Néhány hónapon belül két országban is útnak indítja önvezető járműveit a Hyundai. Az Ioniq 5 alapú gépkocsik minden eddiginél többet tudnak, és képesek akár egész nap emberi beavatkozás nélkül közlekedni a forgalomban.
Aki nyomon követi az autonóm mobilitás (azaz a saját magukat vezetni képes járművek) témakörét, tudja, hogy az elmúlt években jelentős fejlődésen ment át a technológia, a nagy áttörés – a sofőrt egyáltalán nem igénylő gépkocsi – azonban még messze van. Ez csak részben írható a jogalkotók, a szabályozások számlájára: minél magasabb szinten szeretnénk ugyanis kivenni az emberi sofőrök kezéből a vezetés feladatát, és adnánk azt át egy mesterséges intelligenciának, annál összetettebb technológiai akadályokba ütközünk. Ha feljebb léptünk egy lépcsőfokkal, hatványozottan több feladat vár ránk, mint az előző evolúciós szinten: fel sem tudjuk mérni ugyanis, milyen összetett dolog az autóvezetés, milyen sok információt kell feldolgoznia a vezetőnek ahhoz, hogy biztonságosan és hatékonyan eljusson A-ból B-be.
Aki nyomon követi az autonóm mobilitás (azaz a saját magukat vezetni képes járművek) témakörét, tudja, hogy az elmúlt években jelentős fejlődésen ment át a technológia, a nagy áttörés – a sofőrt egyáltalán nem igénylő gépkocsi – azonban még messze van. Ez csak részben írható a jogalkotók, a szabályozások számlájára: minél magasabb szinten szeretnénk ugyanis kivenni az emberi sofőrök kezéből a vezetés feladatát, és adnánk azt át egy mesterséges intelligenciának, annál összetettebb technológiai akadályokba ütközünk. Ha feljebb léptünk egy lépcsőfokkal, hatványozottan több feladat vár ránk, mint az előző evolúciós szinten: fel sem tudjuk mérni ugyanis, milyen összetett dolog az autóvezetés, milyen sok információt kell feldolgoznia a vezetőnek ahhoz, hogy biztonságosan és hatékonyan eljusson A-ból B-be.
Ezért is olyan nagy szó, hogy a Hyundai négyes szintű autonóm képességekkel rendelkező kísérleti járműveket bocsát a felhasználók rendelkezésére Koreában, illetve az Egyesült Államokban. A negyedik szint már csak egy lépésre van a sofőrmentes közlekedéstől: ezen a fejlettségi szinten a jármű elméletileg minden feladatot képes megoldani egyedül, ugyanakkor előfordulhatnak olyan szituációk, ahol emberi segítséget kér – nagyjából, mint egy kezdő autóvezető. A 4. szintű autonóm járművek volánja mögött ezért mindig ott kell ülnie valakinek, még akkor is, ha adott esetben száz kilométereken át, hosszú órákon keresztül semmi dolga nem lesz.
Az autóiparban nagyon kevesen jutottak el arra szintre, hogy közutakra engedjék ezzel a fejlett technológiával felvértezett járműveiket – és még kevesebben érték el ezt a teljesítményt saját erejükből. Márpedig a Hyundai házon belül fejlesztett autonóm technológiákkal szerelte fel azokat a tisztán elektromos Ioniq 5 szabadidőjármű alapjaira fejlesztett önvezető járműveket, amelyek robottaxiként még 2022-ben a szolgálatba állnak Szöul híres Gangnam városnegyedében, amely nem csupán ragyogásáról, hanem túlzsúfolt útjairól és állandósult dugóiról is ismert. Nehezített pálya ez egy kezdő önvezető autó számára, hiszen nemcsak az embereknek, de a mesterséges intelligenciának is van komfortzónája – magyarul: a biztonságos közlekedés érdekében szeret megtartani bizonyos távolságokat más járművektől. Erre Szöulban bizonyosan nem lesz lehetősége a Hyundai robotautóinak, így az azokat vezérlő mesterséges intelligencia villámgyorsan és ugrásszerűen fog fejlődni – a tanulás időszakában pedig biztonsági sofőr is elkíséri a bárki által igénybe vehető taxikat, hogy vészhelyzetben megakadályozza a bajt, illetve kisegítse a „mesterséges mazsolát.”
Hasonló funkciókra számíthatnak 2023-tól az észak-amerikai felhasználók is. A Hyundai elsőként Las Vegasban indítja útjára autonóm utasszállító szolgáltatását, a későbbiekben pedig az USA más nagyvárosaiban is megjelennek a sofőrmentes Ioniq 5-ösök. Ezek nem csak megjelenésükben, de fedélzeti rendszereikben is eltérnek a Szöulban szolgálatba álló önvezető autóktól: a koreai autógyártó párhuzamosan több rendszert is fejleszt, illetve tesztel, így gyorsítva az optimális megoldás elérését.
A Hyundai arra is ügyelt, hogy robotautói a lehető legemberibbek legyenek, ezért egy sor olyan technológiával is felszereli azokat, amelyek gondoskodva, odafigyelve biztosítják a kényelmes, biztonságos utazást. Ezt két rövidfilmmel demonstrálta az autógyártó: az egyikben az autót vezető mesterséges intelligencia megkéri utasait, hogy kössék be magukat, a másikban pedig előzékeny és figyelmes autóvezetőként ügyel a közlekedés többi résztvevőkének biztonságára.
A Hyundai arra is ügyelt, hogy robotautói a lehető legemberibbek legyenek, ezért egy sor olyan technológiával is felszereli azokat, amelyek gondoskodva, odafigyelve biztosítják a kényelmes, biztonságos utazást. Ezt két rövidfilmmel demonstrálta az autógyártó: az egyikben az autót vezető mesterséges intelligencia megkéri utasait, hogy kössék be magukat, a másikban pedig előzékeny és figyelmes autóvezetőként ügyel a közlekedés többi résztvevőkének biztonságára.
Jó pár évnek el kell még telnie ahhoz, hogy egy Hyundai-szalonba betérve szabadon vásárolhassunk önvezető gépkocsit. Azok a technológiák azonban, amelyek lehetővé teszik a robotautók zökkenőmentes működését, javarészt már ma is elérhetők a Hyundai típusaiban: a követési távolságot is tartó tempomat, az akadályokat vagy közeledő veszélyforrásokat érzékelő, és automatikusan fékező rendszer, a biztonságos kiszállást támogató funkció és a többi vezetőtámogató funkció jóvoltából már mi, hús-vér sofőrök is stresszmentesebben, kényelmesebben és biztonságosabban közlekedhetünk, mint valaha.