repulo-auto

Az egekbe tör a Suzuki – szó szerint

hirdetés
A Suzuki egyike azon kevés autóipari vállalatoknak, amelyek nem csak négykerekű járműveket fejlesztenek, hanem kétkerekűeket – azaz motorkerékpárokat és robogókat –, sőt, világszínvonalú hajómotorjai révén a folyókon és tengereken is otthonosan mozog a márka. Ha minden a tervek szerint alakul, a szárazföld és a vizek után hamarosan egy újabb közeget is meghódíthat a Suzuki: a levegőt.
A cég ugyanis együttműködési megállapodást kötött a SkyDrive vállalattal, hogy közösen hozzák forgalomba a modern társadalmak egyik legrégebbi álmát: a repülő autót. A lehető legjobb ez a párosítás, hiszen a SkyDrive évek óta folytat előrehaladott kutatásokat és fejlesztéseket a témában. Nagy teherbírású áruszállító drónjaik máris széles körben használatosak, hamarosan pedig egy sorozatgyártásra szánt, kétüléses repülő autó fejlesztését is megkezdhetik. A Suzuki a csekély tömegű járművek szakértőjeként anyagtudományi ismereteivel, valamint kiterjedt kutatási kapacitásával járulhat hozzá a projekt útnak indításához. Szintén kulcsfontosságú a Suzuki tapasztalata az exportpiacok meghódításában, illetve szénsemlegesség eléréséhez szükséges megoldások terén. Végül a szériagyártásban és értékesítésben is főszerepet vállalhat az autógyártó.
Ez utóbbiakra egyébként jóval hamarabb sor kerülhet, mint gondolnánk: a SkyDrive ugyanis a 2025-ös oszakai világkiállításon már légitaxi-szolgáltatást kíván nyújtani, amit aztán a szigetország más területein is bevezetne. A „repülő autó” kifejezés egyébként némileg félrevezető, hiszen nem klasszikus automobilokról van szó. A fogalom alatt függőleges fel- és leszállásra alkalmas, elektromos hajtású repülő járműveket értünk, amelyek teljesen automatikusan képesek közlekedni.
A SkyDrive által kifejlesztendő „repülő autó” műszaki adatai már rendelkezésre állnak: a mintegy négy méter hosszú, 3,5 méter széles, másfél méter magas szerkezet két utas szállítására alkalmas. A jármű négy sarkában kettő-kettő, összesen tehát nyolc elektromos légcsavar gondoskodik a függőleges és vízszintes helyváltoztatásról. A szerkezet akár 500 kilogramm terhet képes magával vinni, utazómagassága eléri a fél kilométert. Egyetlen feltöltéssel akár 30 percet tud a levegőben tölteni, és ez idő alatt akár 30 kilométeres távolságot tud megtenni. Ez 60 km/óra átlagsebességet jelent, de a konstrukció elméleti utazósebessége ennél jóval magasabb: 100 km/óra.
Japán egyébként élen jár a repülő autók engedélyeztetésében, 2018 óta a kormányzat bevonásával zajlanak kutatások, elemzések és fejlesztések ezen a téren, 2030-ra pedig a technológiai kereskedelmi bevezetését írta elő az illetékes minisztérium. Nem véletlen az érdeklődés, hiszen Japán bővelkedik a hagyományos közúti járművekkel nehezen elérhető magashegyi területekben és távoli szigetekben, illetve gyakoriak az olyan természeti válsághelyzetek, amelyeknél innovatív mentő- és felderítő járművekre lehet szükség.
A Suzuki mindig az azt vallotta, hogy az ügyfelek igényeire összpontosítva kell kiemelkedő értéket képviselő termékeket nyújtania – ha pedig piaci kereslet mutatkozik az egyéni légi közlekedés iránt, azon a területen kell ezt megtennie. Ez persze nem jelenti azt, hogy a vállalat elhanyagolná hagyományos kompetenciáját, az autógyártást – épp ellenkezőleg, minden fejlesztésnek és innovációnak ez fogja adni a technológiai és szakértelembeli alapját.