Sikeres évzárás, erős évkezdés
A 2020-as esztendő az autóipar történetébe sem a gyártási, eladási csúcsok éveként fog bevonulni. Az ismert körülmények között mégis van rá példa, hogy egy márka a helyzethez képest kiemelkedően teljesítsen, így a Suzuki tavaly is magabiztosan vezette a hazai személyautó-piacot.
Emblematikus jelentősége volt annak, hogy az esztergomi Suzuki-gyár éppen 2020 derekán ünnepelhette 3,5 milliomodik autója legyártását. Nem csak egy megrázóan nehéz évet tett szebbé ez a mérföldkő – amelynek szemtanúi közül egyébként sokan már a legelső esztergomi Suzuki elkészültekor is ott dolgoztak –, hanem az eladások várva várt fellendülésével is egybeesett. Miután 2020 tavaszán több mint egy hónapos kényszerpihenő után ismét beindult a gyártás Esztergomban, az eredmények hónapról hónapra vitték közelebb a márkát ahhoz, hogy sorozatban ötödször is piacvezetőként zárhassa az évet.
A Vitara már nyáron vezette a hazai eladásokat, és ez az év végéig sem változott. 6882 eladott példánnyal a Suzuki szubkompakt crossovere bizonyult Magyarország legnépszerűbb autójának, a második helyen pedig a Suzuki S-Cross állt 5578 darabos forgalommal. Mondani sem kell, hogy ez a két típus adta a Suzuki 2020-as forgalmának gerincét: együtt 84 százalékkal részesedtek a márka 14 783 darabos személygépkocsi-eladásaiból. A végső elszámolásnál ez a közel 15 ezer darabos forgalom 11,5 százalékos piaci részesedést eredményezett: a Suzuki volt az egyetlen márka, amely 10 százalék fölötti arányban képviseltette magát azon a hazai személyautó-piacon, ahol 2020-ban összesen 128 031 gépkocsi talált gazdára.
Ma még nem tudható, az elhúzódó pandémia milyen hatással lesz a 2021-es forgalomra, az azonban biztos, hogy a Suzukinál minden feltétel adott ahhoz, hogy tovább erősítse pozícióját a piacon.
Ma még nem tudható, az elhúzódó pandémia milyen hatással lesz a 2021-es forgalomra, az azonban biztos, hogy a Suzukinál minden feltétel adott ahhoz, hogy tovább erősítse pozícióját a piacon.
Egyrészt hazai palettáját immár kizárólag hibrid modellek alkotják, így a környezettudatos szemléletű és a takarékosságra hangsúlyt fektető vevők elvárásainak egyaránt megfelel. Az esztergomi Suzuki már több mint egy éve kizárólag hibrid modelleket gyárt az európai piacokra. Ezek a mild hibrid rendszerek jóval könnyebbek, kompaktabbak és megfizethetőbbek, mint a nagyfeszültségű öntöltő és konnektoros hibridek, ugyanakkor hatékony a fékenergia-visszanyerésnek és a szokásosnál nagyobb üzemi tartományban működő stop-start technológiának köszönhetően használatuk tényleges, ha nem is literekben mérhető megtakarítást eredményez. Sok kicsi azonban sokra megy: 2020-ban a Suzuki volt Magyarország abszolút legnagyobb hibridforgalmazója: egészen pontosan 14 009 mild hibrid gépkocsit adott el a márka hazánkban, ami a teljes mildhibrid-forgalom 60 százalékát tette ki, de ha a full és plug-in hibridek eladásait is figyelembe vesszük, akkor is 37 százalék a Suzuki részesedése az ökomodellek piacából. A kínálatot az öntöltő hibrid Swace kombi és a plug-in hibrid Across középkategóriás szabadidőjármű egészíti ki, így a Suzuki választéka minden ügyféligényt képes kielégíteni.
A másik bizakodásra okot adó tény az, hogy a Suzuki palettáján nem kevesebb mint négy crossover modell található, az Ignistől kezdve a Vitarán és az S-Crosson át az Acrossig. Ezekkel a márka markánsan képviselteti magát abban a szegmensben, amely Európában és Magyarországon egyaránt vezeti az eladásokat: a szabadidőjárművek különböző méretekben és kivitelekben a hazai összeladások 42, az európai forgalom 40 százalékáért feleltek 2020-ban.
2021 első hónapjának adatai mindenesetre igazolni látszanak az optimizmust. A Vitara és az S-Cross is megőrizte kategóriaelsőségét, a Vitara januárban a legnépszerűbb új személyautó volt Magyarországon, a márka pedig részesedését 16,6 százalékra emelve változatlanul vezeti a hazai forgalmazási statisztikákat.
Adatok: Datahouse (Magyarország) és Jato (EU)