A Nissan furgonjaiban az utasok is biztonságban vannak

A Nissan furgonjaiban az utasok is biztonságban vannak

hirdetés
Kiemelkedő teljesítménnyel egy platina- és két aranyéremmel zárta az EuroNCAP járműbiztonsági szervezet átfogó vizsgálatsorozatát a Nissan haszonjárműcsaládja.
Az új járművek utas- és gyalogosbiztonsági teljesítményét vizsgáló, független EuroNCAP 2021-ben vezette be a könnyű haszonjárművek tesztelését, majd 2023-ban alaposan átdolgozta a furgonokra vonatkozó protokollt. Már ez utóbbi, jelentősen szigorított normarendszer szerint vizsgáztak a Nissan új generációs kishaszonjárművei, és mindhárom kimagasló eredményt ért el.

Hogyan teszteli a könnyű haszonjárműveket az Euro NCAP?

A statisztikák szerint a kishaszonjárművek nem szenvednek gyakrabban balesetet, mint a személyautók, ám felépítésük miatt jellemzően súlyosabb sérülést okoznak a másik autóban utazóknak, az elgázolt kerékpárosoknak, gyalogosoknak. Az Euro NCAP ezért az elkerülést tekinti a legfontosabb kritériumnak, és a furgonok, pick-upok minősítésekor elsősorban a vezetőtámogató, baleset-megelőző funkciók meglétét és működését veszi figyelembe. A technológia fejlődésével lépést tartva 2026-tól tovább keményít a szervezet: ekkortól már pontosan ugyanazokat a szempontokat fogja vizsgálni a könnyű haszonjárműveknél, mint a személyautóknál.

Nissan Townstar (78%, arany)

A Nissan legkisebb furgonja nyert helyzetből indul, hiszen a személyszállító Townstar kombitól annak számos biztonsági rendszerét megörökölte. A jármű autonóm vészfékező rendszere kamera és radar párosával azonosítja a gépjárműveket, gyalogosokat, kerékpárosokat, méghozzá kimagasló hatékonysággal. Az autókkal minden teszthelyzetben elkerülte az ütközést a Nissan, az elé kerülő gyalogosokat még éjszaka is felismeri, és a kerékpárosok előtt is előzékenyen megáll.
A sávban tartó, sávelhagyásra figyelmeztető funkciók a helyzet magaslatán állnak, a holttérfigyelő rendszer segít megakadályozni, hogy előzésbe kezdjen a sofőr, miközben őt is előzik. A Townstar kamera és navigációs térkép együttes használatával azonosítja a helyi sebességkorlátozást, amiről tájékoztatja a vezetőt.

A sebességhatároló megnyugtatóan szűk tűréshatárral dolgozik, a biztonsági öv bekötésére a sofőr és az utas oldalán egyaránt figyelmeztet az autó.

A Nissan Townstar kétféle tengelytávval, tisztán elektromos és benzinmotoros hajtáslánccal is elérhető. A nyújtott variáns szélesebb oldalsó ajtónyílása egyedülállóan sokoldalúvá teszi a modellt; a raktérkapacitás mérettől függően 3,3–4,9 köbméter.
Az elektromos variáns legnagyobb teljesítménye 90 kW (122 LE), maximális forgatónyomatéka 245 Nm; a 45 kWh kapacitású akkumulátor váltó- és egyenáramú töltőről egyaránt tölthető, szabványos hatótávolsága akár 275 km, városban pedig akár 389 kilométerrel is számolhatnak a felhasználók. Az 1,3 literes turbómotor legnagyobb teljesítménye 130 lóerő, fogyasztása 6,7-7,0 liter/100 km körül alakul.

Nissan Primastar (69%, arany)

A közepes méretű Primastar tavalyi ezüst minősítését idén aranyra javította. A modell minden európai piacán alapfelszerelésként kínálja a hatékony autonóm vészfékező rendszert, amely először figyelmezteti a vezetőt a veszélyre, majd, ha az nem reagál, önállóan megállítja a járművet.

A gyalogosokra és kerékpárosokra is örvendetes hatékonysággal reagál a technológia. Hidraulikus szervokormánya miatt a Primastar nem szerelhető fel aktív sávban tartó rendszerrel (mivel ez technológiai sajátosság, a törvény nem is kötelezi erre), de a sáv elhagyására figyelmeztető rendszer ugyanúgy rendelhető, mint a holttérfigyelő technológia.
A sebességkorlátozást jelző forgalmi táblákat kamera olvassa le és azonosítja, lehetővé téve a vezetőnek, hogy mindig szabályosan és biztonságosan haladjon. A biztonsági övek bekötésére ellenőrző rendszer ügyel. A Primastar Magyarországon jelenleg nem kapható, a modellt 110 és 170 lóerő közötti teljesítményre hangolt dízelmotorral forgalmazzák Európa más piacain, hatfokozatú kézi vagy szintén hatfokozatú dupla kuplungos sebességváltóval.

Nissan Interstar (84%, platina)

A márka legújabb típusa egyben a legbiztonságosabb is – ez nem meglepő, ám annál örvendetesebb! A vezető rendelkezésre álló biztonsági technológiák portfóliója megegyezik a Townstar fedélzetén alkalmazottakkal, jól szemléltetve, hogy mennyivel többet nyújtanak az új generációs modellek, működésük pedig még kifinomultabb – igen, a modern digitális technológiák fejlesztésében már néhány hónap eltérés is kézzelfogható előnyt jelent.
Az új generációs Nissan Interstar még nem érkezett meg Magyarországra. A modell fontos újdonsága lesz a tisztán elektromos változat, amely egyedülálló módon két nagyon eltérő kivitelben elérhető: a 40 kWh kapacitású akkumulátor (200 km hatótávolság) kifejezetten rövid távú áruszállításra optimális, míg a 87 kWh-s egység a maga 460 kilométeres hatótávolságával hosszabb távolságok megtételét is biztonságosan lehetővé teszi. A dízelmotoros variáns egyedülálló ajánlata a kilencfokozatú automata sebességváltó. A többféle felépítménnyel, változatos méretekben kínált modell alapkivitelében mintegy 20 százalékkal csekélyebb légellenállással bír, mint az előd, így takarékosabban, csendesebben vezethető.