Meghalt az aszfaltkirály – éljen a sárkirály?

Meghalt az aszfaltkirály – éljen a sárkirály?

hirdetés
Immár sokadszor, de ezúttal tényleg véglegesen és örökre elbúcsúztatja legendás szupersportautóját a Ford. Amint azonban a GT elrobog a naplementébe, a cég vezetősége már egy nagyszerű új sportkocsiról beszél…
Két és fél évvel ezelőtt könnyeinkkel küszködve mondtunk istenhozzádot a Ford GT-nek, a 21. század egyik legnagyszerűbb szupersportautójának.

Akkor bizonyosnak tűnt, hogy végleg lezárult a Ford Performance motorsportrészleg ezen fejezete, és sem közúti, sem versenyváltozatban nem készül több a félelmetes kupéból.

Feltételeztük, hogy a hatvanhét darab, kizárólag zárt pályán használható Ford GT Mk IV összes példánya azonnal gazdára talált, a jelek szerint azonban a Ford fenntartott néhány darabot azok számára, akik vagy későn eszméltek, vagy nem jártak szerencsével a regisztráció első két körében.
Most eljött az ő idejük: a Ford 2025 augusztusában közzétette, hogy bár az eredetileg tervezett széria legtöbb példányát már átadták a boldog tulajdonosoknak, néhány hely még üresen maradt a hatvanhétből, és ezekre most ismét felvesz rendelést a gyár, méghozzá az eredeti, 1,7 millió dolláros, azaz 576 millió forintos áron.
Ehhez persze hozzájön azoknak az egyedi igényeknek a költsége, amelyeket a vevők saját kedvük és ízlésük szerint kérhetnek: a Ford Performance és partnere, a Multimatic Motorsports az összes autót egyedi megrendelés szerint, kifejezetten az ügyfélhez igazítva fogja elkészíteni. Noha az érdeklődők elvileg október 15-ig jelentkezhetnek a Fordnál, figyelmeztették a potenciális ügyfeleket, hogy a korábbi tapasztalatok alapján ennél várhatóan jóval kevesebb idő áll rendelkezésükre, hogy meghozzák életük legörömtelibb döntését.
És hogy mitől is olyan különleges a Ford GT Mk IV? Nos, eleve egy olyan versenyautóból fejlesztették ki a szériát, amely a 2016-os Le Mans-i 24 órás futamon az első és a harmadik helyet is megszerezte. Ez egyben azt is jelenti, hogy a név és a forma ellenére valójában semmi köze nincs ahhoz a forgalomba helyezhető, közúton használható Ford GT-hez, amelyet 2016 és 2022 között gyártottak.
Az Mk IV elvileg a típus negyedik generációját kellene, hogy jelezze, ám ez sem így van: arra a GT40 Mk IV versenyautóra utal az elnevezés, amely 1967-ben két Ferrari 330-ast maga mögé utasítva győzött Le Mans-ban, ráduplázva az 1966-os diadalra, ahol viszont hármas győzelmet aratott a GT40 Mk II (azaz az eredeti versenyautó második verziója).

Az autó harmadik generációs, 3,8 literes V6-os turbómotorja több mint 820 lóerőt ad le, az erő a kormányról kapcsolható, hatfokozatú sebességváltó közbeiktatásával jut el a hátsó kerekekre.

A hajtáslánc minden eleme fejlettebb, agresszívabb, mint a 2016-os futamgyőztes versenyautóé volt – nyilván, hiszen ezúttal semmilyen szabálykönyvhöz nem kellett igazodniuk a mérnököknek.
A futómű szintén magasabb szinten áll, mint az egykori versenyautóé; az adaptív lengéscsillapítókat a műszerfalról állíthatja a pilóta, akár menet közben – semmi szükség arra, hogy kiálljon a bokszba, és a szerelők beleássák magukat az autóba. A szénszálas vázszerkezet ugyanaz, mint ami a közúti Ford GT, valamint a 2019-es GT Mk II versenyautó gerincét is adta, viszont itt egyedi belső bukókeret erősíti a konstrukciót.
A teljesen egyedi aerodinamikai csomag 240 km/óra sebességnél több mint egy tonna leszorítóerőt fejleszt, ami akár 3 g oldalirányú gyorsulást tesz lehetővé. A mérések szerint ez a zárószéria egy átlagos képességű pilóta kezében is gyorsabb, mint a gyári versenyzők gondjaira bízott Ford GT GTLM versenyautó volt – hogy ezt fenyegetésnek, figyelmeztetésnek vagy csalogató ígéretnek szánták, nem világos. Az viszont bizonyos, hogy a vásárlók a félmilliárd forintot meghaladó vételár ellenében nem csak az autót kapják meg, hanem egy egész napos, személyre szóló oktatást is, ahol a fejlesztésben részt vevő tesztpilóták mellett egy komplett szervizcsapat segít nekik a legtöbbet kihozni frissen vásárolt autójukból.
A nap végén a csapat ismét bevetésre kész állapotba állítja az autót, és így adják át tulajdonosának – hogy aztán élete hátralévő részét fűtött garázsokban tölti, vagy versenypályáról versenypályára vándorolva termel jelentős mennyiségű adrenalint gazdája örömére, az már csak az ügyfélen múlik. Eddig a történet – de vajon tényleg itt a vége? Ezúttal sajnos már a csoda sem segítheti a GT túlélését, a Ford Performance életében viszont újabb izgalmas fordulatokra lehet számítani.
Egy interjúban ugyanis Jim Farley, a Ford elnök-vezérigazgatója merész álmairól mesélt. Ahogy a Le Mans-i sikerek nyomán megszületett a modern Ford GT, ugyanúgy építhetnének egy terepképes szupersportkocsit, felhasználva a Dakar-ralin idén harmadik helyen debütált Ford Raptor T1+ offroad versenyautóval szerzett tapasztalatokat.

Ezer lóerős sportkocsi hosszú rugóutakkal, bütykös gumikkal és üvöltő motorral – a Mustang GTD V8-as versenyblokkja pont ideális kiindulási alapot jelenthetne egy ilyen szörnyeteghez.

Az is elképzelhető azonban, hogy nem üvölteni, hanem süvíteni fog az a terep-versenyautó. A Ford ugyanis idén nyáron elvitte a Nürburgringre az F-150 Lightning Supertruck prototípust, egy pick-up-alapokra épített, tisztán elektromos pálya-versenyautót, amely 6 perc, 43,482 másodperc alatt ment körbe a 20 kilométeres pályán.
Ez minden idők ötödik legjobb eredménye a prototípusok rangsorában – a Ford tehát már most rendelkezik egy félelmetesen gyors platós kisteherautóval, és ha ennek ültetett, feszes futóművét hajlandó egy hosszú rugóutakkal bíró off-road-felfüggesztésre cserélni, olyan örömautót adhat ügyfelei kezébe, amelyhez hasonló nemigen van a világon.
Mindez persze egyelőre nem több álomnál. Jim Farley azonban sokatmondóan emlékeztetett arra ugyanebben az interjúban, hogy amikor ő valamit nagyon akar, az rendszerint meg is valósul. Reméljük, ezúttal is így lesz.