Már ma is látható, a jövőből visszapillantva azonban talán még egyértelműbb lesz, hogy a Jogger fordulópontot jelent a Dacia életében. A márka korábbi nagycsaládos autóinak összes tudását egy tetszetős, fiatalos, és rendkívül divatos formába átörökítő modell új szintre emeli a funkcionalitást, azonban talán ennél is fontosabb az, amivel az ügyfelek sem a márkakereskedésben, sem a használat során nem találkoznak.
A Jogger az első olyan Dacia, amelyet a legmodernebb, virtuális valóságon alapuló rendszerek segítségével terveztek meg.
A Jogger az első olyan Dacia, amelyet a legmodernebb, virtuális valóságon alapuló rendszerek segítségével terveztek meg.
Az autótervezés hagyományosan egy aprólékos, hosszadalmas folyamat, amelynek adott fázisaiban hagyományosan agyagmodelleket készítenek a tervezők, hogy azokon ellenőrizzék, a számítógép által létrehozott terv a valóságban is megállja-e a helyét. Ezt követik a prototípusok, amelyeken már a belső funkcionalitást is ellenőrizhetik. Ebben a fázisban szoktak kiderülni az olyan apróságok, amelyek kulcsfontosságúnak bizonyulhatnak a modell későbbi sikere szempontjából – például, hogy kényelmesen el lehet-e férni a leghátsó üléssoron.
Nos, a Dacia Jogger első prototípusában nem lehetett. Ilyenkor hagyományosan több hónappal hosszabbodik meg a fejlesztési fázis: a tervezőknek újra kell tervezniük a szerkezetet, méretarányos modellen ellenőrizni annak arányait, majd megépíteni azt az életnagyságú makettet, amelyen végre kipróbálhatják, hogy sikerrel jártak-e a módosítások.
Nos, a Dacia Jogger első prototípusában nem lehetett. Ilyenkor hagyományosan több hónappal hosszabbodik meg a fejlesztési fázis: a tervezőknek újra kell tervezniük a szerkezetet, méretarányos modellen ellenőrizni annak arányait, majd megépíteni azt az életnagyságú makettet, amelyen végre kipróbálhatják, hogy sikerrel jártak-e a módosítások.
A Dacia vadonatúj, virtuális valóságú rendszerével azonban a hónapok hetekké vagy akár napokká zsugoríthatók. Az erős grafikus motorral szerelt számítógépek, a nagy felbontású projektorok, a VR-szemüvegek és a megjelenített, térbeli világ manipulálására – például az ülésrendszer mozgatására, vagy az egész autó elforgatására – szolgáló, speciális kezelőszervek segítségével valós időben modellezhetők le a változtatások, és azonnal ki is próbálható, hogy azok beváltották-e a hozzájuk fűzött reményeket. Sőt: a dizájnerek ebben a virtuális valóságban közvetlenül végrehajthatják a szükséges módosításokat, amelyeket aztán a tervezőszoftver „lefordít a saját nyelvére”, így a gyártásba már az optimalizált komponensek kerülnek, méghozzá közvetlenül. Ebben az esetben elég volt a második üléssort 20 mm-rel előrébb helyezni, hogy minden optimálisan működjön – a hagyományos módszerekkel dolgozva számtalan próbálkozás, kudarc és zsákutca vezetett volna el ugyanehhez az eredményhez.
Mivel a rendszer az autó egészét képes megjeleníteni, bármely rendszer működését letesztelhetik: a kezelőszervek ergonómiájától kezdve a műszerfal áttekinthetőségén át a csomagtartó optimális méretéig. Ennek nem csupán elméleti a jelentősége: az új rendszer éves szinten 2 millió eurót, azaz 800 millió forintot takarít meg a Dacia ultramodern fejlesztőközpontjának.
A csattanót pedig a végére hagytuk: azokat a felhasználói teszteket ugyanis, amelyeken a Dacia Jogger harmadik üléssora elbukott, szintén a virtuális térben rendezték meg. Itt a leendő ügyfélkört képviselő tesztelők szimulátorban „vezették” a Joggert, körbejárhatták, megfogdoshatták, kinyithatták és megpróbálhatták az autó minden részletét. Mindez pedig azt jelenti, hogy a Joggerből egyetlen „hibás” prototípust sem kellett építeni, azaz az első perctől fogva a lehető leggazdaságosabban bántak az idővel és az erőforrásokkal. A végeredményt pedig mindenki kipróbálhatja saját magán a Carnet Triplex Dacia-szalonjaiban Budakalászon és Budapesten – amikor pedig rácsodálkoznak a kedvező árcédulára, emlékezzenek arra, hogy ezt többek között a világszínvonalú fejlesztési technológia alkalmazásával tette lehetővé a márka
Ugyanennek a technológiának egy egyszerűbb változatát egyébként a Dacia ügyfelei maguk is kipróbálhatják. Ehhez nem kell mást tenniük, mint letölteniük telefonjukra a márka kiterjesztett valóságú alkalmazását, és akár otthonuk kényelméből, akár nyaralás közben megismerkedhetnek a Dacia teljes modellkínálatával, méghozzá szó szerint testközelből.
A program az összes típust képes megjeleníteni, életnagyságban rávetítve környezetünkre. A teljes felszereltségi és színválaszték az ügyfelek rendelkezésére áll, azaz megnézhetik például, hogy melyik fényezés illik a legjobban a garázskapu színéhez vagy kedvenc ruhájuk árnyalatához, és hogy tényleg jól mutatnak-e a kiszemelt keréktárcsák az adott modellen. A virtuálisan megjelenített járművek nagyíthatók és forgathatók, sőt, akár az ajtókat is kinyithatjuk, és bepillanthatunk az utastérbe.
Az alkalmazás mostantól a márkakereskedésekben is rendelkezésre áll, így a kiszemelt modell megrendelés előtt egyeztethetjük, hogy pontosan hogy fog mutatni leendő autónk.
A program az összes típust képes megjeleníteni, életnagyságban rávetítve környezetünkre. A teljes felszereltségi és színválaszték az ügyfelek rendelkezésére áll, azaz megnézhetik például, hogy melyik fényezés illik a legjobban a garázskapu színéhez vagy kedvenc ruhájuk árnyalatához, és hogy tényleg jól mutatnak-e a kiszemelt keréktárcsák az adott modellen. A virtuálisan megjelenített járművek nagyíthatók és forgathatók, sőt, akár az ajtókat is kinyithatjuk, és bepillanthatunk az utastérbe.
Az alkalmazás mostantól a márkakereskedésekben is rendelkezésre áll, így a kiszemelt modell megrendelés előtt egyeztethetjük, hogy pontosan hogy fog mutatni leendő autónk.