A Suzuki tavaly, az új S-Cross bemutatásakor jelentette be, hogy hamarosan forradalmi újdonsággal bővíti legfontosabb modelljeinek motorkínálatát. A sort a márka legkeresettebb típusa, a Vitara kezdte: itt debütált a márka első saját fejlesztésű full (avagy teljes) hibrid hajtáslánca. Ez részben hasonlít a már korábban megismert, 12 és 48 voltos mild (avagy lágy) hibrid rendszerekre, még több hasonlóságot mutat a Suzuki Swace 1,8 literes hibrid hajtásláncával, ugyanakkor rendelkezik olyan jellemzőkkel, amelyek egyedülállóvá teszik nem csupán a márka kínálatában, de az autóiparban általában is.
Legyen szó mild vagy full hibridről, mindkettőben villanymotor egészíti ki a benzinmotort. Az alapvető különbség, hogy a mild hibrid rendszerben az elektromos erőforrás alárendelt szerepet játszik, átsegítve a benzinmotort azokon az üzemi fázisokon, ahol az csak rossz hatásfokkal (ezért magas üzemanyag-fogyasztással és nagy károsanyag-kibocsátással) tudna működni. Már ezzel is jelentős fogyasztás-csökkentést lehet elérni, amit a Vitara Hybriddel szerzett, valós tapasztalatok is igazolnak.
Ugyanakkor a mild hibrid villanymotorját nem arra tervezték, és nem is úgy méretezték, hogy önállóan mozgassa a járművet. A full hibridben alkalmazott nagyobb teljesítményű villanymotor és az azt tápláló, nagyfeszültségű lítiumion-akkumulátor ezzel szemben arra is alkalmas, hogy rövid távolságokon leállított benzinmotorral, tisztán elektromos üzemben (azaz károsanyag-kibocsátás és üzemanyag-fogyasztás nélkül) hajtsa az autót. Ez éppúgy igaz a Swace 201 V-os villanymotorjára, mint a Vitara 140 V-os rendszerére.
Az új fejlesztésű rendszer lelke ez a villanymotor, amely számos feladatot lát el: helyettesíti az indítómotort, lassításkor áramfejlesztőként működik, valamint – ahogy említettük – közreműködik a jármű hajtásában, akár egymagában, akár a benzinmotort támogatva. Hogy mikor milyen kombinációban dolgoznak együtt a hajtáslánc elemei, azt egy fejlett vezérlő-számítógép határozza meg: a vezetőnek semmi extra feladatot nem ad a rendszer. Választási lehetőséget azonban igen: egy kapcsoló segítségével eldöntheti, hogy takarékos vagy sportos stílusban szeretne-e vezetni, innentől kezdve pedig a vezérlés alkalmazkodik ehhez.
Az új fejlesztésű rendszer lelke ez a villanymotor, amely számos feladatot lát el: helyettesíti az indítómotort, lassításkor áramfejlesztőként működik, valamint – ahogy említettük – közreműködik a jármű hajtásában, akár egymagában, akár a benzinmotort támogatva. Hogy mikor milyen kombinációban dolgoznak együtt a hajtáslánc elemei, azt egy fejlett vezérlő-számítógép határozza meg: a vezetőnek semmi extra feladatot nem ad a rendszer. Választási lehetőséget azonban igen: egy kapcsoló segítségével eldöntheti, hogy takarékos vagy sportos stílusban szeretne-e vezetni, innentől kezdve pedig a vezérlés alkalmazkodik ehhez.
A 33 lóerős, 60 Nm forgatónyomatékú villanymotort más, hasonló full hibrid rendszerektől eltérően a sebességváltó kimenő tengelyére szerelték. Így minimális veszteséggel képes hajtani a féltengelyeket, akár a benzinmotorral összhangban, akár egyedül dolgozik. Lassításkor vagy gázelvételkor a hajtáslánc vezérlése leállítja a benzinmotort és oldja a tengelykapcsolót, így az ekkor generátorként működő villanymotor megint csak a lehető legnagyobb hatásfokkal képes áramot termelni. A folyamat jótékony mellékhatása, hogy az autó lassításában olyan komoly szerepet vállal a villanymotor, ami a legtöbb esetben tehermentesíti a hagyományos üzemi fékrendszert. Ez megnöveli a féktárcsák, fékbetétek élettartamát, azaz csökkenti a Vitara Hybrid szervizigényét.
Szintén nem hétköznapi a modell sebességváltója. Míg a Swace fokozatmentes automata erőátviteli egységet alkalmaz, a Vitara hibrid robotizált kézi sebességváltót kapott. A klasszikus automata váltóknál jóval egyszerűbb felépítésű, kisebb tömegű szerkezetnek jóformán tökéletesre hangolták a vezethetőségét a Suzuki mérnökei: nem bólogat, nem rángat, finoman és gyorsan kapcsolja a fokozatokat, köszönhetően a villanymotornak, ami ügyesen és gyorsan egyenlíti ki a nyomaték- és fordulatszám-különbségeket. A vezető akár kézzel is kapcsolhat a kormánykeréken elhelyezett váltófülek segítségével, ráadásul ilyenkor a vezérlés egyáltalán nem szól bele a váltásba, így sportosan is vezethető a Vitara.
Ebben nemcsak a kifejezetten stabil felfüggesztés partner, hanem az 1,5 literes, 115 lóerős, 138 Nm forgatónyomatékú, négyhengeres motor is, amely a mild hibrid modellből ismert 1,4-essel ellentétben nem kapott turbófeltöltőt, ám az erős villanymotor mellett nem is szorul rá erre.
Van még egy olyan funkciója a Suzuki Vitarának, amellyel nem sok full hibrid modellnél találkozhatunk: ez a mechanikus összkerékhajtás opciója. A külön megrendelhető AllGrip rendszer további négy üzemmódot kínál, részlegesen önzáró differenciálműve, valamint a megcsúszást előre érzékelő és eleve megelőző vezérlése komolyabb akadályok leküzdésére is alkalmassá teszi, miközben a full hibrid hajtáslánc a műfajban eddig elképzelhetetlenül alacsony szinten tartja az üzemanyag-fogyasztást. A modellt a hegyvidék királyává avatják a visszagurulás-gátló és az ereszkedésszabályozó rendszerek, biztonságáról pedig a mild hibrid hajtásláncú Vitaránál megismert aktív és passzív, valamint vezetőtámogató rendszerek gondoskodnak. A vevőknek nem csak emiatt ígér azonban gondtalan tulajdonosi élményt a modell, hanem azzal a teljes körű, 3+7 éven át érvényes Hybrid Pro garanciával is, amely 200 000 kilométeren át szavatolja a teljes hajtáslánc (azaz a benzinmotor, a villanymotor, a sebességváltó és az egyéb hibridrendszer-elemek) problémamentes működését.
Ha mindez elméletben jól hangzik, vegye személyesen is szemügyre a Suzuki innovatív full hibrid crossoverét a CarNet újpesti Suzuki-kereskedésében.