Egy nagy-britanniai mentőszolgálat 2020-ban a világ egyik legnagyobb Duster-flottáját állította szolgálatba. Az elmúlt két év mérlege fenntartások nélkül pozitív: a Daciák minden pillanatban nélkülözhetetlen társnak bizonyultak.
Az Egyesült Királyság területén tíz szervezet biztosít mentőszolgálatot. Ezek egyike, a négy dél-angliai megyét kiszolgáló South Central Ambulance Service (SCAS) két évvel ezelőtt negyven Dacia Dustert vásárolt, hogy modern járművekkel segítse önkéntes szolgálatának munkáját. A gyors reagálású önkéntesek (CFR) olyan, speciális képzésben részesült civilek, akiket jellemzően a lakóhelyük közelében bekövetkező vészhelyzetekhez riasztanak. A kis távolság és a jó helyismeret jóvoltából villámgyorsan ki tudnak szállni, hogy egészségügyi, vagy akár életmentő ellátásban részesítsék a pácienseket addig, amíg a mentőorvosok meg nem érkeznek.
A CFR szolgálat részére az SCAS biztosítja a szükséges képzést és felszerelést, beleértve a járműveket is. Ez utóbbiak kiválasztása során a gondjaira bízott régió speciális út- és településhálózatát figyelembe véve döntöttek a kívül kompakt, belül tágas, magas építésével úttalan utakon (opciós összkerékhajtásával pedig azokon túl is) elboldoguló, ugyanakkor takarékosan üzemeltethető Dacia Dusterek mellett.
A szervezet a lehető legjobb pillanatban szerezte be a robusztus autókat: a koronavírus-járvány soha nem tapasztalt esetszámot eredményezett, az önkénteseknek (és autóiknak) egy perc pihenőt sem engedélyezett a pandémia. A Dusterek pedig kiválóan vizsgáltak a kivételes igénybevétel során. Szolgálatba állításuk óta 12784 alkalommal érkeztek elsőként a vészhelyzetek helyszínére, a negyven autó több mint 120 000 munkaórát teljesített megbízhatóan. Csak a legutóbbi tizenkét hónapban 1130 alkalommal hárítottak el közvetlen életveszélyt, illetve végeztek újraélesztést, és 5218 további esetben riasztották őket olyan esetekhez (légzési nehézségek, stroke vagy szívroham gyanúja), ahol a szakszerű beavatkozásnak köszönhetően nem alakult ki életveszélyes állapot.
A régió önkéntes hálózata 2020 előtt is rendelkezett járműflottával, annak összetétele és életkora azonban vegyes volt, így a gépkocsik folyamatos odafigyelést és karbantartást igényeltek. Az egységes flotta eleve leegyszerűsíti a szervizelés folyamatát, a Duster pedig ráadásul bizonyítottan robusztus, megbízható jármű, ami nemcsak alacsonyabb hosszú távú üzemeltetési költségeket eredményez, hanem egyben arra is biztosíték, hogy a CFR önkéntesei éveken át megbízhatóan, fennakadások nélkül tudják ellátni nélkülözhetetlen feladataikat.
Mivel az autókat jól behatárolható területeken belül vetik be, pontosan lehetett tudni, a domborzati vagy klimatikus jellemzők miatt hol lehet szükség a Duster bizonyítottan hatékony összkerékhajtására. A negyven autóból tizenhármat rendeltek meg 4x4-es kivitelben.
Nem kevésbé fontos, hogy a Duster kompakt karosszériája rendkívül tágas belső teret rejt, ahol bőségesen elférnek az életmentő berendezések – a defibrillátortól az oxigénpalackig, a kötszerektől a fájdalomcsillapítókig. Az alapvető felszerelést a Covid-pandémia idején további különleges tételekkel bővítették: a Dusterek ezek elhelyezésére is olyan rendezett, jól áttekinthető helyet biztosítottak, amely a biztonságos szállítás mellett a teljes felszerelés alapos és rendszeres fertőtlenítését is lehetővé tette a kiszállások között.
A két év során összesen 376 önkéntes vezette a negyven autót – a használat módja tehát a legkevésbé sem volt kíméletesnek mondható, ám a járművek ezzel együtt is fennakadások nélkül teljesítették a rájuk bízott feladatokat.
A két év során összesen 376 önkéntes vezette a negyven autót – a használat módja tehát a legkevésbé sem volt kíméletesnek mondható, ám a járművek ezzel együtt is fennakadások nélkül teljesítették a rájuk bízott feladatokat.
A Duster helykínálatával és megbízhatóságával tökéletesen megfelelt minden szakmai elvárásunknak” – összegezte az elmúlt két év tapasztalatait Vanessa Casey, az SCAS munkáját segítő jótékonysági szervezet, a CFR önkéntes hálózatot működtető SCAC igazgatója. „Mivel nem költségvetési szerv vagyunk, alapkövetelmény volt, hogy minél gazdaságosabban tudjuk kiszolgálni önkénteseinket, és nem hiszem, hogy bárhol jobb megoldást találtunk volna a Dacia Dusternél.”
A Dusterek egyébként egy nem várt, járulékos hatással is bírtak a szervezet életére. Az utóbbi időben érezhetően megnőtt a frissen jelentkező önkéntesek száma, és közülük sokan úgy nyilatkoztak, hogy a szervezet közösségi eseményein felvonuló, felmatricázott Daciák megnyerő látványa is hozzájárult ahhoz, hogy jelentkezzenek erre az életmentő feladatra.
A Dusterek egyébként egy nem várt, járulékos hatással is bírtak a szervezet életére. Az utóbbi időben érezhetően megnőtt a frissen jelentkező önkéntesek száma, és közülük sokan úgy nyilatkoztak, hogy a szervezet közösségi eseményein felvonuló, felmatricázott Daciák megnyerő látványa is hozzájárult ahhoz, hogy jelentkezzenek erre az életmentő feladatra.