A Hyundai hét mérföldes léptekkel halad előre az elektromos átállás felé. A márka új generációs villanyautói önmagukban is lenyűgöző konstrukciók, a Hyundai azonban tovább menne ennél, és elektromos járműtechnológiáit az egész emberi társadalom javára fordítaná.
Az autógyártók gyakran lépnek együttműködésre szállodákkal, nyaralóközpontokkal, hogy azok az ő járműveikkel szállítsák utasaikat, így népszerűsítve a márkát a célcsoport körében. A Hyundai azonban az elmúlt hónapokban egészen más minőségben kapcsolta össze az Ioniq 5 elektromos crossover nevét egy-egy turisztikai desztinációval. Az északi sarkkörön túl működő rénszarvas-farmot és a London közelében létesített luxuskempinget egy dolog kötötte össze: fenntartóik a Hyundai új generációs villanyautójának nagy kapacitású akkumulátorából vételezték a működtetésükhöz szükséges elektromos energiát.
Az ezt lehetővé tevő V2L-rendszer gigantikus power bankként hasznosítja az autó akkumulátorát. A Hyundai mérnökei azonban nem ragadtak le ennél a léptéknél, és egy olyan rendszer szabványosításán dolgoznak, amellyel nem egy-egy fogyasztó, hanem egy régió, egy ország vagy akár az egész világ elektromos hálózata vehet ki elektromos energiát a Hyundai villanyautóiból.
Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség legújabb becslése szerint 2050-re az európai járműállomány 80 százalékában akkumulátoros elektromos hajtáslánc dolgozik majd. Ez hatalmas kihívást jelent az emberiség, a fogyasztók és értelemszerűen az elektromos szolgáltatók számára, ugyanakkor a fejlődéssel járó változás legalább annyi új lehetőséget is tartogat.
Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség legújabb becslése szerint 2050-re az európai járműállomány 80 százalékában akkumulátoros elektromos hajtáslánc dolgozik majd. Ez hatalmas kihívást jelent az emberiség, a fogyasztók és értelemszerűen az elektromos szolgáltatók számára, ugyanakkor a fejlődéssel járó változás legalább annyi új lehetőséget is tartogat.
Az autógyártók nem titkolt célja, hogy a tisztán elektromos járművek bevezetésével fokozatosan nullára csökkentsék működésük környezeti lábnyomát. Ehhez elengedhetetlen, hogy az energiaszolgáltatók egyre nagyobb mértékben forduljanak a megújuló energiaforrásokhoz – ez egyébként nem csak az autógyártók, hanem mindannyiunk érdeke is. Csakhogy ezen források némelyike – elsősorban a nap- és a szélenergia, de említhetnénk a még csak most megjelenő árapály-erőműveket is – nem áll folyamatosan rendelkezésre. Ez az időbeli egyenetlenség nemcsak a termelési, de a fogyasztási oldalon is jelentkezik. A reggeli és késő délutáni órákban jellemzően sokkal magasabb a lakossági fogyasztók áramhasználata, mint nap közben vagy pláne éjszaka, ugyanakkor pont ilyenkor korlátozott a zöld energia rendelkezésre állása. A hullámhegyek és -völgyek váltakozása időszakosan rendkívül megterheli a hálózatot, megnöveli az energiaköltségeket, és rontja az energetikai rendszer környezeti lábnyomát. Ugyanakkor mindezeket a hátrányokat ki lehetne küszöbölni egy megfelelő háttértároló rendszer kiépítésével – és éppen ez az a pont, ahol a Hyundai meggyőződése szerint kulcsfontosságú szerep juthat a villanyautóknak.
A vállalat európai kutatási és fejlesztési központja jelenleg Németországban és Hollandiában, helyi energetikai partnerekkel folytat előremutató kísérleteket azt illetően, hogyan lehetne zökkenőmentesen az elektromos közműhálózatba integrálni a villanyautókat.
Ehhez persze azt is tudnunk kell, hogy a gépkocsi jelenlegi formájában egy meglehetősen rossz kihasználtságú használati eszköz. Ha olvasóink belegondolnak egy-egy átlagos napjuk folyásába, rögtön látni fogják, hogy – hacsak nem áru- vagy személyszállítással foglalkoznak – autójuk a nap jelentős részében (a statisztikák szerint átlagosan 23 órán keresztül!) egy helyben vesztegel. Ilyenkor nem fogyaszt energiát, függetlenül attól, hogy benzin, gázolaj vagy elektromos áram-e az üzemanyaga. Elvileg megtehetnénk, hogy ilyenkor kiszivattyúzzuk a tankból az üzemanyagot, eladjuk, és indulás előtt visszatöltjük – és ha a fosszilis üzemanyagok ára ugyanúgy napszaktól függően változna, mint az elektromos áramé, alighanem meg is tennénk ezt. Az elektromos áramot szerencsére sokkal könnyebb kinyerni az akkumulátorból, mint a benzint a tankból.
Annak fényében, hogy egy átlagos európai városlakó naponta kevesebb mint 60 kilométernyit autózik, illetve hogy egy olyan modern villanyautó, mint a Hyundai Ioniq 6, akár 600 kilométernél is többet meg tud tenni egyetlen feltöltéssel, máris értelmet nyer a felvetés. Bármely adott napon ugyanis a modern villanyautók akkukapacitásának csak a töredékét fogjuk kihasználni, a többit biztonsági tartalékként, kényelmi okokból hordozzuk magunkkal – mint amikor tele tankoljuk gázolajjal a dízelautó tartályát, és hetekig járunk tankolás nélkül.
Itt pedig érdemes visszakanyarodni a cikkünk elején említett turisztikai létesítményekhez. Egy modern villanyautó 5 napon át képes kiszolgálni egy átlagos háztartás teljes energiaigényét. Aligha jelentene nagy feladatot kiszámolni, hogy egy irodaház mélygarázsában hány villanyautónak kell parkolnia és a hálózatra csatlakoznia ahhoz, hogy egész nap róluk üzemeltethessük a munkahelyet. Vagy egy városban a lakosság hány százalékának kellene elektromos járművek közlekednie ahhoz, hogy az autók képesek legyenek akár csak időszakosan tehermentesíteni, a hálózattól függetleníteni a települést.
Ennek persze csak akkor van értelme, ha az autókat egyébként gazdaságos és zöld energiával tudjuk feltölteni – például csúcsidőn kívüli áramról. Az is jó megoldást jelenthet, ha a nap közben veszteglő autót napelemekről töltjük, majd az esti és reggeli csúcsidőszakban visszatöltjük ennek a tiszta energiának egy részét a hálózatba. A lehetőségek széles körűek. Ehhez persze nem elég a kompatibilis technológia: meg kell teremteni a szabályozói és gazdasági körülményeket is egy ilyen kétirányú energiaáramlási sémához. A Hyundai és más autógyártók elsődlegesen a műszaki feltételek biztosításában játszhatnak főszerepet, de tanácsadóként a jogi és pénzügyi környezet kialakításában is közreműködhetnek.
2023-ban ezek még csak tervek, ám aki ma új autó vásárlásán gondolkodik, jó, ha tudja: a vezeték nélküli szoftverfrissítésnek, a nagyfeszültségű elektromos hálózatnak, illetve a bevezetőben említett V2L-technológiának köszönhetően a Hyundai új generációs elektromos járművei „jövőbiztos” konstrukciók, azaz várhatóan utólag is kompatibilissá tehetők minden elektromos fejlesztéssel. Addig pedig emissziómentes kilométerek ezreit kínálják felhasználóiknak, már ma.