Manapság ritka az a fajta elköteleződés, amivel a Suzuki és Tadzsima Nobuhiro egymást évtizedeken keresztül kölcsönösen segítve dicsőséges magasságokba emelkedett az autóversenyzés világában – szó szerint.
Ha a Suzuki motorsportsikereiről esik szó, megkerülhetetlen Tadzsima Nobuhiro említése. Az idén nyáron hetvenharmadik születésnapját ünneplő pilóta legnagyobb sikereit köszönheti az autógyártónak, a Suzuki pedig rábízta komplett raliprogramját, ami azonban csak a kezdetnek bizonyult.
Tadzsima szan tizennyolc évesen állt először rajthoz a japán autokrossz-bajnokságban, ahonnan lassan, de magabiztosan kapaszkodott fel a ralisport legmagasabb csúcsára, a WRC-be. Öt évvel később, 1986-ban létrehozta a Suzuki házon belüli versenyrészlegét, a Suzuki Sportot, és a következő másfél évtizedben a legváltozatosabb modellekkel vett részt a rali-világbajnokság futamain: a Cultus (Swift) után egy Baleno, majd egy Ignis következett. Amikor pedig a Suzuki az ezredforduló után úgy döntött, hogy útjára indítja Junior WRC programját, őt kérték fel a projekt vezetésére. Két évtizedes ralitapasztalataira építve 2006-ban a gyár aktív közreműködésével létrehozta a Suzuki World Rally csapatát; nem rajta, és nem is az általa épített autókon múlt, hogy az ígéretes rali-világbajnoki program végül hamvába holt.
Míg Európában elsősorban a ralisportból ismerjük Tadzsima szant, világhírre egy másik sportágban tett szert – a Suzukihoz azonban ott is sokáig ragaszkodott. A hegyi felfutó (hill climb) versenyek szabadabb teret adtak műszaki kreativitásának, mint a rali. Először az 1980-as évek végén indult saját építésű Suzukijával a műfaj legismertebb futamán, az USA Colorado államában évente megrendezett Pikes Peak International Hill Climbon. Specialitása a kétmotoros versenyautó volt: az 1993-as futamon egy így átépített Cultus (Swift) volánja mögött nyerte meg az Unlimited csúcskategóriát, majd két évre rá – első japán pilótaként – abszolút első helyezést ért el egy szintén dupla erőforrással hajtott Escudo (Vitara) versenyautóval. A tengelyenként elhelyezett egy-egy 1,6 literes, soros négyhengeres turbómotor kombinált csúcsteljesítménye elérte a 900 lóerőt; a két motor ellenére az autó mindössze 900 kilogrammot nyomott.
1996-tól a kétmotoros konfigurációt elvetve egyetlen turbós V6-ossal szerelte fel a terepjáró modellre csak nyomokban emlékeztető versenyautóját. A kétliteres hathengeres motor legnagyobb teljesítménye elérte a 800 lóerőt, az 1997-ben beépített 2,5 literes V6-os már 995 lóerőt küldött a négy hajtott kerékre 800 kg menetkész tömeg mellett, míg 1998-ban azonos teljesítményű, de 2,7 literes motorral ért el kiemelkedő eredményeket. Tadzsima szan, aki még fiatal korában, rettenthetetlen vezetési stílusa miatt kapta a Monster (Szörny) becenevet, közel tíz évvel később tért vissza a hegyi versenyzéshez, először az Észak-Amerikában forgalmazott XL7, majd az európai fókuszú SX4 alapjaira épülő versenyautóval. 2007 és 2010 között minden évben abszolút győztesként jött le a Pikes Peakről, 2011-ben pedig történelmet írt mint minden idők első pilótája, aki 10 percnél rövidebb idő (9 perc 51,278 mp) alatt futotta meg a távot.
Ezzel a nagyszerű teljesítménnyel egyben el is búcsúzott a Suzukitól, ám valójában nem az autómárkának, hanem a belső égésű motortechnológiának fordított hátat. A következő fél évtizedben saját fejlesztésű, illetve a horvát Rimac bevonásával felkészített elektromos versenyautókkal vágott neki a 154 kanyarral tagolt, 20 kilométeres, meredeken emelkedő távnak. A versenyautó-építés mellett komoly műszaki kutató- és fejlesztőmunkát végzett az elektromos mobilitás terén. 2010-ben bejelentette, hogy egy teljes egészében saját fejlesztésű elektromos mikroautó, az e-Runner Mini Sport házon belüli gyártására készül; eközben az elektromobilitás népszerűsítésén tevékenykedő japán APEV szervezet elnökeként is dolgozott.
Míg a Pikes Peaken hét abszolút győzelem fűződik a személyéhez, neve pedig bekerült a hírességek csarnokába, ennél is jobb statisztikákkal büszkélkedhet az új-zélandi Race to the Sky hegyi felfutó versenyen. A futamot 1998 és 2007 között tíz alkalommal rendezték meg; ebből nyolcszor Tadzsima szerezte meg az abszolút elsőséget.
A Szörny 2024-ben hetvennégy éves lesz. Ekkor vezeti be első akkumulátoros elektromos járművét a Suzuki, és bár Tadzsima szan ma már nem versenyez aktívan, az eVx tanulmányautóra épülő széria-villanyautó tökéletes alkalmat jelentene a számára ahhoz, hogy visszaüljön oda, ahová mindig is tartozott: egy Suzukiba.