Formai és műszaki szempontból egyaránt vadonatújat hoz a Kona, a Hyundai kompakt szabadidőjárműve. A ritmust ezúttal a tisztán elektromos modellváltozat diktálja.
Több lépcsőben vezeti be nemzetközi piacain a sikeres Kona második kiadását a Hyundai. Ez izgalmas, mert folyamatosan új, érdekfeszítő információk derülnek ki a piac egyik első villamosított crossoverének utódjáról – ugyanakkor türelemre kell intenünk az érdeklődőket, mert a Konáról eddig közölt műszaki adatok nemcsak hézagosak, de nem is minden esetben fedik le a leendő európai specifikációkat. A részletes és végleges paramétereket márciusban teszi közzé a Hyundai, és bár addig már csak néhány hét van hátra, a Kona összességében annyira friss és különleges, hogy részinformációk birtokában is érdemes foglalkozni vele.
Felhasználói szempontból a leglényegesebb változás, hogy az új Kona érezhetően nagyobb lesz elődjénél. Továbbra sem lóg túl az alsó középkategória határain, így megőrizte remek manőverezhetőségét és áttekinthetőségét, viszont teljes hossza 150 mm-rel (!), tengelytávja pedig 60 mm-rel nőtt meg, miközben széltében 25 mm-rel több helyet kínál. A hátsó üléssorban 77 mm-rel nőtt a lábtér, és 11-gyel a fejtér – ezek a dimenziók bőséges férőhelyet ígérnek utasoknak. A helyzetet tovább javítja, hogy a különösen vékony (85 mm) támlájú első ülésekben kimondottan pihentető „lebegő” pozíciót vehetnek fel az utasok.
A kiemelkedő térérzethez a fizikai dimenziókon túl a funkciók és kezelőszervek átgondolt kialakítása is hozzájárul. Az elektronikus váltókar a kormányoszlopra került, értékes helyet szabadítva fel a padlókonzolon; a tárolórekeszek hangulatvilágítása prémiumhatást ébreszt, és bár a műszerfalat közös üvegpanel alá helyezett, dupla kijelző uralja, a klímavezérlés mellett az audiorendszer is különálló, egyértelműen azonosítható kezelőszerveket kapott, ami a gyakorlatban magabiztosabb, ezáltal biztonságosabb működtetést tesz lehetővé, mintha digitális menük mélyén kellene keresgélni a parancsokat és paramétereket. Mindazonáltal a Kona tudásában nincs semmi régimódi: a modell bővelkedik a legújabb generációs vezetőtámogató funkciókban, elektronikus rendszerei vezeték nélküli kapcsolaton keresztül frissíthetők.
Nem véletlenül kezdtük az utazási környezettel az ismerkedést: a Hyundai elektromos járműveinél immár bevált gyakorlatnak számít, hogy belülről építkeznek, azaz a tervezés során prioritást élvez a tágas, jól használható, hívogató, inspiráló utastér. Ami a külső stíluselemeket illeti, a Kona a Tucsonnál bevezetett formanyelvet kombinálja a hidrogén-üzemanyagcellás Nexo és a jelenlegi Kona EV végletekig letisztult tematikájával. Az oldalfalat robusztus idomok és lendületes ívek tagolják, a lemezfelületek eleganciáját a szabadidőjárművek karakterét kihangsúlyozó kerékívtoldatok ellenpontozzák. Az orr és a far közös stíluseleme a „faltól falig” húzódó fénysáv, ami egyrészt vízszintesen tagolja a karosszériát, másrészt optikailag is kihangsúlyozza annak szélességét.
A legizgalmasabb stíluselem azonban az orrkialakítás – pontosabban az orrkialakítások, mert a Kona összes változata egyedi rajzolatú homlokzattal kerül majd piacra. A fentiek után nem meglepő, hogy a kiindulási pontot az akkumulátoros elektromos modell jelentette: ennek jellegzetesen minimalista felületeit gondolták tovább a benzinmotoros és hibrid variánsok, illetve a sportos hangvételű N Line kivitel megvalósításához. Az alapvető dizájn érvényességét igazolja, hogy az elegáns, offroad és sportos felhangok egyaránt jól állnak a koncepciónak.
A legizgalmasabb stíluselem azonban az orrkialakítás – pontosabban az orrkialakítások, mert a Kona összes változata egyedi rajzolatú homlokzattal kerül majd piacra. A fentiek után nem meglepő, hogy a kiindulási pontot az akkumulátoros elektromos modell jelentette: ennek jellegzetesen minimalista felületeit gondolták tovább a benzinmotoros és hibrid variánsok, illetve a sportos hangvételű N Line kivitel megvalósításához. Az alapvető dizájn érvényességét igazolja, hogy az elegáns, offroad és sportos felhangok egyaránt jól állnak a koncepciónak.
Az imént említett hajtásláncűvariánsok közül egyelőre pont a legmodernebb, az akkumulátoros elektromos módozat műszaki adataival adós a Hyundai: ezeket kora tavasszal osztják meg a nagyközönséggel. A részben vagy teljesen belső égésű hajtásláncokról már elárultak néhány információt, legalábbis azok koreai kiviteléről: az 1,6 literes turbómotor 198, a takarékos üzemre hangolt 2,0 literes négyhengeres 149 lóerőt ad le. A full hibrid konfiguráció 1,6 literes szívómotor köré épül, rendszerteljesítménye 141 lóerő, a kombinált forgatónyomaték viszont igen magas, 265 Nm (azaz megegyezik a turbómotoréval). Ezeket az adatokat azonban egyelőre felesleges megjegyezni, mert egyáltalán nem biztos, hogy mindhárom variáns kapható lesz Európában. Szintén nincs hír arról, hogy az új generációs modellből is készít-e sportmodellt a Hyundai: a nagy teljesítményt kiemelkedően precíz futóművel és remek mindennapi használati értékkel társító Kona N izgalmas színfolt az európai örömautók piacán. Még stílusosabb volna, ha az új generációs modellből az elektromos variáns kapna N-kezelést – amióta tudjuk, hogy hamarosan bemutatkozik az az Ioniq 5 N, már semmi nem tűnik lehetetlennek a Hyundai háza táján.