Újra támadnak a legkeményebb Toyota Hiluxok

Újra támadnak a legkeményebb Toyota Hiluxok

hirdetés
Minden eddiginél szélesebb és kiegyensúlyozottabb felállással készül a Toyota a január elején rajtoló, 47. Dakar-ralira, ahol negyedik győzelmét szerezheti meg a márka.
November utolsó napjaiban közzétette a 2025-ös motorsportszezon első és egyik legfontosabb versenyén, a Dakar-ralin induló gyári csapatok összetételét a Toyota. Ezúttal két lábon áll a stratégia: a Toyota Gazoo Racing South Africa (TGRSA) négy, a gyártó európai részlegét képviselő Toyota Gazoo Racing (TGR) pedig kettő párost küld Szaúd-Arábiába, amely sorban hatodszor ad otthont a világ legkeményebb, legismertebb terepraliversenyének.

Az elvárások magasak, hiszen 2012 óta tizenegy dobogós helyezés és három abszolút elsőség fűződik a Toyota nevéhez; ezeket felváltva érték el a gyári csapatok, illetve a velük azonos technikát alkalmazó, de privát Overdrive Racing pilótái. A remélt siker érdekében a Toyota két csapatot vonultat fel a Dakaron, amelyek eltérő erősségeikkel harmonikusan egészítik ki egymást.
A Toyota Gazoo Racing biztosítja az ifjonti lendületet: Lucas Moraes (navigátora Armand Monleon) és Seth Quintero (Dennis Zenz) a 2024-es FIA W2RC tereprali-világbajnokságban egyéniben is remekül teljesített – előbbi a harmadik, utóbbi a hatodik helyen zárta az évet –, emellett kulcsszerepet játszottak a Toyota konstruktőri világbajnoki címének megszerzésében. Mivel ennek a bajnokságnak a Dakar a nyitóeseménye, duplán fontos a jó teljesítmény, és a két fiatal páros ennek tudatában készül a kéthetes versenyre.
A Toyota Gazoo Racing South Africa (TGRSA) csapata ezzel szemben nagy rutinnal rendelkező versenyzőket állít ki. Az egyszeres Dakar-győztes Giniel de Villiers (Dirk von Zitzewitz) három bronz- és két ezüstérmet hozott már a Dakaron a Toyotának; Henk Lategan (Brett Cummings) tavaly az ötödik helyen zárta a versenyt. Guy Botterill (Dennis Murphy) négyszer állhatott a dobogó legfelső fokára a dél-afrikai nemzeti ralibajnokságban, míg Saood Variawa (Francois Cazalet) a Toyota 2024-es W2RC-csapatának tagjaként versenyzett Quintero és Moraes oldalán.
A harmadik láb maga az autó, amelyet aprólékos gonddal fejlesztettek tovább az új szezonra. A számtalanszor bizonyított GR DKR Hilux Evo még megbízhatóbb, még robusztusabb lett, 70%-ban megújuló forrásból származó, biohulladékból előállított üzemanyagát (amiből egyszerre 540 litert tud magával vinni az autó) pedig a csapat régi-új partnere, a 2025-re hangsúlyosabb szerepbe lépő Repsol biztosítja. A Toyota GR DKR Hilux Evo a Land Cruiser 300-ból átemelt V35A benzinmotor, amelyet itt 360 lóerőre és 620 Nm-re hangolnak. Az erőt hatfokozatú Sadev szekvenciális váltó továbbítja a három önzáró differenciálművet alkalmazó összkerékhajtásba. A szénszálas kompozit panelekből megformált Hilux-sziluett alatt robusztus csőváz biztosítja a szilárdságot, a versenyautó menetkész tömege az FIA előírásaival összhangban 2,1 tonna. Mindkét tengelyen kettős keresztlengőkaros felfüggesztést találunk 350 mm-es rugóúttal.
A Toyota elsődleges Dakar-csapatán kívül mindig is fontos színfoltjai voltak a versenynek azok a kapcsolt csapatok, amelyek saját kategóriájukban többszörös győzelemmel igazolták a Toyota-technológia létjogosultságát a Dakaron. A Team Land Cruiser Toyota Auto Body (TLC) hagyományosan Land Cruiserrel áll rajthoz, amivel 2005 óta tizenegyszer (azaz minden évben) megnyerték a dízel szériaautók versenyét; ők 2025-ben két, a Land Cruiser 300 GR Sport alapjaira épülő autót indítanak a T2 Stock kategóriában. A Hino Team Sugawara (amelynek névadó alapítója az a Szugavara Josimasza, aki egymás után harminchat alkalommal vett részt a Dakaron, és ezzel bekerült a Guinness-világrekordok könyvébe) verseny-teherautóját, a Hino 600-ast csak „kicsi szörny” néven emlegetik dakaros körökben, mert bár vetélytársainál jóval gyengébb (8,9 literes, soros hathengeres dízelmotorja 800 lóerőt és 2430 Nm-t állít elő), kiváló irányíthatóságával félelmetes ellenfélnek bizonyult. A Hino 600 2025-ben hibrid rendszer nélkül vesz részt a Dakaron.


A 47. Dakar-rali számokban

A 2025-ös Dakar-rali január 3-tól 17-ig tart. A két hét alatt a versenyzők összesen 7805 kilométert fognak megtenni, ebből 5209 kilométer a gyorsasági szakasz. Öt olyan szakasz lesz, ahol a motorkerékpárok és az autók eltérő útvonalon haladnak. Kíméletlennek ígérkezik a verseny eleje: rögtön a második szakasz egy két napon át tartó, 48 órás szuperszakasz lesz. Ez azt jelenti, hogy az első nap végén a versenyzők nem szervizeltethetik járművüket, a második nap reggelén abban az állapotban kell azzal továbbindulniuk, amiben előző délután kiszálltak abból. 135 motorkerékpár és 203 autó adott le nevezést a versenyre, rajtuk kívül számos speciális kategóriában indulnak még versenyzők.