Ezzel az autóval lehet a legkevesebbet bukni

Ezzel az autóval lehet a legkevesebbet bukni

hirdetés
Frissen is jók, de két-három év után kerülnek igazán csúcsformába: a Dacia az abszolút legjobb választások egyike, ha fiatal használt autóról van szó. Ezt nem mi mondjuk, hanem a szakemberek – és a tulajdonosok!
Vallomással tartozunk olvasóinknak: időnként bajban vagyunk, amikor a Daciáról kell hírt írnunk. Viszonylag fiatal és abszolút költséghatékony autómárka lévén termékeik nem jelennek meg proccos árveréseken, a motorsportban sem aktív a márka (bár ez hamarosan változni fog, és ígérjük, részletesen beszámolunk róla.)

Az egyetlen kiszámítható dolog a Daciával kapcsolatban, hogy kiszámítható: akárhány ügyfél-elégedettségi, minőségi, értéktartási és hasonló felmérésen vagy szavazáson vesz részt, az élmezőnyben, de inkább az első helyen végez legalább egy típusával. Egy idő után persze a legnagyszerűbb hír is unalmassá válik – mégis, hányszor lehet annak örülni, hogy a választott márkánk a legmegbízhatóbb, legjobb ár-érték arányú gyártmányok közé tartozik?
(Mondjuk szerintünk a végtelenségig, de ha mindenki így gondolkodna, nem léteznének olyan márkák, amelyek szerelmessé teszik ügyfeleiket, aztán csalódást csalódásra halmoznak a szervizlátogatások során – de ez nem tartozik ide…)

Most azonban a Dacia ezen a téren is új csúcsra ért: a Duster megnyerte az ügyfél-elégedettség európai Oscar-díját, a brit Auto Express magazin által évről évre kiírt Driver Power szavazást. Mielőtt a részletekben elmerülnénk, tisztázzuk: ez nem kevesebbet jelent, mint hogy, akik az elmúlt két évben vásároltak új autót, senkinek nincs olyan kedvező véleménye járművéről, mint a Duster-tulajdonosoknak!
A Driver Power során olvasók tízezrei számolnak be strukturált formában az autójukkal szerzett tapasztalatokról. Tíz fő területen pontozzák azt: ezek a hajtáslánc, a külső dizájn, a belső dizájn és kényelem, a praktikum és helykínálat, a rugózás és vezethetőség, a biztonsági jellemzők, a fogyasztás és üzemben tartási költségek, a megbízhatóság és gyártási minőség, az infotainment, online kapcsolódás és elektromos rendszerek, valamint a piaci érték. Az így kapott eredmények alapján rangsorolják a 0-24 hónapos autókat, és állítják össze a legjobb 50 autót tartalmazó toplistát.
Minket azonban jelen pillanatban nem ötven, csak egy autó érdekel, méghozzá a legjobb: a Driver Power több mint két évtizedes történetében először fordult elő, hogy 90,79 százalékos összesített teljesítménnyel egy Dacia, méghozzá a frissen kifutó Dacia Duster bizonyult az abszolút legjobb fiatal használt járműnek – vagy mondjuk inkább úgy, a legjobb használati értéket nyújtó személyautónak.

Az nem meglepő, hogy az ötven autó közül a Duster vezeti az ár-érték arány rangsorát. Ugyanakkor célszerűség dolgában is az élen áll: a felhasználók nagyra értékelték a klímaberendezés kézre álló, tanulás nélkül is kezelhető tárcsáit, a letisztult, könnyen kiismerhető érintőképernyőt.
A fedélzeti rendszerek felhasználóbarát mivolta terén az abszolút élmezőnyben van a Duster: az okostelefon-kapcsolódás, a klímavezérlés, a műholdas navigációs rendszer és az audiorendszer kezelhetőségével egyaránt dobogós helyezést ért el a modell.
Kell még érv? Persze, hogy kell, hiszen attól még nem lesz jó egy autó, hogy könnyű kezelni a multimédiás rendszerét. De a Duster tágas csomagtartót (harmadik helyezés az ötvenből), bőséges tárolási megoldásokat (2. hely) és kiváló körkörös kilátást (4. hely) is kínál. A kormányzás közvetlensége terén a felmérés második legjobb eredményét mutatta fel a Duster, a hátsó lábtér és a vezetési élmény kérdésében pedig egyaránt a mezőny felső negyedében végzett a szubkompakt crossover, amely egyébként – csak hogy teljes legyen a dicsőség – saját méretosztályában is győzelmet vívott ki.

Mindez azt is jelenti, hogy aki ma vesz egy új Dacia Dustert, várhatóan remek áron fogja tudni eladni 1-2 éves korában. Nem ez az egyetlen olyan Dacia azonban, amely kiemelkedően jó vételnek számít a használtautó-piacon.
A használt járművek értékbecslése és eredetvizsgálata terén közel kilencvenéves tapasztalattal rendelkező brit CAP HPI a rendelkezésükre álló, felbecsülhetetlen adatbázis alapján összeállította azoknak a fiatal használt autóknak a listáját, amelyekkel a legjobban járhatunk. Nem csupán az értéktartást, a megbízhatóságot vagy a szervizköltségeket vették figyelembe, hanem ezek mindegyikét, kiegészítve egy sor további szemponttal is, amelyek meghatározhatják az autó tulajdonlásának és használatának az élményét. Az Év Használt Autója rangsor felállításakor 1-3 éves járműveket vizsgáltak, kielemezve az éves értékvesztést, a 2023-an eladott járművek számát és további szempontokat.
A CAP HPI tíz méretosztályban rangsorolta a személyautókat; ebből háromban (azaz a teljes piac szűk harmadában!) Dacia végzett az élen. A szervezet megalapozott véleménye szerint aki használt kisautót, kis szabadidőjárművet vagy buszlimuzint keres, az a Dacia Sanderóval, Joggerrel, illetve Dusterrel jár a legjobban.