Júniusban soha vissza nem térő alkalom hozta izgalomba mindazokat, akik értően rajonganak a klasszikus motorsportért: egy árverésen kalapács alá került az Alpine egyik legsikeresebb pálya-versenyautója. A szerencsés licitgyőztesnek 1,1 millió eurót ért meg a pótolhatatlan legenda.
Idén ünnepelte századik születésnapját a világ egyik legismertebb autóversenye, a Le Mans-i 24 órás futam. Ennek örömére a különleges autókincsekre szakosodott RM Sotheby’s aukciósház előzmények nélküli árverést hozott tető alá: közel két tucat olyan versenyautót bocsátottak áruba, amelyeknek valami köze volt Le Mans-hoz. A számtalan Ferrari, Porsche, Jaguar és Aston Martin között szó szerint megbújt egy apró, légiesen könnyed kupé, amelynek azonban a hozzáértők párás szemmel olvasták adattábláját: a 1725-ös alvázszámú Alpine A210 ugyanis a francia márka fennállásának egyik legsikeresebb autója volt…
Az A210 eredettörténete tipikusnak mondható, amennyiben az 1960-as évek Európájában nem létezett nemesebb és nagyobb marketingértékkel bíró cél, mint Le Mans meghódítása. Jean Rédélé és stábja az M modellsorozattal szerzett, jobbára kedvezőtlen tapasztalatokat az A110 erősségeivel kombinálva alkotta meg az A210-est. Az autók különleges, elnyújtott farkialakítása és impozáns függőleges vezérsíkjai a nagy sebességű stabilitást szolgálták, az áramvonalas karosszéria és a minimális, kétharmad tonnát nem meghaladó tömeg jóvoltából egészen apró (1,0, 1,3 és 1,5 literes) motorokkal is versenyképesnek bizonyult a konstrukció – persze ehhez az is kellett, hogy azokat az erőforrásokat a „Mágus”, azaz Amédée Gordini tuningolta.
Már az első, 1966-os szezonban komoly eredményeket mutathattak fel az A210-esek, egy évvel később aztán teljesen kibontakoztak. Közülük is kiemelkedett az az 1725-ös alvázszámú autó, amelyre június 9-én nyitották meg a licitet Le Mans-ban. Ez az 1,3 literes motorral szerelt, Alpine-kék kupé Henri Grandsire és José Rosinski kezei között 1967-ben kategóriagyőzelmet ért el Le Mans-ban, abszolút kilencedik lett a 12 órás reimsi futamon, majd – egy másfél literes motorra átszerelve – hetedikként végzett a kyalami 9 óráson. 1968-ban a nürburgringi 500 kilométeres futamon abszolút negyedik helyezés, majd Le Mans-ban ismét kategóriagyőzelem volt az ekkor épp egy 1 literes motorral szerelt 1725-ös jussa. 1969-ben 1,5 literes motorral állt rajthoz a Circuit de la Sarthe-on, ám az erőforrás nem bírta az igénybevételt. Ezt követően az Alpine felhagyott a hosszútávú versenyzéssel, hogy a ralira összpontosíthasson, az A210-eseket pedig házon belül eladták.
Így került az 1725-os alvázszámú autó a Renault egyik rangidős dolgozójához, Christian Martinhez. Látva, hogy másnál jobb kezekben volna, új gazdát keresett és talált a versenyautónak. Gérard Gombert, avagy becenevén „La Gombe” ismert korabeli motorkerékpár-versenyző volt, és miután néhányszor versenypályán is kipróbálta az A210-est, felismerte erényeit, és koronaékszernek kijáró bánásmódban részesítette a könnyű versenyautót. Sajnos ez az ő esetében csak annyit jelentett, hogy használaton kívül fedett helyen tárolta, így miközben jelentős versenyautó-gyűjteményét szép lassan felfalta a rozsda – mint mondtuk, inkább a motorkerékpárok érdekelték –, az Alpine meglepően jó állapotban vészelte át a következő négy évtizedet.
Le Gombe 2016-os halálakor ezt a viharvert gyűjteményt árverésre bocsátották. Az 1725-ös messze kimagaslott a kollekcióból, az új tulajdonosok pedig bölcs döntést hoztak: a teljes körű felújítás helyett igyekeztek minél inkább eredeti állapotában megőrizni az autót, hiszen az Alpine mindössze nyolc példányt gyártott ebből a típusból. A karosszéria új festésért könyörgött, a gazdák pedig az 1968-as Le Mans-i versenyszíneket állították vissza, a trikolórsávval és az 55-ös rajtszámmal egyetemben. A mechanikus rendszereket, beleértve az 1,5 literes Gordini-féle erőforrást, teljeskörűen felújították.
Mint a legtöbb veterán versenyautót, a júniusi árverést követően ezt is komoly hozománnyal együtt adták át új tulajdonosának. Az 1,1 millió eurós (kb. 408 millió Ft) ár ellenében az eredeti számlák, iratok és fényképek mellett egy tartalék motor, valamint egy komplett kerékszett is járt az A210-eshez. A csomagnak része továbbá Le Gombe egykori szállítójárműve: egy különlegesen kialakított Renault Estafette, amely ugyan forgalomból kivont, felújításra szoruló állapotban került új otthonába, ám önmagában is érdekfeszítő kordokumentum, izgalmas restaurációs alap.
Mint a legtöbb veterán versenyautót, a júniusi árverést követően ezt is komoly hozománnyal együtt adták át új tulajdonosának. Az 1,1 millió eurós (kb. 408 millió Ft) ár ellenében az eredeti számlák, iratok és fényképek mellett egy tartalék motor, valamint egy komplett kerékszett is járt az A210-eshez. A csomagnak része továbbá Le Gombe egykori szállítójárműve: egy különlegesen kialakított Renault Estafette, amely ugyan forgalomból kivont, felújításra szoruló állapotban került új otthonába, ám önmagában is érdekfeszítő kordokumentum, izgalmas restaurációs alap.