Cikkünk írásakor már Magyarországon is előrendelhető a Renault Mégane E-Tech Electric. Minden bizonnyal sokan vannak, akiknek a vásárláshoz elegendő garancia a Renault évtizedes villanyautós múltja, a Mégane széria négy generációra és több mint negyed évszázadra visszanyúló, sikerekben bővelkedő hagyatéka, a lenyűgöző dizájn és a belső formai megoldások, valamint az akár 218 lóerős motorteljesítmény. Azok kedvéért azonban, akik szívesebben döntenek alapos tájékozódást követően, most összefoglaljuk az első villanymotoros Mégane legfontosabb jellemzőit.
A típus a lehető leglátványosabb felvezetést kapta. 2019-es előtanulmányából, a Morphoz koncepciójárműből ugyan pont a legizgalmasabb részletet, azaz a változtatható karosszériahosszt nem vették át a gyártásba, ám ez nem probléma: a Mégane E-Tech Electric átalakulás nélkül is igazi térvarázsló. A kompakt külső méreteket (az autó mindössze 4199 mm hosszú) ugyanis impozáns helykínálattal kombinálja, ami a lenyűgöző 2685 mm-es tengelytávolságból, valamint a teljesen sík padlóból adódik. Mindkettő záloga a CMF-EV padlólemez, amelyet kifejezetten elektromos járművekhez fejlesztettek ki.
Ebben középen helyezkedik el az akkumulátor, márpedig a tengelyek közé, mélyre koncentrált tömeg megingathatatlan stabilitással ruházza fel a modellt. Ráadásul ez az akkumulátor minden eddiginél vékonyabb, mindössze 11 centiméteres, így a tervezők viszonylag alacsony tetővonal mellett is rendkívüli belmagasságot alakíthattak ki. Ez ugyanúgy csökkenti a légellenállást, mint a használaton kívül a karosszéria síkjába simuló kilincsek, a légelvezető nyílások vagy a hangsúlyos karaktervonal: amilyen egyszerűnek és letisztultnak tűnik a karosszéria, annyira összetett feladatot jelentett a mérnökök számára a rendkívüli aerodinamikai teljesítmény megvalósítása.
A csekély légellenállásból és a keskeny, de nagy átmérőjű abroncsokból adódó, minimális gördülési ellenállásból fakadóan a Mégane E-Tech Electric a lehető legkevesebb energiát használja fel: az akár 15,5 kWh/100 km érték kifejezetten jónak számít ebben a méretosztályban. Ehhez hozzájárul a hőszivattyús fűtőberendezés, amely télen tehermentesíti az akkumulátort, az akkumulátor vízhűtési rendszere, amely szintén besegít a fűtésbe, de az a prediktív rendszer is, amely a navigációs rendszerbe betáplált töltőponthoz közeledve a töltéshez optimális hőmérsékletűre hűti vagy fűti az akkumulátort. Szintén a fogyasztást csökkenti a villanyautók között csekélynek számító (1513-1636 kg közötti) tömeg, ami egyrészt a széles körben alkalmazott alumínium vázszerkezeti és karosszériaelemeknek, másrészt a keskeny akkumulátorcsomag kedvező tömegének köszönhető.
Az elektromos Mégane azonban más módon is kíméli a környezetet: az utastérben minden (kiviteltől függően akár 2,2 kilogrammnyi) kárpitanyag újrahasznosított anyagból készült. További több mint 27 kilogrammnyi alkatrészt és szerkezeti elemet reciklált műanyagból gyártottak, az autó pedig 95 százalékban maga is újrahasznosítható lesz élettartama végén – mindez azt jelenti, hogy a Mégane E-Tech Electric a ma kapható leginkább környezetbarát Renault!
Még ha csak környezetbarát volna, de vezetni is élvezet: a már említett mély tömegközéppontból és a többlengőkaros hátsó felfüggesztésből adódó stabilitás maximálisan kiaknázható a nagyobbik, 220 lóerős hajtáslánccal. Ez a modell álló helyzetből 7,4 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára, szabályozott végsebessége 160 km/óra. A kisebbik, 130 lóerős modellnek sincs szégyellni valója: a 10 másodperc körüli 0-100 km/óra gyorsulás mellett 150 km/óra végsebességre képes. A Renault kétféle akkumulátorcsomagot kínál az elektromos Mégane-hoz, mégpedig számos lehetséges kombinációban. A 130 lóerős modellváltozat a 40 kWh kapacitású akkumulátorral 300 kilométert, a 60 kWh-ssal rekord 470 kilométert tud megtenni egy feltöltéssel, ami történhet váltóáramról 7 vagy 22 kW-tal, vagy egyenáramú gyorstöltőről, akkumulátortól függően 85 vagy 130 kW-tal – utóbbi esetben a kisebbik akkumulátor 60, a nagyobbik 73 perc alatt éri el a teljes töltöttséget. A 218 lóerős motorhoz csak a nagyobbik akkumulátor társítható, amely így 450 kilométeres elméleti hatótávolságot biztosít.
A végére hagytuk, pedig talán a legelejére kívánkozott volna a fedélzeti kényelmi, szórakoztató és tájékoztató rendszerek széles skálája. A 400 V-os elektromos hálózat, amely az autó hajtásláncát működteti, rendkívül fejlett elektronikus szolgáltatásokat tesz lehetővé. A vezető előtt egyetlen hatalmas, közös borítóüveg alá rendezett kijelzőpáros helyezkedik el L alakban: a 12,3 colos műszeregység mellett egy álló formátumú, 12 colos multimédiás érintőképernyőt találunk; a két monitor összfelülete eléri a 774 négyzetcentimétert, és ezzel a legnagyobb, amit ebben a kategóriában találunk. A rendszer kezelhetőségét integrált Google-funkció teszi még jobbá, a beépített hangulatvilágítás kívánságra akár automatikusan váltogatja 48 különböző árnyalatát, így 30 percenként friss, inspiráló környezetet biztosítva az utasok számára. Apropó, utasok: a fedélzeten összesen 30 liternyi tárolórekesz várja személyes apróságaikat – ez az érték rekordnak számít a kategóriában –, hordozható elektronikus készülékeiket pedig számtalan töltőaljzatról, vagy akár vezeték nélküli töltőbölcsőről is táplálhatják.