Érthetetlen, miért nem hódítanak a gázos autók.
Alig akad alternatív üzemanyaggal etethető típus a gyári új autók között, az LPG-s Dacia Duster üdítő kivételként van jelen a piacon.
A Dacia Duster jelenleg a terepjárószerű, családi szabadidő-autók belépő típusa, ami a kedvező ár mellett egyre több motorvariánssal is harcol a vevőkért. Igaz, a hibrid, és az elektromos kivitel még várat magára, de akinek számít a károsanyag-kibocsájtás, és mindenképp Dustert akar, annak a most belépő, kettős üzemű, LPG-gázzal is tankolható gyári kivitelek jelenthetnek alternatívát.
A Dacia Duster második generációja őrzi a terepjárókhoz közelítő arányait, a jelenleg futó Dacia Duster 4341 mm hosszú, 1804 mm széles és 1693, illetve 1682 mm magas, attól függően, hogy 4×2-es vagy 4×4-es változatról van szó. Hasmagassága 21 centiméter, terepszöge elöl 30, hátul 34 fok. Rengeteg Duster fut a hazai utakon, és aki próbálkozott már vele, észrevehette, hogy a két generáció csak részleteiben különbözik: biztosra a hátsó lámpákat megfigyelve mehetünk.
A Dacia Duster második generációja őrzi a terepjárókhoz közelítő arányait, a jelenleg futó Dacia Duster 4341 mm hosszú, 1804 mm széles és 1693, illetve 1682 mm magas, attól függően, hogy 4×2-es vagy 4×4-es változatról van szó. Hasmagassága 21 centiméter, terepszöge elöl 30, hátul 34 fok. Rengeteg Duster fut a hazai utakon, és aki próbálkozott már vele, észrevehette, hogy a két generáció csak részleteiben különbözik: biztosra a hátsó lámpákat megfigyelve mehetünk.
A hosszú tégla-alak helyett a második eresztésnél szögletes, a Jeep Renegade stílusára emlékeztető fényszórók ülnek hátul. Robusztus kisugárzása nem változott az évek során, a Duster szinte kívánja a ballonos terepgumikat, a tetőcsomagtartót és a vonóhorgot, ugyanakkor a választható élénk színekkel, és a magasabb felszereltségek ezüst színű dekorbetétjeivel kikeverhető egy egész vállalható, hangulatos megjelenés, ami még pár évvel ezelőtt idegen volt a Daciáktól. Kívül semmi sem utal a kettős üzemre, nincs egy kék, vagy zöld apró felirat se, csak az autó alá benézve vehető észre a gázrendszer tartálya, ami a pótkerék helyét foglalja el.
A Duster beltere alapvetően jó kialakítású, az ergonómia terén sokat lépett előre az elődhöz viszonyítva.
A Renault Clióból ismerős klímakonzolon és a váltón visszaköszönő ezüst dekoráció még az alacsonyabb felszereltségnél is sokat dob.
Ilyen hangulatjavítót lehet még rendelni, akár bőrkárpitot is kérhetünk 150 ezerért, de ez kilóg a típus által képviselt filozófiából, egy Dusterhez inkább a praktikus, mindennapokat megkönnyítő extrák illenek.
Ilyen a 7 colos középkonzoli kijelzőn megjelenő kamerakép, ami a multi-view extrával nem csak tolatáskor hasznos, azt is láthatjuk, hogy mi van az autó orra előtt, illetve mellett, mivel így négy beépített kamerát kapunk 75 ezer forintért.
A Renault Clióból ismerős klímakonzolon és a váltón visszaköszönő ezüst dekoráció még az alacsonyabb felszereltségnél is sokat dob.
Ilyen hangulatjavítót lehet még rendelni, akár bőrkárpitot is kérhetünk 150 ezerért, de ez kilóg a típus által képviselt filozófiából, egy Dusterhez inkább a praktikus, mindennapokat megkönnyítő extrák illenek.
Ilyen a 7 colos középkonzoli kijelzőn megjelenő kamerakép, ami a multi-view extrával nem csak tolatáskor hasznos, azt is láthatjuk, hogy mi van az autó orra előtt, illetve mellett, mivel így négy beépített kamerát kapunk 75 ezer forintért.
A hosszú évekig milliószámban gyártott, ezért egyre olcsóbb öreg alkatrészekért cserébe jó a térkínálat: a szélesre nyíló ajtókon könnyű beszállni és a gyerekülésbe beszíjazni a hadakozó utódot. A térérzet jó, és még a csomagoknak is épp elég a hely: a szabvány szerint 445 literes és a hátsó ülések támlájának lehajtása után 1478 literesre bővíthető. Ezen az értéken a pótkerék helyére beszerelt LPG-tartály sem változtat, a csomagtér érintetlen marad, cserébe defekt esetén marad a javítókészlet, vagy a tréler vagy a csomagtérben utazó pótkerék.
Az egyliteres, háromhengeres, turbós ECO-G blokk friss fejlesztés, a leköszönő 1,6 literes szívó 16 szelepeseket váltja az alapmotorok sorában. Száz lóereje mellé már 2000-es fordulattól 170 Nm nyomatékot biztosít, és a Dacia Duster mellett a Sandero, Sandero Stepway, Logan és Logan MCV modellekben is elérhető. De miért szavaznak a gázra a Daciánál? Nos, az elődből is volt LPG-s verzió, de a hagyomány mellett az egyre szigorodó szén-dioxid-kibocsájtási normáknak is könnyebb így megfelelni. Cseppfolyósított gázt használva tisztább a motor működése, szén-dioxidot tekintve 10 százalékkal jobbak az LPG-t használó motorok a kizárólag benzint égetőknél. Szén-monoxidból, nitrogén-oxidból és elégetlen szénhidrogénekből nagyjából ugyanannyi marad a kipufogógázban, de autógázas üzemben gyakorlatilag nincs PM10 méretű szilárd részecske kibocsájtás, ami a városi légszennyezés fontos eleme.
A cikk tovább folytatódik a vezess.hu oldalon:
https://www.vezess.hu/ujauto-teszt/2020/07/20/erthetetlen-miert-nem-hoditanak-a-gazos-autok-dacia-duster-1-0-tce-lpg/
Az egyliteres, háromhengeres, turbós ECO-G blokk friss fejlesztés, a leköszönő 1,6 literes szívó 16 szelepeseket váltja az alapmotorok sorában. Száz lóereje mellé már 2000-es fordulattól 170 Nm nyomatékot biztosít, és a Dacia Duster mellett a Sandero, Sandero Stepway, Logan és Logan MCV modellekben is elérhető. De miért szavaznak a gázra a Daciánál? Nos, az elődből is volt LPG-s verzió, de a hagyomány mellett az egyre szigorodó szén-dioxid-kibocsájtási normáknak is könnyebb így megfelelni. Cseppfolyósított gázt használva tisztább a motor működése, szén-dioxidot tekintve 10 százalékkal jobbak az LPG-t használó motorok a kizárólag benzint égetőknél. Szén-monoxidból, nitrogén-oxidból és elégetlen szénhidrogénekből nagyjából ugyanannyi marad a kipufogógázban, de autógázas üzemben gyakorlatilag nincs PM10 méretű szilárd részecske kibocsájtás, ami a városi légszennyezés fontos eleme.
A cikk tovább folytatódik a vezess.hu oldalon:
https://www.vezess.hu/ujauto-teszt/2020/07/20/erthetetlen-miert-nem-hoditanak-a-gazos-autok-dacia-duster-1-0-tce-lpg/