Seprű alapanyagából gyárt üzemanyagot a Nissan

Seprű alapanyagából gyárt üzemanyagot a Nissan

hirdetés
Autógyártóként a 21. században túl kell tekinteni a járművek előállításán. A Nissan arra használja tapasztalatát és erőforrásait, hogy új lehetőségeket találjon a megújuló energiák szélesebb körű hasznosítására.
A szakemberek egyetértenek abban, hogy robbanásszerű növekedést eredményezhet az elektromos járművek elterjedésében, ha elkezdünk emissziómentes ökoszisztémában gondolkodni: azaz ha a villanyautót nem napjaink fosszilis energiahordozók uralta energetikai társadalmában próbáljuk elhelyezni, hanem szemléletünket és az életünket egyaránt a fenntarthatóság, a körkörösség eszményei köré rendezzük.

A Nissan most két olyan projekt piaci bevezetéséről számolt be, amelyek pont ezt a nézőpontot tették magukévá.

Közös jellemzőjük, hogy a villanyautót nem egzotikus zárványként, divatos lehetőségként, hanem egy összetett rendszer fontos és megkerülhetetlen elemeként kezelik.
A Nissan Energy Share hosszú előéletre tekinthet vissza, hiszen a japán gyártó már korán felismerte, hogy az elektromos járművek akkumulátorában tárolt energiával nemcsak a villanymotort, hanem gyakorlatilag bármilyen más fogyasztót – vagy akár egy teljes háztartást – lehet táplálni. Így született meg a világ első V2H (járműből a háztartásba) töltőrendszere. Ahhoz azonban, hogy ez a kétirányú rendszer egyetlen elemét se sértse, intelligens, prediktív vezérlésre van szükség – és pontosan ezt fejlesztette most ki a Nissan.
A rendszer valós idejű energiaáramlási információk alapján megjósolja a járművek, illetve a töltőn keresztül rájuk csatlakoztatott infrastruktúra (pl. épületek) várható energiafogyasztását, és automatikusan úgy módosítja az energiaáramlás irányát és mennyiségét, hogy a lehető legcsekélyebb költséggel és legkisebb emisszióval gondoskodjon minden felhasználó optimális energiaellátásáról.
Az elsősorban vállalatok, intézmények és önkormányzati szervek részére kínált szolgáltatás az igények és lehetőségek függvényében méretezi az energiatároló, illetve kétirányú töltőrendszert, belevonva a képletbe minden elérhető energiaforrást, beleértve például a helyben telepített napelemeket is.
Részben hasonló szerepet szánt az elektromos járműveknek az a projekt, amelynek verifikációs tesztjeit 2022-ben kezdte meg a Nissan a Fukusima prefektúrában fekvő Namie városában.

Itt a megújuló forrásból (nap, szél, hidrogén) származó elektromos energia természeti jelenségekre visszavezethető, ezért nem befolyásolható ingadozásainak kiegyensúlyozására használják a villanyautókat. Az önkormányzati flottában lévő öt villanyautót átmeneti tárolóként alkalmazza a rendszer: egyrészt az áramtermelés intenzitásának, másrészt a városi létesítmények pillanatnyi energiaigényének a függvényében tölti, illetve süti ki az autók akkumulátorait, miközben statisztikákat készítve azt is figyelembe veszi, hogy mikor és milyen hosszú távon várható a járművek használata.
Az ilyen, intelligens rendszereknek van még egy fontos aspektusa: közelebb segítheti a vállalatokat és szervezeteket ahhoz, hogy társadalmi vállalásukat megvalósítva 100 százalékban megújuló forrásból fedezzék energiafelhasználásukat. Pont ez utóbbi oldalról – azaz a jármű helyett a fenntartható energiaforrás felől – közelíti meg a kérdést a Nissan egy másik, innovatív projektje, amelynek keretében bioetanolból állítanak elő elektromos energiát.
Az autógyártó legnagyobb japán gyárában, Tocsigiben felállított kísérleti rendszer szilárd oxidos tüzelőanyag-cellát (SOFC) alkalmaz. Ennek jellemzője, hogy magas hőmérsékleten üzemel, sokáig tart a beüzemelésre, és lassan képes változtatni a teljesítményét. Emiatt járművekben nem, telepített áramfejlesztőkben viszont annál jobban alkalmazható – már csak azért is, mert rendkívül magas hatásfokon működik, és nem igényel tiszta hidrogént, illetve toleráns az üzemanyag szennyezettségével szemben. További előnyei a hosszú élettartam és a viszonylag alacsony költségek – jelen esetben a legfontosabb mégis az, hogy közvetlenül bioetanolból tud elektromos energiát előállítani (meg egyébként földgázból, propánból és egy sor egyéb, az oxigénnel reakcióra lépő üzemanyaggal).
A Nissan most azon dolgozik, hogy az SOFC-rendszer fent említett két hátrányát – a lassú indítást, a hosszadalmas leállítást, valamint a lomha terhelésváltásokat – kiküszöbölje. Így egy olyan rendszert kaphatnának, amely rugalmasabban tud alkalmazkodni a megújuló energiahordozók rendelkezésre állásához.
A különleges rendszert egyébként nem mindennapi bioetanollal kívánja táplálni a Nissan: 2025-től rendszeres szállítmányt fogadnak cirokalapú bioetanolból.

A cirok, mint minden fűféle, gyorsan nő, és már három hónap elteltével aratható, így megfelelő körülmények esetén évente többször is begyűjthető.

A cirok gond nélkül alkalmazkodik hűvös és száraz térségekhez, így a világ szántalan régiójában termeszthető.

Miközben a cirok szárából üzemanyagot gyártanak, a magokból élelmiszer készíthető, így a cirok nem szorít ki élelmiszernövényt a termőterületéről. Végezetül a bioetanol-gyártásból visszamaradó biomassza további energiaforrásként hasznosítható.
Szemben a hidrogénnel, a cirokalapú bioetanol tüzelőanyag-cellában történő felhasználása nem mentes a CO2-kibocsátástól, ugyanakkor a cirok növekedése során szén-dioxidot von ki a légkörből, ezért a folyamat gyakorlatilag szénsemlegesnek tekinthető.