Fennállásának huszonegy éve alatt az Autobest Európa egyik legfontosabb autós kitüntetésévé nőtt, az eredetileg kelet-európai fókuszú díj zsűrijében ma már ott ülnek a kontinens összes fontos piacának autós szakújságírói. Ugyanakkor a díj fókusza nem változott: az öncélú kiválóság, az átlagemberhez el nem jutó műszaki megoldások helyett azokat a modelleket, szolgáltatásokat, ötleteket díjazzák, amelyek a lehető legszélesebb vevőkör számára elérhetők. Nem véletlen, hogy az elmúlt két évtized során egyszer sem tüntettek ki villanyautót: noha a technológia kétségtelenül kulcsfontosságú a mobilitás jövője szempontjából, a magas belépőköltségek miatt az elektromos közlekedés távol állt az európai átlagautósok világától.
Ez azonban 2022-re megváltozott: az Autobest szavazásán egy villanyautót választottak meg Európa legjobb vételének. Nem akármilyen villanyautót persze, hanem a Dacia Springet, a kontinens legolcsóbb, legészszerűbb elektromos személyautóját. A zsűri indoklása ugyanolyan tömör volt és lényegre törő, mint maga az autó: a Spring egyfelől a létező legdivatosabb jármű – a városi szabadidő-autók és az akkumulátoros elektromos gépkocsik eladásai elképesztő ütemben emelkednek Európa-szerte –, másfelől a lehető legcélszerűbb is, hiszen apró méreteivel és károsanyag-kibocsátás nélküli hajtásláncával ideális társa a modern nagyvárosi életnek. Tervezői egy olyan, túlzásoktól mentes autót alkottak, amely csekély tömegével és takarékos motorjával kis méretű (tehát olcsó és helytakarékos) akkumulátorral is jelentős hatótávolságra képes. Ezzel egyben a többi autógyártónak is új utat mutat, bebizonyítva, hogy a villanyautóknak nem kell feltétlenül nagynak, nehéznek és drágának lenniük.
Mindez nem csupán elmélet: az Autobest tavaly ősszel elvégzett összehasonlító tesztjén tizenöt vizsgált villanyautó közül messze a Dacia Spring bizonyult a legtakarékosabbnak. Egy kWh energiával 8,25 kilométert tudott megtenni, azaz 100 kilométeren 12,1 kWh-t fogyaszt, ez pedig messze kedvezőbb érték, mint amire bármely jóval drágább versenytársa képes. Nem csoda, hogy az Autobest díjátadója előtti napokban egy másik autós kitüntetés, a francia Automobile Awards díjátadóján is a kiváló vételként jellemezték a modellt.
A Dacia egyébként nem először részesült Autobest-kitüntetésben: 2007-ben a márka első modern típusa, a Dacia Logan, majd 2011-ben a világ első megfizethető szabadidőjárműve, a Dacia Duster nyerte el az év autója címet. Ezek a maguk idejében forradalmi jelentőségű típusok a mai napig kategóriájuk legjobb vételei közé tartoznak, így bár újdonság lévén idén a Spring kapott kitüntetést, elsőségén a márka összes típusával osztozhat.
A Dacia egyébként nem először részesült Autobest-kitüntetésben: 2007-ben a márka első modern típusa, a Dacia Logan, majd 2011-ben a világ első megfizethető szabadidőjárműve, a Dacia Duster nyerte el az év autója címet. Ezek a maguk idejében forradalmi jelentőségű típusok a mai napig kategóriájuk legjobb vételei közé tartoznak, így bár újdonság lévén idén a Spring kapott kitüntetést, elsőségén a márka összes típusával osztozhat.