Nagy-Britannia a Dacia egyik legfiatalabb és leglelkesebb piaca. A márka helyi importőre gondolt egyet, és megnézte, milyen állapotban vannak a tíz évvel eladott autóik. Kíváncsiak volnánk egy hasonló, egész Európát lefedő kutatásra, de addig is lássuk, mit tudnak a Dacia jobbkormányos tinédzserei.
Az európai gépjárműgyártók szövetségének legfrissebb statisztikái szerint az Európai Unió polgárai átlagosan 12 éves autókkal járnak. A statisztikát javíthatná az Egyesült Királyság, ha még tagjai volnának a közösségnek: a legfrissebb becslések szerint a jellemző brit személygépkocsi 9 éves, azaz fiatalabb, mint azok a Dacia Sanderók, amelyeket a márka angliai bevezetésekor, 2013-ban adtak el. Egy modern autótól persze ilyen korban elvárható, hogy jól működjön, ám ehhez gondját is kell viselni, ahhoz pedig ragaszkodni kell hozzá.
Egy szó, mint száz: a Dacia brit importőre visszakereste a regiszterben mindazon autókat, amelyeket működése első évében értékesített, majd egy másik adatbázisban ellenőrizte, hogy közülük hány van még mindig forgalomban, valamint mennyit futottak. Nos: sokan és sokat.
A márka a Sanderóval kezdett a szigetországban, és mivel nemcsak csinos volt, de az abszolút legmegfizethetőbb is az új autók között, komoly mennyiséget, 8795 darabot adtak el belőle. Ez a nulláról indítva elképesztő teljesítmény – ennél pedig csak az a lenyűgözőbb, ahogy ezek az autók magukat viselték az elmúlt tíz évben.
Először is, a 8795 eladott Sanderóból 7794 még mindig forgalomban van. A fennmaradó ezeregy autó sorsáról nem tudunk, ennél azonban sokkal izgalmasabb, hogy az eladott járművek közel 90 százaléka még ma is vidáman fut Anglia kanyargós útjain. Ennek a közel kilencven százaléknak az egynegyede (egészen pontosan 2017 db) pedig több mint 160 ezer kilométert futott – magyarul nem kímélték, de nem is nyúzták, hanem tisztességesen, rendeltetésszerűen használták őket. A vizsgáztatások anonimizált adataiból azonban az is kiderült, hogy legalább egy példány több mint 477 ezer kilométert tett meg.
Először is, a 8795 eladott Sanderóból 7794 még mindig forgalomban van. A fennmaradó ezeregy autó sorsáról nem tudunk, ennél azonban sokkal izgalmasabb, hogy az eladott járművek közel 90 százaléka még ma is vidáman fut Anglia kanyargós útjain. Ennek a közel kilencven százaléknak az egynegyede (egészen pontosan 2017 db) pedig több mint 160 ezer kilométert futott – magyarul nem kímélték, de nem is nyúzták, hanem tisztességesen, rendeltetésszerűen használták őket. A vizsgáztatások anonimizált adataiból azonban az is kiderült, hogy legalább egy példány több mint 477 ezer kilométert tett meg.
Nem ez azonban Agatha Christie és Sir Francis Drake szülőföldjének legextrémebb igénybevételen átesett Daciája: a hatóságok hivatalos feljegyzéseiben szerepel egy Duster, amely 2014-es forgalomba helyezése óta évente átlagosan 96 ezer kilométert futott, legutolsó, 2022-es műszaki vizsgájakor tehát több mint 760 ezer kilométert (illetve annak megfelelő 472 ezer mérföldet) mutatott a számlálója. Erre a bravúros futásteljesítményre még a Star Wars nagyon öreg, nagyon apró jedi mesterének nevére rímelő japán autógyártó is büszke lehetne.
Ehhez nem is igen lehet mit hozzáfűzni azon kívül, hogy erre számíthat az ember, ha Daciát vásárol. Megbízhatóság hosszú távon.
Ehhez nem is igen lehet mit hozzáfűzni azon kívül, hogy erre számíthat az ember, ha Daciát vásárol. Megbízhatóság hosszú távon.