uj-ford-mustang

Magasabb sebességfokozatba kapcsol a Mustang

hirdetés
A Ford 19-re is lapot húzott, megépítve a hihetetlenül sikeres Ford Mustang legújabb modellgenerációját. És nagyon úgy tűnik, hogy összejön nekik a Black Jack.
Lenyűgöző, klasszikus formavilágával és élvezetes vezethetőségével a Ford Mustang eddig is az egyik legizgalmasabb amerikai sportkocsi volt, és a gyár most tovább tökéletesíti az élő legendának számító modellt. Amerikában ugyan régi hagyomány, hogy egy-egy modellváltást látványos dizájnváltással intéznek el, miközben a műszaki tartalom szinte változatlan marad, de a Ford nem elégedett meg ennyivel, a formatervezők mellett a mérnököket és az informatikusokat is kemény munkára fogta.
Az már első pillantásra látszik az új Mustangon, hogy itt igazi generációváltásról van szó, hiszen az autó karaktere érezhetően megváltozott. Bár a Ford gondosan megőrizte a klasszikus sportkocsisziluettet, a karosszéria vonalai erőteljesebbek, határozottabbak lettek; a gyár nem titkolt célja, hogy a modernebb és dinamikusabb formákkal még több generációt bűvöljön el, köztük a fiatalabb korosztályt is. A dizájnerek érdekes kötéltáncot járhattak, amikor olyan autót kellett tervezniük, ami egyszerre idézi az amerikai autóipar hőskorát és a legmodernebb idők műszaki megoldásait. Jó példa erre az orrkialakítás, amit egyértelműen a ’60-as évek sportkupéi ihlettek, miközben az összképbe stílusosan beleillenek a keskeny, ultramodern LED fényszórók és a gépháztető mélyre húzott első pereme, ami már a modern gyalogosvédelmi irányelveket követi.
Egyébként az egész karosszériát ugyanez a virtuóz kettősség jellemzi, legyen szó akár a szépen ereszkedő, mégis elegendő fejteret kínáló tetőkialakításról vagy a rövidebbre szabott hátsó túlnyúlásról, aminek arányai a legelső, 1964-es szériára emlékeztetnek, részletmegoldásai viszont egyértelműen 21. századiak. Ám az erőteljes hátsó diffúzor és a szögletes kipufogóvégek fölött továbbra is a Mustang jellegzetes, háromosztatú hátsó lámpatestét látjuk, egyértelmű utalásként egy közel hatvanéves tradícióra.
Érdekes ötlet, hogy az egyes modellváltozatok saját, egyedi stílusú orr-résszel készülnek. Így aztán ha a gépháztetőn nincs légbeszívó, akkor tudjuk, hogy ez egy EcoBoost-motoros változat. Amennyiben egy olyan Mustang jön szembe velünk, aminek a motorháztetejébe is vágtak levegőnyílást, azonnal világossá válik, hogy egy GT-t látunk. Ha pedig mindezt nagy méretű első légterelő egészíti ki, és a hűtőrácsot sötétre eloxált vadló díszíti, akkor egyértelmű, hogy a brutális teljesítményű Dark Horse változathoz van szerencsénk.
És ha már szóba került a teljesítmény: az új Mustang háromféle motorral érkezik, amelyek közül a belépőszintet a 2,3 literes, négyhengeres, turbótöltésű EcoBoost-blokk frissített változata jelenti majd, várhatóan 300-nál jóval több lóerővel. Ehhez tízfokozatú automata sebességváltó kapcsolódik, és más opció valószínűleg nem is lesz; nem úgy, mint a GT-változatban, amihez alapáron hatfokozatú manuális, opcióként pedig tízfokozatú automata váltót ad a Ford az 5,0 literes V8-asa mellé. Ennek a teljesítményéről még mindig csak találgatni lehet, de mivel a motor új szívórendszert kapott (kettős légbeömlővel és dupla fojtószelepház-kialakítással, ami minimumra csökkenti a szívási veszteséget), biztosan erősebb lesz az eddig használt blokknál.

Az igazi szteroidkúrát viszont a versenypálya-használatra (is) szánt Dark Horse-hoz tartogatták a mérnökök, amiben több mint 500 lóerő feszül majd. Már most elárulták, hogy a blokkba a 760 lóerős Mustang Shelby GT500 hajtókarjait építik be, szóval itt tényleg komoly erők és nyomatékok várhatók. A lenyűgöző teljesítményt a motorsport-specialista Tremec által fejlesztett, hatfokozatú manuális váltó továbbítja a hátsó kerekekhez, bár a kényelmesebb vevők tízfokozatú automatát is kérhetnek.
A Dark Horse kivitel kifejezetten izgalmas modellváltozatnak ígérkezik. Már a neve is érdekes, hiszen sötét lovat jelent; a lóversenyek világában a titkos esélyest szokás így nevezni, és a Ford nem titkolja, hogy a Mustangot ezzel szeretné visszavezetni a motorsport világába. Bár utcai változatról van szó, már ezt is úgy építették meg, hogy tulajdonosai ne csak a hétköznapi autózáshoz használhassák, hanem bármikor rajthoz állhassanak vele: erről tanúskodik a motorolaj, a váltóolaj, a motorblokk és a hátsó tengely extra hűtési kapacitása, a részlegesen önzáró Torsen-differenciálmű, a futóműtuning, a hatdugattyús Brembo-féknyereg, a belső merevítések és a MagneRide-futómű is. Igazi különlegesség a driftkézifék, amivel a kezdők magabiztosan gyakorolhatják a driftelést, de a profik számára is teljes értékű, versenykész rendszerként szolgál.
Hosszú lenne végigsorolni a Dark Horse különleges megoldásait, de talán mindennél többet mond el az autóról, hogy ez az első Mustang, amelynek néhány emblémáján a vágtató vadló sziluettjét egy szembeforduló lófejre cserélték. Ez talán apróságnak tűnik, de valamit nagyon kell tudnia a gépnek, ha a kedvéért a Ford egy hat évtizedes hagyománnyal szakított. Hogy személyesen is megtapasztalhassuk ezt a tudást, arra még várni kell egy keveset: a vadonatúj Mustangot szülőföldjén, Észak-Amerikában 2023 nyarától forgalmazzák, európai bevezetésének dátuma ma még nem ismert.