A Mustang motorjával támad a Ford új terepszörnye

A Mustang motorjával támad a Ford új terepszörnye

hirdetés
2025-ben a korábbi Ranger helyett egy új fejlesztésű terepszörny: a Ford Raptor T1+ próbálja elhódítani a világ legkeményebb terepraliján a trófeát.
Jó munkát végeztek a Ford mérnökei és marketingesei: autós körökben a Raptor szóról ma már mindenkinek a kifejezetten sportos hangolású pick-upok és terepjárók jutnak eszébe. Innen is van azonban feljebb, gondolta a márka sportrészlege, a Ford Performance, és hagyományos partnerükkel, az M-Sporttal közösen megépítették a Ford Raptor T1+ versenyautót.

A Ford 2024-ben első ízben indított hivatalos gyári csapatot a Dakar-ralin. Azt az autót az M-Sport építette. Az előző generációs, globális Ford Ranger alapjaira épülő T1+ géposztályú (azaz a legjobbak között versenyző) versenyautót 3,5 literes, V6-os EcoBoost motor hajtotta, az 500 literes üzemanyagtartályból táplálkozó blokk legnagyobb teljesítménye meghaladta a 400 lóerőt, a legnagyobb rugóút 350 mm volt, a féktárcsák 355 mm-esek, a térhálós acél csővázra szénszálas kompozit elemeket szereltek.
Az új fejlesztésű Ford Raptor T1+ versenyautó számos paraméterében mutat hasonlóságot elődjével, ami logikus egy olyan speciális követelményeket támasztó sportágban, mint a tereprali.  A mérnökök világklasszis futóművet építettek a szénszálas idomokkal burkolt acél csővázba. Mindkét tengelyen kettős keresztlengőkaros, független felfüggesztést alkalmaztak, a rugók három, a lengéscsillapítók négy paraméterükben állíthatók.
A 17 colos kerekekre hatalmas, 37 colos terepabroncsokat szereltek, mind a négy keréken azonos, Alcon versenyfékeket találunk 355 mm-es tárcsákkal és hatdugattyús nyergekkel. A maximális rugóút eléri a 350 mm-t, a szabad hasmagasság 400 mm. A 2,3 méter szélességű versenyautó első terepszöge meghaladja a 70 fokot.
Ehhez a futóműhöz a Mustang GT-ből ismert 5,0 literes Coyote blokkra épülő erőforrást társítanak. A pontos teljesítményadatokat még nem közölték, de annyit elárultak, hogy egyedi, száraz karteres kenési rendszert fejlesztettek a blokkhoz, így bármilyen helyzetben biztosított lesz a megfelelő olajozás, és a kipufogórendszert is a sivatagi verseny körülményeihez hangolták.
A 2010 kg minimális versenytömegű Ford Raptor T1+ augusztus 8. és 10. között, Magyarországon esik át a tűzkeresztségen, majd a Hungarian Baja futam után októberben jön a Marokkó-rali, és végül 2025 januárjában a Dakar, ahol négy csapatot indít a Ford.
Ezekből kettő igazi világsztárokat vonultat fel: jövőre a Forddal indul a Dakaron a négyszeres győztes és regnáló bajnok Carlos Sainz, valamint Nani Roma, aki motorral (2004) és autóval (2014) is nyert már Dakart.