Érkezik a letölthető extrák kora

Érkezik a letölthető extrák kora

hirdetés
A mindennapi életből átvett technológiák alakítják át alapjaiban az autóipart. Az online kapcsolódás nemcsak az autóvezetők, hanem a társadalom egésze számára élvezetesebbé, biztonságosabbá teszi a közlekedést.
A kiegyensúlyozott, elégedett kapcsolat titka a hatékony kommunikáció. Napjainkban ez már nem csak az emberek közötti párbeszédre igaz: a mobil adatátvitel, az okoskészülékek, a virtuális asszisztensek korában használati tárgyaink is kommunikálnak – hol egymással, hol velünk. Ezt jó előre felismerve a Hyundai a változás élére állt, és már ma online szolgáltatások széles körét nyújtja ügyfeleinek – a jövőbeli lehetőségek pedig gyakorlatilag végtelenek.

Az 1980-as években széles körben elterjedt, szabványosított fedélzeti diagnosztikai rendszer elsőként kínált kiszámítható, egységes kommunikációs felületet a járműveket vezérlő elektronikus rendszerek és az autók karbantartásával, javításával foglalkozó szakemberek között. Legalább ilyen forradalmi jelentőséggel bírnak napjainkban a vezeték nélküli adatátviteli technológiák, amelyek révén az autók évről évre, percről percre képesek alkalmazkodni a gyorsan változó világhoz.
Egy kommunikációs csatorna persze csak annyit ér, amennyit a rajta átáramló információ. Ezen a téren szintén hatalmas volt a fejlődés, amely ráadásul organikusan ment végbe. Ahelyett, hogy az autógyártók önkényesen kialakítottak volna egy új technológiai rendet, a fedélzeti technológiák evolúciója alakította a környezetet. Amint egyre több érzékelő jelent meg az autókon, úgy nőtt az ezekből kinyerhető információk mennyisége és minősége.
Míg kezdetben minden funkcióhoz külön szenzorokat rendeltek az autógyártók, ma már egy-egy érzékelő több szerepet is betölt; adott esetben a radarok, kamerák egymást kiegészítve képesek sokkal hatékonyabban elvégezni a rájuk bízott feladatokat. Ehhez persze megfelelően fejlett fedélzeti számítógépekre is szükség van, amelyek hasznosítani tudják a bejövő nyers adatokat, és képesek azok alapján vezérelni az aktív vezetőtámogató rendszereket.
Ez a két technológia – a széles sávú mobil adatátvitel és az integrált adatgyűjtő és -feldolgozó rendszerek – együtt olyan lehetőségeket teremtett az autóiparban, amelyről néhány éve még a jövő ígéreteként beszéltünk volna. A modern autók képesek arra, hogy folyamatosan anonimizált diagnosztikai és menetadatokat küldjenek egy központi adatbázisba. Innen aztán mindenki kiveheti a számára értékes információkat: a fejlesztőmérnökök a munkájuk tökéletesítéséhez szükséges visszajelzéshez jutnak, a navigációs rendszerek értesülhetnek a fennakadásokról, a járművek egymással, illetve a környező infrastruktúrával folytatott (V2X) adatcseréje pedig lendületesebbé és biztonságosabbá teheti a közlekedést, és ilyenformán alapvető előfeltétele annak, hogy elterjedhessenek az önvezető technológiák.
Ezek a rendszerek ráadásul nemcsak a műszaki szakemberek számára érdekesek, hanem az ügyfelek is egyre nagyobb arányban mutatnak irántuk érdeklődést: egy, a közelmúltban elvégzett felmérés tanúsága szerint minden második autós szerint érdekfeszítő vagy egyenesen lenyűgöző ez a fejlődési irány. Ezzel párhuzamosan lassan, de biztosan növekszik azoknak az aránya, akik akár felár ellenében is örömmel vennék igénybe az okosautó-szolgáltatásokat.
A feltételes mód egyébként indokolatlan, hiszen már ma is léteznek olyan szolgáltatások, amelyek online kapcsolatot teremtenek a vezető, az autó és a külvilág között. A Hyundai Bluelink az egyik legkiforrottabb ilyen digitális ökoszisztéma, amely a modellek generációváltásával egyre több típusban válik elérhetővé, bekapcsolva azokat és utasaikat a Hyundai globális információs hálózatába. Amint említettük, hárompólusú kommunikációról van szó: a Bluelink révén információkat kaphatunk a külvilágról (forgalmi dugók, parkolási lehetőségek), okostelefonunkon keresztül lekérdezhetjük autónk bizonyos paramétereit, illetve parancsokat is kiadhatunk, olyan funkciókat vezérelve a távolból, mint az utastér indulás előtti klimatizálása, a központi zár reteszelése, vagy elektromos járművek esetében a töltés folyamata.
Már ma számtalan lehetőséget kínál a Hyundai Bluelink, a jövőben azonban a technológiai fejlesztések, illetve a szolgáltatókkal kötött stratégiai együttműködések nyomán olyan új funkciók is megjelenhetnek a piacon, amelyekre ma még gondolni sem merünk. Hogy ezzel a fejlődéssel hosszú távon lépést tarthassanak az ügyfelek, és éveken át okosíthassák autójukat, a Hyundai 2025-től bevezeti a Bluelink alkalmazás-áruházat.

Itt ugyanúgy férhetünk majd hozzá a frissen kidolgozott, új funkciókhoz, mint az okostelefonok esetében – és hogy érdemi fejlődés van ezen a téren, mi sem jelzi jobban, mint a frissen bevezetett digitáliskulcs-funkció, amely lehetővé teszi, hogy a felhasználó saját okostelefonjával nyissa és zárja az autót, illetve ezt a virtuális kulcsot bárkivel megossza, méghozzá saját feltételei szerint.

Persze a jóból is megárt a sok, ezért a Hyundai Bluelink app store többszintű felhasználói élményt kínál.
Lesznek olyan alapvető, a jármű működését meghatározó funkciók, amelyek kérés nélkül elérhetők minden autóban, a rendszerszoftverek vezeték nélküli frissítésétől kezdve az online navigáción át a fent említett digitális kulcsig. Ugyanakkor egy sor kényelmi vezetőtámogató funkció (a klímaberendezés távvezérlése, streamingszolgáltatások és így tovább) magasabb szintű csomagok formájában áll majd rendelkezésre, így mindenki saját maga döntheti el, hogy milyen mélységben szeretne elmerülni a digitális óceánban.