytat további önkormányzatokkal.