Az évszázad vétele… egy Dacia

Az évszázad vétele… egy Dacia

hirdetés
A brit TopGear.com immár hagyományos Év Villanyautója szavazásán életműdíjat kapott a Dacia Spring, amely kedvező ára mellett műszakilag is egyedi, példaértékű jellemzőkkel bír.
Amikor jó tizenöt éve elkezdtek érdemi számban megjelenni a piacon az elektromos autók, az ellenzők egy része az autóipar ellaposodásától, a kínálat elszürkülésétől tartott: ugyan miben is különbözhetne az egyik villanyautó a másiktól? Azóta persze kiderült, hogy a helyi károsanyag-kibocsátás és a zajszennyezés hiánya, a teljesen egyenletes nyomatékleadás önmagában nem teszi unalmassá a járműveket.

A mezőny rohamos gyarapodásával az is egyértelművé vált, hogy nem csak lehetséges, de egyenesen szükséges is egyedi jellemzőkkel felvértezni az elektromos járműveket, hiszen a villanyautók vásárlói maguk is sokszínűek, változatos igényekkel és lehetőségekkel bírnak.
Így született meg, és lépett négy éve piacra a Dacia Spring, amely koncepcióját tekintve szembement a legfontosabb, és egyébként azóta is uralkodó trenddel. Ez persze ma már nem meglepetés, hanem legenda, de érdemes felidézni a modell szuperképességét. Felismerve, hogy az apró, mindössze 3,73 méteres járművet észszerűtlen felkészíteni nagy sebességű, hosszú távú utazásokra, a tervezők kifejezetten kis teljesítményű motorral és apró akkumulátorral szerelték fel a Springet – sokkal nagyobb el sem fért volna a 242 centiméteres tengelytávon.
Ebből számtalan előny fakadt: a Dacia tömege a műfajban egyedülálló módon az egy tonnát sem éri el, így a tervezőknek a futóművet sem kellett túlméretezniük, a Spring pont úgy vezethető, ahogy azt egy hasonló méretű kisautótól elvárnánk. A szerény tömeg jóvoltából a parányi akkumulátorral is tekintélyes távolságot lehet megtenni: vegyes üzemben 220, városban használva 300 kilométer a szabványos érték. És persze ott az ár, ami a villanyautóknál a mai napig közvetlen összefüggésben áll a drágán gyártható akkumulátor méretével: így tudja olcsón kínálni Európa-szerte a Springet a Dacia.
Mára más gyártók is felismerték a recept életképességét, így hamarosan konkurenciát kap a piacokon a Spring – ki gondolta volna, hogy a Dacia egyszer még példát állít, irányt mutat az autóiparnak? Alighanem ez a megújult szerepvállalás is közrejátszott abban, hogy a brit TopGear.com egy soha felül nem múlható elismerésben részesítette a modellt: a 2024-es Év Villanyautója szavazáson az „Évszázad elektromos vétele” címet adományozta a Springnek, „nevetségesen jó ár-érték arányú” autónak nevezve az idei évtől egyébként már két teljesítményszinten rendelhető, megjelenésében frissebbé, tudásában komolyabbá vált városi autót.