Az Euro NCAP könnyű haszonjárműveket minősítő programjának bevezetése óta először fordult elő, hogy egy modell megkapta a legjobb, platina szintű értékelést. Az már csak hab a tortán, hogy a kimagaslóan biztonságos Transit Courier csaknem maximális pontszámmal érte el ezt a bravúrt.
Habár a nagyközönség még mindig töréstesztnek hívja őket, az autók biztonságát minősítő vizsgálatok ma már jóval többről szólnak, mint hogy ütközéskor hogyan képes megvédeni utasait és másokat egy autó. A teszteket végző szervezetek, és velük együtt az autógyártók is egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a megelőzésre, az elektronikus vezérlő- és érzékelőrendszerek gyors ütemű fejlődése pedig egyre kifinomultabbá teszi azokat a technológiákat, amelyek révén egy jármű képes elkerülni a balesetet, vagy legalábbis enyhíteni annak súlyosságát.
A személyautók esetében ebből a két komponensből – az ütközésbiztonságból és -elkerülésből – áll össze az egyes modellek biztonsági pontszáma, míg azonban egy személyautónál többé-kevésbé behatárolhatók a körülmények (az utasok kiszámíthatóan, rögzítve – bekötött biztonsági övvel – helyezkednek el), egy furgonnál túl sok a változó ahhoz, hogy megbízhatóan megjósoljuk, hogyan fog viselkedni kritikus helyzetben. Ráadásul vezetőjét a legtöbb jármű ügyesen oltalmazza, a nehézségek a hátul utazók, illetve a gyalogosok, kerékpárosok védelménél kezdődnek. Egy furgonban hátul jellemzően senki nem utazik, a közlekedés egyéb résztvevőivel viszont általában rosszabbul bánnak, mint a személyautók. Az új járművek biztonsági teljesítményét vizsgáló Euro NCAP ezért még 2020-ban úgy döntött, a könnyű haszonjárművek esetén csak az elektronikus segédrendszerek baleset-megelőző képességét vizsgálja – ha ütközésre kerül a sor, az már régen rossz.
Az elmúlt évek során számos típust vizsgált a szervezet, és többségüket az ötfokozatú skálán kettes vagy hármas osztályzattal (bronz- vagy ezüstérem) minősítette. Három év alatt kettő modell kapott négyest (arany), és egy bukott meg, de eddig senki nem érte el az ötösnek megfelelő platina szint alsó határát.
Ez most megváltozott: a frissen bemutatott Ford Transit Courier ötösre vizsgázott, sőt: 93 százalékos eredményét akár csillagos ötösnek is mondhatnánk. Az egyetlen hiányosság, amire a vizsgálatokat végző mérnökök rábukkantak, az az, hogy a tolató jármű nem fékez le automatikusan, ha gyalogost észlel maga mögött. A radar és a kamera természetesen jelzi a veszélyt, de a megoldást a sofőrre bízza – azt pedig csak helyeselni tudjuk, hogy az Euro NCAP mérnökei annál is magasabbra helyezik a mércét, mint amire napjaink legbiztonságosabb kisáruszállítója képes.
A többi részterületen ugyanis hiánytalanul szerepelt a Ford Transit Courier: az autonóm vészfékező rendszer éjjel és nappal elhárítja az ütközés veszélyét, a sávban tartó, sávelhagyásra figyelmeztető rendszerek a helyzet magaslatán állnak, az aktuális sebességkorlátozásról a navigációs adatbázisból kinyert és a táblafelismerő kamera által rögzített adatok alapján tájékoztatja vezetőjét az autó, és lehetőséget kínál számára, hogy egy mozdulattal erre a limitre lassítsa azt. A Transit Courier jelzi, ha a sofőr nem koncentrál a vezetésre, és riaszt, ha bárki kioldott biztonsági övvel utazna.
A többi részterületen ugyanis hiánytalanul szerepelt a Ford Transit Courier: az autonóm vészfékező rendszer éjjel és nappal elhárítja az ütközés veszélyét, a sávban tartó, sávelhagyásra figyelmeztető rendszerek a helyzet magaslatán állnak, az aktuális sebességkorlátozásról a navigációs adatbázisból kinyert és a táblafelismerő kamera által rögzített adatok alapján tájékoztatja vezetőjét az autó, és lehetőséget kínál számára, hogy egy mozdulattal erre a limitre lassítsa azt. A Transit Courier jelzi, ha a sofőr nem koncentrál a vezetésre, és riaszt, ha bárki kioldott biztonsági övvel utazna.