e-transit-costum

Felvillanyozza a furgonok műfaját a Ford

hirdetés
Újabb nagyon fontos taggal gyarapodik hamarosan a Ford elektromoshaszonjármű-családja: az E-Transit Custom az egyik legnépszerűbb áruszállító-kategóriában kínál majd tisztán elektromos hajtást.
Köztudott, hogy a fuvarozócégek egyre erősebben érdeklődnek a környezettudatosabb megoldások iránt, amit nemcsak a piac vár el tőlük, hanem sok cég maga is törekszik a fenntarthatóbb működésre. A Ford remek időzítéssel mutatta be a tisztán elektromos hajtású E-Transitot, most pedig elkészítette kisebb testvérét, a késő tavasszal előzetesen már megvillantott E-Transit Custom modellt is, így az európai piac legnépszerűbb áruszállítója hamarosan EV-változatban is kapható. Fontos megjegyezni, hogy itt nem csupán egy létező típus új hajtásláncáról van szó, hanem egy vadonatúj modellről is, hiszen a Transit Custom az utolsó csavarig új konstrukció – és a gyár annyira komolyan veszi az elektromosítást, hogy az akkumulátoros elektromos Transit Customot hamarabb ismerheti meg a nagyközönség, mint a hagyományos, belső égésű motoros változatokat.
Míg a nagyobb Transit jellemzően vállalati flottákban szolgál, a kisebb méretű Transit Custom gyakran a kisvállalkozók egyetlen autója. Éppen ezért nagyon fontos volt, hogy a jármű kifejezetten praktikus és sokoldalú legyen, mert sokféle igényt kell kiszolgálnia, méghozzá kompromisszumok nélkül. Ráadásul az E-Transit Custom fontos küldetése, hogy zökkenőmentesen vezesse át az elektromos hajtás új korszakába azokat a cégeket és vállalkozókat, akiknek ez lesz az első ilyen munkaeszközük, vagyis az új modellnek nemcsak kifogástalan áruszállítóként kell működnie, hanem a feltöltés, a termelékenység és hatótávolság terén is meggyőzőnek kell lennie.
Úgy tűnik, a Ford nagyon is tisztában volt mindezzel, mert a vadonatúj E-Transit Custom az új generációs akkumulátortechnológiának köszönhetően akár 380 kilométert is megtehet egyetlen feltöltéssel, ami bőven elegendő az átlagos napi feladatok elvégzéséhez. A vállalat haszongépjármű-részlege, a Ford Pro átfogó, rendkívül praktikus szolgáltatáscsomagot kínál az autó mellé, aminek fontos része, hogy a vevő egyéni szükségleteinek megfelelően segítenek az otthoni vagy telephelyi töltési infrastruktúra megtervezésében és kiépítésében, hogy az ügyfelek a lehető legkevesebb nehézséggel állhassanak át az elektromos fuvarozásra.
Persze az átállásban az is rengeteget segít, hogy a 135 és 217 lóerős változatban egyaránt hamarosan megrendelhető E-Transit Custom teljes értékű rakteret és akár 1100 kg hasznos teherbírást kínál, vontatóképessége pedig eléri a 2 tonnát. Ezek az adatok már önmagukban is meggyőzőek, de egy elektromos áruszállítónál gyakori gond, hogy a meghajtóakkumulátor sok helyet igényel, ezért a raktérpadló kényelmetlenül magasra kerül. Most viszont nem kell ilyen kompromisszummal számolni, sőt ellenkezőleg: a rakodótér padlója 100 mm-rel alacsonyabb, mint a kifutó Transit Custom modellé, így könnyebb bepakolni a rakományt vagy beülni a kabinba. A rakodás is könnyebbé vált, mert a mérnökök átpozicionálták a B és C oszlopokat, hogy az oldalsó tolóajtó optimális helyre kerülhessen.
A közeljövőben személyszállító és duplakabinos áruszállító változatokban is megvásárolható járművet hosszú és rövid tengelytávolsággal, illetve alacsony és magas tetőkialakítással egyaránt megrendelhetik a vásárlók, ezért a raktér térfogata elérheti a 9 köbmétert, és akár 3450 mm hosszú tárgyak is elférnek a vezetőfülke mögött. Innovatív megoldás az L alakú válaszfal, amit azok értékelnek majd sokra, akiknek munkájához duplakabinos autó kell, de gyakran szállítanak hosszabb, terjedelmesebb tárgyakat is. Az ötletes gyári válaszfal-kialakítás szükségtelenné teszi, hogy a felhasználók maguk alakítsák át az autót, hiszen így a második üléssor mellett egy kompozit rekeszfallal leválasztott, teljes hosszúságú raktér is rendelkezésükre áll. A raktér kihasználhatóságát sok új, ötletes megoldás javítja még; ezek közül az egyik legfontosabb ferde hosszlengőkaros független hátsó felfüggesztés, ami lehetővé tette a raktérpadló alacsonyabb kialakítását, emellett pedig precízebb irányíthatóságot és jobb tapadást is biztosít.
Mivel a Custom-vásárlók jó része maga használja autóját, a kabin kényelmes és praktikus kialakítása is fontos szempont volt. A műszerfalra helyezett váltókar és az elektromos kézifék lehetővé teszi, hogy az utastér könnyen átjárható legyen keresztirányban; ez fontos segítség, amikor a sofőr szűk helyre kénytelen beparkolni. Ügyes megoldás a szegmensben elsőként alkalmazott, a műszerfal helyett a tetőbe beépített légzsák is, amivel sikerült megnövelni a kesztyűtartó befogadóképességét, ráadásul így a vezetőhöz közelebb is felszerelhetők a különféle panelek és készülékek az iparági szabványnak számító AMPS rögzítőelemekkel.
Nagy vonalakban ezt tudjuk tehát az E-Transit Customról, és nincs okunk kételkedni abban, hogy a többi, másféle hajtású modellváltozat is hasonlóan innovatív szerkezeti megoldásokat kínál majd. Merthogy az már most tudható, hogy a vásárlók sokféle erőforrás közül választhatnak majd. Ilyen például a vadonatúj Plug-In Hybrid kivitel, ha a munkához éppen az a sokoldalúság kell, amit ez a hajtásmód kínál: tisztán elektromos hajtás a belvárosi fuvarokhoz, és a benzinmotor ereje a hosszú távú szállításokhoz. Ugyanakkor a hagyományos belső égésű motorokból is széles lesz a választék, mivel a Transit Custom a jól bevált EcoBlue dízelek 110, 136, 150 és 170 lóerős változataival is rendelhető lesz. Az erőátvitelt kézi kapcsolású és automata sebességváltókra bízzák. Azok pedig, akik gyakran közlekednek laza vagy csúszós felületű utakon, örömmel fogják fogadni, hogy a kínálatban egy mechanikus működésű, részlegesen önzáró differenciálmű is szerepel majd.