Ezzel az autóval csúcsra tör a Nissan

Ezzel az autóval csúcsra tör a Nissan

hirdetés
A Nissan tavasszal már megelőlegezte az év egyik legnagyobb modellszenzációját, a nyár első heteiben pedig ígéretéhez híven le is rántotta a leplet a harmadik generációs Leafről. Nem a szabadidő-járműves formátum a legfontosabb változás.
Szerencsésnek mondhatja magát az az autó, amelynek valami emlékezetes esemény fűződik a létezéséhez. Ezen kevesek egyike a Nissan Leaf – a márka hűséges ügyfelei talán kívülről fújják, de álljon azért itt röviden a története: amikor 2010-ben megjelent, ez volt az első megfizethető kompakt villanyautó, amely akár családi, mindennapos használatra is megfelelt.

Másfél évtized alatt 700 ezren döntöttek mellette, a Leaf első két generációja megkerülhetetlen tényezővé nőtte ki magát a villanyautózás terén. Ez két dolgot jelent: az egyik, hogy a Leaf név önmagában figyelemfelhívó, a másik, hogy rettentő magasak az elvárások a harmadik kiadással szemben. Ráadásul időközben a villanyautók kínálata is sokkal sokszínűbb, így a verseny a vevőkért szorosabb lett.
Azt már hónapokkal ezelőtt lehetett tudni, hogy a Nissan részben biztosra megy, és csinos kompakt szabadidőjárművé formálja az egykori avantgárd ferdehátút. Állandó dilemma ez az autóiparban: a villanyautók kapjanak egyedi, markáns megjelenést, vagy simuljanak bele a modellkínálatba? A Nissan szerencsés helyzetben van, mert a közelmúltban megújult arculata progresszív, mégis könnyen emészthető, modern, de nem steril, merész, ám barátságos.
A Leaf így nyugodtan járhatta a maga útját, anélkül illeszkedik a márka portfóliójába, hogy elveszítené egyedi karakterét, és úgy érhetett el az elektromos modelleknél különösen fontos, kiemelkedően kedvező légellenállást (alaktényezője 0,25), hogy nem üvölt róla az áramlástani mérnökök erőlködése – persze, mert az egyik legfontosabb aerodinamikai fejlesztés, a teljesen burkolt padlólemez nem látszik.
Látszik viszont a far, amely a hátsó szélvédő alatti felület diszkrét légterelővé húzásával, valamint a Nissan Z kupét idéző lámpatestekkel határozottan, de nem tolakodóan sportos képet mutat. Apropó, lámpák: az autóipar talán legstílusosabb gegje, hogy a térhatású LED-csoportok kettő, illetve három elemből épülnek fel – az előbbi japánul ni, az utóbbi szan, ami összeolvasva…
Mit sem érne persze a látványos formaterv, ha a használati érték rovására menne. A tervezők azonban kifejezetten ügyeltek arra, hogy minél tágasabb, szellősebb legyen az utastér. Kihasználva, hogy a villanyautók orrában jóformán semmi sincs (hagyományosan itt volt ugye a benzin- vagy dízelmotor), átköltöztették ide a klímaberendezés gépészeti elemeit, amivel még tovább növelhették a belső tér hosszúságát, és ezáltal a férőhelyet. A csomagtartó 437 literes térfogata, széles nyílása, alacsony rakodópereme megint csak kiváló mindennapi használhatóságot ígér.
A vezetői környezet az autó egészének a filozófiáját követi: előremutató, praktikus, de nem hivalkodó. Ennek legjobb példája, hogy váltókar helyett nyomógombokkal választható ki a haladási irány – egy villanyautóban, amelyben eleve nincs sebességváltó, ez teljesen megfelel a célnak, ráadásul értékes helyet szabadít fel a padlókonzolon, amelynek így sem alakjával, sem helyzetével nem kell több funkcióhoz igazodnia, így kompromisszummentes kialakítást kaphatott.

Az sem mindegy, hogy a gombok egyedi kialakítást kaptak, így ez a funkció ugyanúgy „vakon”, ösztönösen kezelhető, mint a jól megszokott kézi sebességváltók – eggyel kevesebb dologra kell tehát odafigyelnie a vezetőnek.
Egyre többen állnak ki egyébként a hagyományos gombok visszatérése mellett az autóiparban, a Nissan Leaf megoldásai – a hangerő-szabályozó mellett a komplett klímavezérlés is az érintőképernyőtől függetlenül végezhető. Ez persze nem a kijelző kritikája: a két egymás mellé helyezett, egyformán 14,3 colos kijelző integrált Google-funkcionalitása folyamatosan frissülő, személyre szabható kezelőfelületet biztosít a vezetőnek.
A végére maradt az, ami annak idején meghatározta a Leaf azonosságát: az elektromos hajtáslánc. Ezen a téren is az arany középútra törekedett a Nissan. Mindkét választható opció kerüli a szélsőségeket. Az alapot egy 130 kW-os (177 LE) villanymotor adja, 52 kWh-s akkumulátorral és 436 kilométeres hatótávolsággal. A másik opció a 160 kW-os (218 LE) hajtáslánc. ami egy 75 kWh-s akkumulátorból kapja az energiát, a hatótávolság ez esetben eléri a 604 kilométert.
Fontos, hogy megmérték az autópálya-használat energiaigényét: stabil 130 km/óra sebességnél 224, illetve 330 kilométert tehetünk meg egy feltöltéssel. Az egyenáramú gyorstöltés legnagyobb teljesítménye 105, illetve 150kW. Az akkumulátorról tölthetünk külső fogyasztókat, sőt, később a háztartásunkat is működtethetjük, illetve visszatáplálhatunk a hálózatba.
A minden téren megújult, de ötletes megoldásaiban elődeit idéző Nissan Leaf idén ősztől már rendelhető, az első autók jövő tavasszal érkeznek meg az európai piacokra a nagy-britanniai Sunderland városában működő gyárból.