Ha létezik modern kori sikertörténet az autóiparban, a Dacia karrierje feltétlenül közéjük tartozik. A márka az elmúlt tizenöt évben mintaszerűen szép ívet írt le Európában. Minden olyan kategóriában képviselteti magát, ahol az emberek nem a vélt presztízs kedvéért választanak maguknak járművet, hanem olyan klasszikus értékek mentén döntenek, mint a megbízhatóság, a költséghatékonyság vagy a célszerűség. Mivel pedig az ügyfelek egyre több szegmensben igényelnek ilyen járműveket, a Dacia gyorsan és rugalmasan alkalmazkodik: a tisztán elektromos autók piacán a Spring, a középkategóriás szabadidőjárművek kategóriájában pedig a Jogger teremt új lehetőségeket a márka és a vásárlók számára egyaránt.
A stratégia működik: 2021-ben fényesen teljesített a Dacia Európában. A harmadik negyedév után a Sandero az első helyen állt az eladási rangsorban, a Duster pedig a kontinens legnépszerűbb szabadidőjárműveként és harmadik legnagyobb számban eladott típusaként ünnepelhetett. Pozíciójukat az év végi elszámolásnál is megőrizték ezek a modellek: a Sandero 2017, a Duster 2018 óta vezeti az összesített eladásokat, illetve a szabadidőjárművek értékesítéseit a magánvásárlók körében. Az egyes modellek sikere nem új keletű tehát, mégis a tavalyi volt az az év, amikor az egyéni eredmények az egész márkát is a legnagyobbak közé emelték.
2021-ben ugyanis a Dacia a kontinens harmadik legnépszerűbb választásának bizonyult a magánvásárlók körében! A 6,2%-os piai részesedés bámulatos eredmény, különösen, ha figyelembe vesszük a nehezítő körülményeket: a márka a globális járvány elhúzódása és a beszállítói hálózatban felmerült, szintén világméretű alkatrészhiány ellenére növelni tudta eladásait a kontinensen. Németországban a 10 legnépszerűbb márka közé emelkedett a Dacia, kilenc országban, köztük Magyarországon is bent van a Top 5-ben, valamint abszolút első három piacon: Romániában, Marokkóban és – ami különösen bravúros teljesítmény – Franciaországban.
Bizony, Európa egyik legnagyobb újautó-piacán a magánvásárlók minden más márkánál nagyobb számban: összesen 105 913-an választották a Daciát. Ezzel a márka egyetlen év alatt 10,6-ról 14,5 százalékra növelte részesedését Franciaországban. A Dacia 28,5 százalékkal tudta erősíteni eladásait egy gyakorlatilag stagnáló (egy év alatt mindössze 1,9 százalékot növekedő) piacon.
Bizony, Európa egyik legnagyobb újautó-piacán a magánvásárlók minden más márkánál nagyobb számban: összesen 105 913-an választották a Daciát. Ezzel a márka egyetlen év alatt 10,6-ról 14,5 százalékra növelte részesedését Franciaországban. A Dacia 28,5 százalékkal tudta erősíteni eladásait egy gyakorlatilag stagnáló (egy év alatt mindössze 1,9 százalékot növekedő) piacon.
A prímet természetesen a Sandero vitte: a Dacia privát eladásainak több mint a felét (62,8 %) kitevő kisautó hatodik éve az abszolút legnépszerűbb típus a francia magánvásárlók körében, akik kétharmad-egyharmad arányban döntenek a divatosabb megjelenésű, gazdagabban felszerelt Stepway kivitel mellett. Ezzel nincsenek egyedül: az Európa-szerte eladott több mint 226 ezer Sandero 70%-át ebben a csinosabb, igényesebb változatban rendelték meg a magánvásárlók.
A Duster továbbra is megkerülhetetlen jelenség a piacon: a francia privát vásárlók körében 31 058 eladott autóval ez volt a harmadik legnépszerűbb szabadidőjármű 2021-ben. Különösen nagy lendületet adott a modellnek az új duplakuplungos sebességváltó bevezetése: minden ötödik vásárló ezzel a modern, kifinomult rendszerrel rendelte meg új autóját. A Duster európai eladásai meghaladták a 186 ezer darabot, ezek 60 százalékát a gazdagon felszerelt Prestige kivitelben rendelték meg az ügyfelek.
Említésre méltó, hogy a Dacia vásárlói nagyon nagy arányban szavaznak az alternatív, környezetbarát hajtási módozatokra. A márka 78%-kal részesedik a bámulatos lendülettel erősödő (+180% egy év alatt) franciaországi LPG-üzemű eladásokból; 2021 során 36 214 Eco-G motorral szerelt Dacia talált gazdára a piacon. Nem kevésbé lenyűgöző a Spring sikere: a Dacia első tisztán elektromos modelljére Franciaországban több mint 14 ezer megrendelést adtak le, és ebből több mint 11 ezret át is adtak tulajdonosainak. Egész Európára vetítve a modell forgalma máris megközelíti a 28 ezret, de további 18 ezer megrendelés vár teljesítésre – mindezt a bevezetést követő kilenc hónap alatt! Említésre méltó egyébként, hogy a vevők 80 százaléka a Spring hatására döntött a Dacia mellett, azaz első ízben vásárolt a márkától, illetve 90 százalékuk csúcskivitelében rendelte meg az apró villanyautót.
Egy ilyen sikeres év után mindig felmerül a kérdés: hogyan tovább? Egyrészt megújult logóval, minden eddiginél fiatalosabb és progresszívebb arculattal vág neki a márka az új évnek, másrészt egy nagyon fontos újdonsággal bővítette portfolióját. A hétüléses családi szabadidőjárművek kategóriájába berobbanó Jogger egy vadonatúj ügyfélkör számára teszi elérhetővé a Daciától megszokott értékeket, így 2022 még erősebb évnek ígérkezik, mint az előző.