Néhány éve még akadtak, akik fenntartásokkal fogadták a szabadidőjárművek robbanásszerű terjedését, és azt jósolták: hamarosan véget ér a növekedés. Az élet rájuk cáfolt, évről évre szinte exponenciálisan nő azoknak a száma, akik emelt hasmagasságú modellre cserélik hagyományos kombijukat, szedánjukat, ferdehátújukat. A Hyundai mindig is sok vasat tartott ebben az egyre élénkebb lánggal lobogó tűzben, a Santa Fétól kezdve a Tucsonon át a Konáig széles a paletta. Ráadásul ez csak az európai portfólió, és annak is hiányos, hiszen a hidrogén-üzemanyagcellás Nexo és a tisztán elektromos Ioniq 5 is ezt a mezőnyt erősíti; Ázsiában és Észak-Amerikában pedig még ugyanennyi kisebb (Casper, Venue, Creta) és nagyobb (Palisade) crossovert kínál a márka helyi vevőinek.
Ezen az igen széles palettán talált helyet még egy rendkívül karakteres modellnek a Hyundai. A kifejezetten Európának gyártott Bayon úgy illeszkedik a Kona alá, ahogy az i20 az i30 alá, ennek megfelelően tökéletes ajánlat azoknak, akik túlnyomórészt városban, elővárosban autóznak. Az új generációs Hyundai i20-szal rokon műszaki tartalom már papíron modern, ütőképes, takarékos és megbízható autót sejtetett, amely legalább annyit tesz utasai kényelméért, mint azok biztonságáért.
A kiváló alkotóelemekből összeállított recept a szakújságírók figyelmét sem kerülte el. A 2021. márciusi világpremiert követő napokban az öt legnagyobb európai újautó-piacon mindenütt címlapra került a modell. Voltak, akik formavilágát emelték ki, mások a technológiai tartalmat magasztalták, és a 48 voltos mild hibrid hajtásláncok is elismerésben részesültek. „A Bayon szemkápráztató megjelenéssel, digitális műszeregységgel és részlegesen villamosított hajtásláncokkal hódít” – írta a német Auto Bild, míg spanyol testvérlapjuk, az Autobild.es a felsőbb kategóriákból átemelt fordulatszám-igazító technológiára hívta fel a figyelmet, amely a visszakapcsolást megkönnyítve kényelmesebbé teszi a vezetést, valamint meghosszabbítja a mechanikus komponensek élettartamát.
A mediterrán újságírók elsősorban a Bayon formavilágát dicsérték. Az olasz ANSA hírügynökség elegáns, kecses dizájnról beszélt, amely az „érzéki sportosság” márkafilozófiához igazodva kívül kompakt, belül tágas autót teremtett, míg a francia Caradisiac újságíróját a hegyes orrkialakítás, a bumeráng alakú hátsó lámpatestek és a feszes vonalak nyűgözték le. Összességében rendkívül tágas (L’Auto-Journal, Franciaország) és gazdagon felszerelt (Süddeutsche Zeitung, Németország) autónak találták a szakemberek a Bayont, amelynek gazdag technológiai tartalma és 48 V-os mild hibrd architektúrája kifejezetten értékes autót ígért.
A Hyundai tehát előzetesen is felkeltette a piac érdeklődését, a puding igazi próbája azonban akkor következett, amikor a szigorú újságírók személyesen is kipróbálhatták a Bayont. Fokozhatnánk a feszültséget, kedvet csinálva az olvasáshoz, de inkább előre lelőjük a poént: az apró Hyundai crossover kelettől nyugatig, északtól délig beváltotta a hozzá fűzött reményeket.
„Az ember nem számítana ilyen dinamizmusra a kisautók körében. Viszonylag feszes rugóival és lengéscsillapítóival szélsőséges karosszériamozgások nélkül veszi a kanyarokat a Bayon” – írta a német Auto Zeitung. Na de ha sportos, akkor kényelmetlen? A legkevésbé sem, értett egyet a brit What Car? és az olasz La Repubblica szerzője. „A rugózás komfortos, könnyedén nyeli el a rossz minőségű aszfalttól érkező ütéseket, városban és autópályán egyaránt pihentető az utazás” – írta az előbbi szerzője, míg a talján napilap újságírója egyenesen így fogalmazott: „A Hyundai Bayon intelligens válasz az egyre zsúfoltabb B szegmens kihívásaira.”
„Az ember nem számítana ilyen dinamizmusra a kisautók körében. Viszonylag feszes rugóival és lengéscsillapítóival szélsőséges karosszériamozgások nélkül veszi a kanyarokat a Bayon” – írta a német Auto Zeitung. Na de ha sportos, akkor kényelmetlen? A legkevésbé sem, értett egyet a brit What Car? és az olasz La Repubblica szerzője. „A rugózás komfortos, könnyedén nyeli el a rossz minőségű aszfalttól érkező ütéseket, városban és autópályán egyaránt pihentető az utazás” – írta az előbbi szerzője, míg a talján napilap újságírója egyenesen így fogalmazott: „A Hyundai Bayon intelligens válasz az egyre zsúfoltabb B szegmens kihívásaira.”
Az elméleti síkon hiánytalannak tűnő felszereltség a gyakorlatban is megállta a helyét: a brit Autocar a Bayon kényelme, kifinomultsága és könnyű vezethetősége mellett „hiánytalanul felszerelt, kiválóan beárazott, praktikus és dinamikus kis családi autónak” nevezte a modellt. „Ritka az olyan könnyen vezethető autó, mint a Bayon” – tromfolt rá kollégáira a brit Auto Express, hozzátéve, hogy „a mostanában sikert sikerre halmozó Hyundai ismét jó döntést hozott”. Több német lapban összehasonlító tesztet nyert a Hyundai újdonsága, az olaszországi Motor1.com weblap pedig szokásos takarékossági tesztjén tette próbára az autót, amely minden idők legtakarékosabb mild hibridjeként beérte 3,75 liter benzinnel 100 kilométeren.
A legnagyobb európai piacokon tehát diadalmasan kezdett a Hyundai Bayon, de mi a helyzet Magyarországgal? A piacvezető hazai autós portál, a Vezess.hu nagyra értékelte a Bayon okos részletmegoldásait. Ezek ugyanis értelmetlen hivalkodás helyett a praktikus használhatóságot helyezték előtérbe, a rendkívül felhasználóbarát multimédiás rendszertől a külméretekre rácáfoló hátsó helykínálaton át a lendületes vezethetőségig, a merev karosszériából adódó rezgés- és zajmentességtől a rendkívül hosszú, hiánytalan opciós listáig. A teszt konklúziója pedig a magyar viszonyok között a lehető legpozitívabb, és tökéletesen tükrözi a Bayon lényegre törő személyiségét: „Az ember azt érezheti benne, hogy valóban kapott egy autót a pénzéért” – foglalta össze sommásan véleményét a legolvasottabb hazai autós lap, a Vezess.hu.