Még ma is menők a szedánok, itt a bizonyíték
Látványos külső, prémiumos megoldások és rendkívüli komfort – teszteltük az új Toyota Camryt, melyben hátul is legalább olyan élvezetes utazni, mint elöl.
A szedánok kínálata egyre szűkebb, azonban a Toyota nem engedi el ezt a területet. Miért is tennék, ha náluk van az ász?
A Camryből 1982 óta több mint 21 milliót adtak el, és az elmúlt években is a bolygó legnépszerűbb szedánja volt, sőt, a globális éves összesítésekben is rendszeresen a legjobb tízbe került.
Magyarország a Camry létezéséről sokáig csak a külföldi hírekből értesülhetett.
2019 hozott változást, amikor a modell 15 év után, a nyolcadik generációval visszatért Európába. Népszerűvé is vált, a nagyvállalatok közép- és kisebb vállalatok felső vezetői kaptak rá leginkább. A Camry azonban ennyi idő után megérett a megújulásra.
A Camryből 1982 óta több mint 21 milliót adtak el, és az elmúlt években is a bolygó legnépszerűbb szedánja volt, sőt, a globális éves összesítésekben is rendszeresen a legjobb tízbe került.
Magyarország a Camry létezéséről sokáig csak a külföldi hírekből értesülhetett.
2019 hozott változást, amikor a modell 15 év után, a nyolcadik generációval visszatért Európába. Népszerűvé is vált, a nagyvállalatok közép- és kisebb vállalatok felső vezetői kaptak rá leginkább. A Camry azonban ennyi idő után megérett a megújulásra.
Kevés, de látványos változás kívül
Több Toyota-modell – többek között a Prius, a C-HR és a bZ4X – is megkapta már a kalapácsfej-orrkialakítást, valamint az arculat részeként megjelenő, részben fedett hatású Bi-LED fényszórókat. Egyik modellnek sem állt azonban olyan jól ez a dizájn, mint a Camrynek, melyet alátámasztanak az utcán az autó után forduló, vagy a benzinkúton, parkolóban érdeklődő emberek. Az összkép egy feltűnő tekintetű, mégis elegáns limuzin. A megújult Camry a régitől leginkább csak a frontrészben tér el. 4920 mm-es hossza csak 35-tel több az elődnél, ráadásul ebből 30-at az első túlnyúlás növekedése visz el. 1840 mm-es szélessége és 1445 mm-es magassága nem is változott. Az autó közepe szinte érintetlenül maradt, a fő él ugyanúgy a kilincsek vonalában szeli ketté a járművet, egyedül a C oszlopra került némi krómkeret és sötét betét, mely az ablak ívét követi.
A hossznövekedés maradék öt milliméteréért az újrarajzolt hátsó lökhárító felel. A kipufogónyílást a lehetőségekhez képest elrejtették, nem vágtak neki lyukat egy idomban sem, ennél viszont látványosabbak a C alakú fényszórók. Remekül játszottak a területtel a rendezők: a lámpatestek csak picit kisebbek, mint az előző Camry fenekén, viszont formájuk miatt mégis rengeteg üres felület maradt, ahová napjaink általános trendjének megfelelően széthúzott formában ki is írták a modell nevét. Tesztautónk Executive felszereltségi szintű, melynek külső jele a 18 colos könnyűfém felni. A hivatalos nevén érzéki vörös szín feláras, 350 ezer forintba kerül. Érdemes ezt választani, mert különleges megjelenést ad, az eltérő fényviszonyok mellett olyan érzés, mintha más-más autónk lenne.
Nem csak előre érdemes ülni
Már a szélvédőkön keresztül látszik, hogy világos beltér vár bennünket a Camryben. A bőr ülésborítás alapfelszereltség Executive szinten, a törtfehér mellett választható fekete és barna színben is. A küszöbön Camry felirat olvasható, mielőtt beszállunk a kocsiba. Közelről kifejezetten elegáns a fehér beltér, a részletek pedig szépen kidolgozottak. Jó ránézni a műszerfalra, még a bordázott zongoralakk is jól mutat a kesztyűtartó felett, noha igencsak megosztó anyag, ugyanis hajlamos látványosan porolódni és karcolódni. Rögtön szembetűnő, milyen kényelmesek az első, fűthető és szellőztethető ülések. Leginkább a szélességük javítja komfortunkat, de ez nem megy az oldaltartás rovására. Mindkét első ülés kellően tág tartományban állítható motorosan, és a jobb oldali is kapott deréktámaszt.
A kormányoszlop is elektromos mozgatású, ki- és beszálláskor pedig az üléssel együtt mozog, így adva nagyobb teret az elhelyezkedéshez. Beszállás után a mentett pozícióba térnek vissza az elemek, az autó még a tükrök pozícióját is megjegyzi mentéskor. A Camry hátul is kiváló komfortot nyújt. Itt is ülésfűtés várja az utazót, ráadásul egy komplett panelt rejt a középről kihajtható könyöklő, melyről vezérelhető a háttámla dőlésszöge, a hifi, a hátsó árnyékolóroló és a háromzónás klíma harmadik zónája. Nincs olyan, akinek ne lenne elegendő az autó által nyújtott lábtér, és a fejtér mérete is megfelel az emberek döntő többségének.
Ha hátul komplett érintőpanelt kapnak az utasok, mit kap elöl a sofőr? A választ összesen három kijelző adja meg. Egyfelől ott a 12,3 colos digitális műszeregység, mely rendkívül sokféle adat megjelenítésére képes, egyidejűleg három főbb visszajelzést is kaphatunk pl. a fogyasztásról, a hibridrendszer működéséről és az adaptív sebességtartóról. Elérhető a head-up display is, mely a digitális műszeregység menüjében kalandozva kapcsolható ki és be. Gyakorlatilag minden, ami a vezetéshez köthető és segítséget jelenthet, a fűthető kormány gombjainak nyomkodásával szabályozható. A harmadik kijelző a széles képű, szintén 12,3 colos képátlójú érintőképernyő középen, amelyen a Toyota jól ismert, letisztult rendszere fut. Vezeték nélkül tükrözhetőek az Android- és Apple-alapú készülékek, töltésük pedig induktív felület, USB-csatlakozók vagy 12 V-os aljzat igénybe vételével oldható meg.
A Camry külsején öt kamera is helyet kapott. Ebből négy felel a panoráma-kamerarendszerért, mely jelentős segítséget nyújt a parkolásnál. Az ötödik – a hátra néző kamerával együtt – szintén a hátsó rendszámtábla felett található, ez szolgáltatja a digitális visszapillantó tükör képét.
Tisztán tartásáról külön kameramosó gondoskodik. Előnye abban rejlik, hogy szélesebb területet látunk a mögöttünk zajló eseményekből, emellett este tompítja a fényszórók erejét, a sötét részeket pedig kicsit világosítja. Hasznos akkor is, ha a hátsó ülésen hárman utaznak, ilyenkor a hagyományos tükörrel is felszerelt a belső visszapillantó helyett használhatjuk.
Nemigen találni fogást a Camry belterén, de ha az ember valamibe bele akar kötni, az talán az ajtózsebek mérete lehet.
Tisztán tartásáról külön kameramosó gondoskodik. Előnye abban rejlik, hogy szélesebb területet látunk a mögöttünk zajló eseményekből, emellett este tompítja a fényszórók erejét, a sötét részeket pedig kicsit világosítja. Hasznos akkor is, ha a hátsó ülésen hárman utaznak, ilyenkor a hagyományos tükörrel is felszerelt a belső visszapillantó helyett használhatjuk.
Nemigen találni fogást a Camry belterén, de ha az ember valamibe bele akar kötni, az talán az ajtózsebek mérete lehet.
Azonban ezeken felül is akadnak tárolási lehetőségek: a könyöklő alatti rekesz a legtágasabbak közé tartozik, a kesztyűtartó mérete is elfogadható, pohártartókból pedig mindkét üléssorba jutott. 529 literes méretével kellően terebélyes a Camry csomagtartója, de használhatósága korlátozott a szűk nyílás miatt, ahogy a legtöbb szedán esetében. Habár négyajtós az autó, a hátsó üléssoron kialakított síalagútnak köszönhetően hosszabb tárgyak is szállíthatók ezzel a Toyotával.
A legújabb technológia mozgatja
Az új Toyota Camry a borítás alatt is változott a generációváltással. Motorkínálata mifelénk ugyan csak egyetlen választási lehetőségből áll, de ez már az ötödik generációs hibrid hajtás, mely a frissítéssel került be a modellbe. A rendszer alapja 2,5 literes, négyhengeres, Atkinson-ciklusú szívó benzinmotor, amelyet állandó mágneses szinkronvillanymotor egészít ki. Váltót nem találni, a nyomatékáttételt bolygómű végzi, melyet a japánok e-CVT-nek neveznek.
Önmagában a benzinmotor 187 lóerős, amely mellé 221 Nm csúcsnyomaték párosul, azonban az elektromos részleggel együtt már 230 lóerőre nő a rendszerteljesítmény. Ez előrelépés az előd 218 LE-s teljesítményéhez képest, azonban még ennél is látványosabb a szintugrás gyorsulásban. A 0-100 km/órás sprintet 7,2 másodperc alatt vágja ki a korábbi 8,3 helyett. A Camry végsebessége 180 km/óra. A hibridrendszer a visszanyert energiát egy 4 Ah-s akkumulátorban tárolja – újdonság, hogy a korábbi nikkelalapúval szemben ez már lítiumionos.
Megfelelő töltöttség esetén tisztán elektromosan is képes haladni az autó, de tud megosztottan villanyos és benzines üzemmódot, valamint pusztán benzines hajtást is, miközben az akkumulátor töltődik.
Az elöl MacPherson rugóstagos, hátul kettős keresztlengőkaros futóművet újrahangolták, a korábbiaknál jobban kihegyezve a dinamikus kezelhetőségre. 2025-ben már nem meglepő, hogy egy új autó széles körű vezetéstámogató rendszerarzenállal érkezik. Természetesen igaz ez a Camryre is.
Már az alapáras modell is tartalmazza a Toyota Safety Sense 3.0 biztonsági rendszert, mely többek között ütközésmegelőzőt, kereszteződési asszisztenst, vészhelyzeti kormányasszisztenst és adaptív sebességtartót is tartalmaz.
Az elöl MacPherson rugóstagos, hátul kettős keresztlengőkaros futóművet újrahangolták, a korábbiaknál jobban kihegyezve a dinamikus kezelhetőségre. 2025-ben már nem meglepő, hogy egy új autó széles körű vezetéstámogató rendszerarzenállal érkezik. Természetesen igaz ez a Camryre is.
Már az alapáras modell is tartalmazza a Toyota Safety Sense 3.0 biztonsági rendszert, mely többek között ütközésmegelőzőt, kereszteződési asszisztenst, vészhelyzeti kormányasszisztenst és adaptív sebességtartót is tartalmaz.
Milyen vezetni?
A beindítás előtt látottak és tapasztaltak alapján abban bízhatunk, hogy a Toyota Camry finom autó marad mozgás és vezetés közben is, és ezt abszolút hozza is. Sokszor nem is indul el azonnal a benzinmotor, ha van elég energia az akksiban, az első métereket elektromosan gurulva tehetjük meg. Az ötödik generációs hibridrendszer már nagyon kifinomult, és leszámol azzal a sztereotípiával, hogy egy benzines-elektromos erőforrásrendszer működése megőrjít a váratlan pillanatokban felpörgő benzinmotorral. Az üzemmódváltások az autó viselkedésében nem vehetőek észre, és hang terén is inkább azért tűnhetnek fel – főleg nagyobb sebességnél –, mert oldalirányból több zaj szűrődik be az utastérbe.
Ami a hangok kapcsán megszokást igényel, az a gyorsuláskor tapasztalható konstans, változás nélküli motorzaj. Ez a CVT-k, illetve jelen esetben az e-CVT hozadéka, és azok számára lehet elsőre furcsa, akik még nem vezettek ilyen autót. Az egyik, amivel leveszi az embert a lábáról Camry, az a remek futómű. Hiába a legpuhábbra párnázott ülés, ha az úthibáknak nem tud ellenállni az autó – szerencsére itt épp ellentétes a helyzet. A későn észrevett fekvőrendőrök sem büntetnek ebben a szedánban, lágyan, mégsem hosszan rugózza ki a szintkülönbséget.
A puha futóművekhez gyakran kellemetlen kilengés is társul oldalirányban, de erről jelen esetben nincs szó. Igaz persze, hogy nagyon nincs is tömeg, ami ki tudna billenni a kanyarokban, hiszen a bő 1,5 tonna laposan, elnyújtva oszlik el. Olyan előnye ez a szedánoknak, melyre ritkulásukkal párhuzamosan egyre többször rácsodálkozunk.
Kormányzása könnyedebb, de nem túl puha, mondhatnánk arany középútnak is. Nem kíván sok erőt a sofőrtől a volán forgatása, de azért nem kétujjas a dolog. Az irányíthatóság egyetlen negatívuma a nagy fordulókör (11,4 méter), ez az autó hosszának számlájára írható. A vezetéstámogató rendszerek ténylegesen segítik a sofőrt, nem megakasztják felesleges vagy fals reakcióikkal. Az adaptív tempomattal például máris gyorsítani kezd a Camry, ha kitesszük az irányjelzőt.
Kormányzása könnyedebb, de nem túl puha, mondhatnánk arany középútnak is. Nem kíván sok erőt a sofőrtől a volán forgatása, de azért nem kétujjas a dolog. Az irányíthatóság egyetlen negatívuma a nagy fordulókör (11,4 méter), ez az autó hosszának számlájára írható. A vezetéstámogató rendszerek ténylegesen segítik a sofőrt, nem megakasztják felesleges vagy fals reakcióikkal. Az adaptív tempomattal például máris gyorsítani kezd a Camry, ha kitesszük az irányjelzőt.
A jármű reakciója attól is függ, milyen módban autózunk. Ecóban értelemszerűen a gyorsulás is szolidabb, míg Sportban élénkebbé válik. Tisztán elektromos üzemmódban akár három kilométert is haladhatunk a Camryvel, de az elméleti maximum több is lehetne. Persze az akkumulátor védelme érdekében a rendszer nemigen engedi 40 százalék alá esni a töltöttségi szintet. Ekkora elektromos puffer lehetővé teszi, hogy az úton töltött idő 40-70 százalékát a motor járatása nélkül töltsük, kitolva ezzel a következő tankolás idejét.
A visszatöltés menet közben történik, rekuperációval, vagy a haladással párhuzamosan, amikor a benzinmotor hajtja is a Camryt. A motorfék időnként olyan erősségű, hogy felengedett gázpedál mellett akár a féklámpa is felvillanhat.
Ezt onnan tudjuk, hogy a digitális műszeregységen is felvillan egy féklámpa-visszajelző.
Fogyasztásunk 6,2 liter volt száz kilométerenként a tesztidőszak végén, mely több a WLTP-értékeknél, de egy ilyen méretű autótól nem sok.
Ennek a mennyiségnek azonban minden cseppje jó helyre ment, legalábbis ezzel a gondolattal adtuk le az autót a tesztidőszak végén.
Ezt onnan tudjuk, hogy a digitális műszeregységen is felvillan egy féklámpa-visszajelző.
Fogyasztásunk 6,2 liter volt száz kilométerenként a tesztidőszak végén, mely több a WLTP-értékeknél, de egy ilyen méretű autótól nem sok.
Ennek a mennyiségnek azonban minden cseppje jó helyre ment, legalábbis ezzel a gondolattal adtuk le az autót a tesztidőszak végén.
Árak
Listaáron 17 005 000 forintért lehet Toyota Camryhez jutni a CarNet szalonjában. Az alapszintnek számító Comfort felszereltségre sem lehet azt mondani, hogy fapados, hiszen ez is kap vezeték nélküli telefontükrözést, fényszórómosót, parkolásérzékelőket, kétzónás klímát, valamint Toyota Safety Sense 3.0 biztonsági rendszert. A kivitelváltással főleg dizájnban léphetünk szintet, illetve így kerülhet képbe többek között a teljesen digitális műszeregység, a vetített kijelző, a nagyobb, 18 colos felni, a 9 hangszórós JBL-hifi vagy a panoráma-kamerarendszer. Tesztautónk Executive kivitellel 20 485 000 Ft lenne fehér fényezéssel, a választható színek 250-350 ezer forintba kerülnek.
Hasonló méretű, friss szedánokban nem bővelkedik a piac. Alternatívaként szóba jöhet még a valamivel rövidebb, de drágább áron induló (20,46 millió Ft), 2023-ban frissített Peugeot 508, illetve az elektromos Mazda 6e, mely, de utóbbi modellre még várni kell.
Értékelés
Talán a Toyota Camry a tökéletes példája annak, mekkora szerepe van a külsőségeknek az autóvásárláskor. Azzal, hogy a szedánok szegmense elsorvad a magasabb építésű autókkal szemben, könnyen odavesznek az ilyen jó négykerekűek, melyeknél például alapvetően kisebb a homlokfelület és a súlyelosztás is jobb.
Ezek az alapvető adottságok azonban önmagukban még nem adnak el egy autót. A Toyota Camry is több összetevőnek köszönhetően sikeres. Kell ehhez a mutatós külső, a kiforrott hibrid erőforrás, a beltér komfortja, valamint a menet közben ezekből összeálló kifinomultság.
Ezek az alapvető adottságok azonban önmagukban még nem adnak el egy autót. A Toyota Camry is több összetevőnek köszönhetően sikeres. Kell ehhez a mutatós külső, a kiforrott hibrid erőforrás, a beltér komfortja, valamint a menet közben ezekből összeálló kifinomultság.









































