Ordít és száguld a végső Supra

Ordít és száguld a végső Supra

hirdetés
Még egyszer – sőt, kétszer – odatette magát a Toyota GR Supra. Míg más szériák beérik látvánnyal és gazdag felszereltséggel, a Supra Final Edition olyan adukat húz elő, amelyek létezéséről nem is tudott a világ.
Az irodalmi Nobel-díjas T.S. Eliot híres költeményének, az Üresek című versnek milliószor idézett, utolsó két sora így hangzik: A világ így ér véget/Nem bumm-mal, csak nyüszítéssel.(Vas István fordítása.)

A Toyotánál vagy nem olvastak Eliotot, vagy nem osztoztak kilátástalanságán, mert a GR Supra búcsúztatását pont fordítva szervezték meg: a sportkupé végső szériája olyan jellemzőket mutathat fel, amelyekre évek óta várnak a rajongók, így csendes elköszönés helyett hangos szenzáció kíséri utolsó útján a 2019 óta forgalmazott, folyamatos fejlesztésekkel frissen tartott sportautót.
Egy búcsúszériáról beszélünk, mert hiszen egy van, de ezzel párhuzamosan egy másik, kevésbé izgalmas, ám lényegre törő és vélhetően ugyanolyan izgalmas különkiadást is bemutatott a Toyota Gazoo Racing. Ez utóbbival érdemes kezdeni az ismerkedést, mert jellemzőinek többségét a Final Edition is megkapta.
A Toyota GR Supra Lightweight Evo a nevében hordozza lényegét: evolúciós változtatásokkal és a tömeg lefaragásával fokozni a vezetési élményt. Ennek érdekében módosították az aktív differenciálmű vezérlését, illetve a kerékdőlést, ezzel javítva a tapadást kanyarban, és csökkentve az alulkormányozottságot. A 19 colos, kovácsolt könnyűfém keréktárcsák öblében elöl 374 mm-es Brembo-tárcsák várják a négydugattyús nyergek harapását. A 340 lóerős, soros hathengeres motorhoz a puritán sportosság jegyében kézi sebességváltó csatlakozik.
Javítottak a karosszéria merevségén, áthangolták a lengéscsillapítókat, finomították az aerodinamikai jellemzőket, áthangolták a kormányrásegítést. Az utastérben bőr-Alcantara kárpitozás és piros díszöltések teremtenek sportos hangulatot. Minden bizonnyal élvezetesebb vezetési élményt kínál a Lightweight Evo, mint a mezei GR Suprák, azonban egészen más dimenziót képvisel a Toyota GR Supra Final Edition, amelynek számos elemét a Toyota GT4-es verseny-Suprájáról mintázták.
Ne kerülgessük a forró kását: a szívórendszer, a kipufogó és a motorvezérlés módosításával a legnagyobb teljesítményt 340 lóerőről 435 lóerőre emelték, a legnagyobb forgatónyomaték 500 helyet 570 Nm. Odébb tolták a sebességkorlátozást, így a Final Edition 270 km/óra végsebességre képes. A száguldáshoz Akrapovic-féle titánhangtompító biztosít vérbő aláfestést. A futóművet rengeteg (húzóirányban 16, nyomóban 12) fokozatban állítható, motorsportszintű lengéscsillapítókkal javították fel, a karosszéria szilárdságát teljes körűen megerősítették. A csomagteret jóformán teljesen elfoglalja a gyári toronykitámasztást megtámogató merevítőelem; mindkét tengelyen keményebb kanyarstabilizátorokat találunk, míg a hátsó segédvázkerethez a GR Supra GT4 versenyautóból átemelt, merev alumíniumbekötéseket alkalmaztak.
A nagyobb keréktárcsákon mindkét tengelyen szélesebb, magasabb szintű tapadást nyújtó (egyszerű Michelin Pilot Super Sport helyett Pilot Super Sport Cup 2) abroncsokat találunk, a fék a még nagyobb tárcsa mellett acélfonatos fékcsöveket kapott. Mivel pedig mindez komoly menetdinamikát sejtet, feljavították a kenési és hűtési rendszereket is: nagyobb ventilátor, kiegészítő radiátor, valamint a differenciálmű házának megnövelt hűtőbordái hivatottak megóvni a hőgutától a hajtáslánc elemeit.

A teljes körű aerodinamikai csomagot szélcsatornában fejlesztették, elemei mind karbon kompozitból készültek, beleértve a konzolra emelt, függesztett rögzítésű, méretes hátsó szárnyat. A motorházfedélbe vágott légbevezető nyílást betét zárja el; ez igény és helyzet függvényében kiemelhető vagy visszahelyezhető, így feleslegesen nem rontja a modell légellenállását az aerodinamikai célokat szolgáló megoldás.
Az utastérben minimálisan párnázott, cserébe kiváló megtámasztást nyújtó Recaro kagylóülések (a vezető és az utas oldalán eltérő színben), szénszálas küszöbbetétek, Alcantara-borítású kormánykerék és egyéb elemek – például a piros biztonsági övek és díszöltések – gondoskodnak a hangulatról.
Míg a Lightweight Evo esetében nem említ limitált darabszámot a Toyota, a GR Supra Final Edition az egész világon mindössze 300 példányban készül. A modellek 2025 januárjától rendelhetők.