A Suzuki világszerte uralja a városi autók szegmensét
2020-ban minden más márka teljesítményét elhomályosította a Suzuki a miniautók piacán: a tíz legkeresettebb típus között három modellel képviseltette magát a márka – közöttük olyanokkal is, amelyek jó ismerősei a magyar vásárlóknak.
Fájdalmasan nehéz évet zárt 2020-ban a globális autóipar: a koronavírus-járvány nem csak a nyersanyag- és alkatrész-ellátást, valamint magát a gyártást hátráltatta, de a fizetőképes keresletet is elapasztotta. Az egyik legsúlyosabban érintett szegmens a miniautóké volt, amelyekből nem egészen hárommillió darabot adtak el világszerte. Európában különösen megsínylette a piac a válságot. Valamivel jobban vészelték át az évet azok a gyártók, amelyek nem az európai piacokra alapozzák elsődleges forgalmukat. Ilyen a Suzuki is, amely több távol-keleti piacon is meghatározó márkának számít: Japánban a második legnagyobb autógyártó, Indiában pedig épp az volt 2020 egyik legnagyobb negatív szenzációja, hogy a Maruti Suzuki piaci részesedése 50 (!) százalék alá esett.
Fájdalmasan nehéz évet zárt 2020-ban a globális autóipar: a koronavírus-járvány nem csak a nyersanyag- és alkatrész-ellátást, valamint magát a gyártást hátráltatta, de a fizetőképes keresletet is elapasztotta. Az egyik legsúlyosabban érintett szegmens a miniautóké volt, amelyekből nem egészen hárommillió darabot adtak el világszerte. Európában különösen megsínylette a piac a válságot. Valamivel jobban vészelték át az évet azok a gyártók, amelyek nem az európai piacokra alapozzák elsődleges forgalmukat. Ilyen a Suzuki is, amely több távol-keleti piacon is meghatározó márkának számít: Japánban a második legnagyobb autógyártó, Indiában pedig épp az volt 2020 egyik legnagyobb negatív szenzációja, hogy a Maruti Suzuki piaci részesedése 50 (!) százalék alá esett.
A világ legnagyobb számban eladott miniautója 2020-ban egy nálunk ismeretlen modell, a Suzuki Spacia volt. A négyajtós, négyüléses apróság a japán kei-car-szegmensben versenyez, ahol igen erős a mezőny. A mérnököknek nemcsak a kétharmad literes lökettérfogati limitbe kell beleférniük, hanem egy rendkívül korlátozott alapterületen kell minél praktikusabb, sokoldalúbb, élhetőbb teret kialakítaniuk. Tekintve, hogy maga a kei-car műfaj is a Suzuki találmánya (1955-ben építették meg a kategóriát megteremtő Suzulight szedánt), nincs miért csodálkoznunk azon, hogy a Spacia a műfaj élvonalát képviseli.
Az elnevezés a latin spatium, azaz tér szóból ered. Viccesen hangzik egy 3,4 méter hosszú, 1,48 méter széles járművecske esetén, de mint látni fogjuk, a tervezők egyáltalán nem tréfáltak, amikor a tágasságra tettek utalást. A nem egészen egytonnás karosszériát könnyedén mozgató szívó- vagy turbómotor kényelmesen elfér a levélszekrény méretű orrban, amely egyébként nem egy, hanem háromféle kialakítást kaphat: a vevők választhatnak a tárgyilagosan jópofa Spacia, a meglepően elegáns kivitelű, szögletes fényszórós, csupa króm Spacia Custom és a terepjárós hangulatú, jóval fiatalosabb, ám parányi méretei miatt agresszívnak mégsem mondható Spacia Gear között. Ami mindháromban azonos, az a karosszéria legvégébe kihúzott futóművek, a teljesen függőleges oldalfalak és a hátsó oldalsó tolóajtók – ezek a szerkezeti megoldások teszik lehetővé a belső tér minél jobb kihasználását.
És akkor lássuk azt a bizonyos belső teret! A csomagtartó már alaphelyzetben is értékelhető méretű (legalábbis az adottságokhoz viszonyítva), ám az 50:50 arányban osztott, hosszában tologatható hátsó ülés háttámlái teljesen síkba dönthetők (az ülőlap ilyenkor a lábtérbe süllyed.) Az ülések mögött nyíló, apró rést két mozgatható lap fedi el – ezek az alapmodell és a Spacia Custom esetén kárpitozottak, a Spacia Gear ellenben a várható saras környezetre felkészülve műanyag lemezt és műbőr üléshátlapokat kapott. A kárpitanyagokkal szemben támasztott követelmények egyébként is más szinten vannak Japánban, mint Európában: egy igényesen berendezett lakásban is elfogadnánk azokat a padlószőnyegeket, amelyek a Spacia különböző kiviteleihez kínál a gyár. A végére hagytuk a modell legötletesebb megoldását: a kesztyűtartót, ami nem egyszerű üreg, hanem egy trükkös tárolórendszer felnyitható fedéllel, kihúzható fiókokkal.
Ha a Spaciáról nem is hallottunk, a világ második legnépszerűbb miniautója, a Wagon R annál ismerősebb a magyaroknak – legalábbis nevében. A szeretni való kocka japán verziója ma már hatodik generációjánál tart, és valójában a Spacia közeli, egyszerűbb kivitelű rokonának tekinthető. Az eladási listák dobogós helyezettje azonban nem ez a modell, hanem nagyra nőtt indiai változata, a Maruti Wagon R. India ma már a világ negyedik legnagyobb újautó-piaca, megelőzve Németországot, de a várakozások szerint idén akár Japánt is lekörözheti. Nem csoda, hogy a Suzuki (pardon, Maruti) saját modelleket fejleszt az évente mintegy négymillió új autót felvevő ország számára. Fogták tehát a Suzuki Wagon R-t, és 125 mm-rel kiszélesítették, a tengelytávjába pedig betoldottak 35 mm-t. Így már három felnőtt utas is elfér a hátsó ülésen – mit nem adtunk volna húsz évvel ezelőtt Magyarországon egy 162 centi széles Wagon R-ért!
Ez az autó már nem kei-car-alapokra épül, így rugózása komfortosabb, karosszériája szilárdabb, mint valaha, miközben majd’ egy mázsával könnyebb közvetlen elődjénél. A Maruti Wagon R műszakilag az Európában is közkedvelt Suzuki Ignisszel rokon, beleértve annak pörgős 1,2-es motorját is, amelynek lökettérfogatát azonban a helyi adósávokhoz igazodva 1200 cm3 alá szorították. Ha a károsanyag-kibocsátás szabályozásában nem is áll olyan jól India, mint Európa, meg kell hagyni, ízlésük van. A Wagon R karosszériájának egyszerű vonalait ötletes, vidám formai részletek tagolják, a hűtőmaszk rácsozatától a hátsó lámpákig igényes munka hatását kelti. A beltérben kellemes, elegáns színvilág, ergonomikus vezetői környezet és a kategóriához mérten hatalmas érintőképernyő fogadja az utasokat. A csomagtartó bővítése nem volt prioritás a modellváltás során, így ezen a téren nem nyújt érdemben többet elődeinél – ha nem így volna, már a Baleno pozícióját veszélyeztetné.
Ebből a két egyterű Suzuki-modellből 2020-ban együtt több mint 280 ezret adtak el: ez a világ teljes miniautó-forgalmának közel egytizede volt. Ha viszont hozzávesszük a top 10-es lista kilencedik helyén álló Suzuki Altót, a márka részesedése megközelíti a 13 százalékot: az A-szegmensben minden nyolcadik autót a Suzuki gyártott (és akkor még nem számoltuk bele a márka többi 3,5 méteres típusát: a Lapint, a Celeriót és az S-Pressót.)
De maradjunk az Altónál! A közelmúltig Magyarországon is forgalmazott apróság ugyanolyan világpolgár, mint a Wagon R; a világ különböző piacain eltérő méretben, formavilággal és műszaki tartalommal kínálták és kínálják a mai napig ugyanazt a modellt. A japán Alto egy harcias kis kei-car, amely merészen előredőlő C oszlopával és zömök, függőleges farával megjelenésében nem áll messze az Ignistől, ám rövidebb, alacsonyabb és keskenyebb annál – és jóval könnyebb is. Az akár csupán 600 kilós kis Altót ugyanaz a motor mozgatja, mint a Spaciát: ez szívó kivitelben 54 lóerőt ad le, cserébe a modell átlagos üzemanyag-fogyasztása 2,7 liter körül mozog 100 kilométeren. Létezik egy 64 lóerős, turbómotoros változat is – a kei-car-szabályzat értelmében ez a kategória felső teljesítményhatára, így amikor a Suzuki mérnökei megépítették az Alto Works sportmodellt (amely egészen a nyolcvanas évekig vezetheti vissza vérvonalát), a motorhoz nem nyúltak. Annál inkább minden máshoz: az első futómű rugótornyait kitámasztották, a CVT sebességváltót manuálisra cserélték, a műszeregységben helyet kapott egy fordulatszámmérő, az üléseket pedig a Recarótól vásárolják – az ember nem is gondolná, hogy a neves német specialista gyárt ilyen kis méretű üléseket.
Három Suzuki miniautó, három merőben eltérő koncepció. A kérdés ugyan elméleti, de kihagyhatatlan: ha választhatna, melyikkel színesítené leginkább a Suzuki európai palettáját?
2020 eladások (db) | 2020 piaci részesedés (%) | |
Suzuki Spacia | 142 126 | 4,8 |
Maruti Wagon R | 141 718 | 4,8 |
Daihatsu Tanto | 128 673 | 4,4 |
Fiat 500 | 114 254 | 3,9 |
Fiat Panda | 109 483 | 3,7 |
Ford Ka | 104 489 | 3,5 |
Chevrolet Spark | 103 631 | 3,5 |
Daihatsu Move | 102 780 | 3,5 |
Suzuki Alto | 95 253 | 3,2 |
Nissan Days | 93 411 | 3,2 |