Minden kívánságot teljesít ez a Renault

Minden kívánságot teljesít ez a Renault

hirdetés
Egyre nehezebb feladat olyan autót fejleszteni és gyártani, amely a lehető legszélesebb ügyféligényeket elégíti ki. A Renault Symbioz pont erre vállalkozott, és ennek érdekében a márka legnépszerűbb típusainak jellemzőit ötvözi.
Pontosan hét évvel ezelőtt egy pillanatra az egész világ elfelejtett levegőt venni. A Renault frissen bemutatott tanulmányautója, a Symbioz lenyűgözően alkotta újra az autózásról, az ergonómiáról, és általában a járművek életünkben elfoglalt szerepéről alkotott elképzeléseinket. A Symbioz nem közlekedési eszköz kívánt lenni, hanem az otthonunk, a családunk szerves része – végtére is a szimbiózis szó kölcsönösen előnyös, szoros együttélést jelent –, amely nem csak utazáskor hasznos.

Pár hónappal később bemutatkozott a modell menetképes verziója. Ezt nem lehetett, pontosabban nem kellett vezetni, hiszen 4. szintű autonóm közlekedésre volt képes: egy ilyen fejlett autóban átvehetjük a volánt, de csak ha akarjuk, a technológia egyébként minden helyzetet megold egyedül.
Most, hét évvel később egy harmadik Symbioz modellt is bemutatott a Renault. Ez a mostani azonban már nem tanulmányautó, és nem a márka jövőjéről, hanem jelenéről alkot meglehetősen kedvező képet. Ha aludni nem is szabad a volánja mögött, és dizájnbútorként sem szolgál, formatervével, helykínálatával és funkcionalitásával méltó utóda névrokonainak. És nem csak azoknak: a hibrid kifejezést annak eredeti jelentésében alkalmazva a Renault meghatározó típusainak ütőkártyáit gyűjtötte össze egy kézben – úgy is mondhatnánk, igazi „best of” válogatás a cég technológiai és stílustárából.
Formavilága és orrkialakítása azt a Capturt idézi, amelytől padlólemezét is örökölte, persze ugyanúgy megnövelt méretben, mint az Arkana. Míg azonban az utóbbi egy elegáns, négyajtós terepkupé, a Symbioz dinamikus kombis sziluettet öltött magára, így a rövidebb, 441 centiméteres karosszéria ellenére rendkívül tágas belső térrel és komoly csomagtartóval csábít hosszú utazásokra. Itt egyébként olyan adut húz elő az ingujjából, amivel egyre ritkábban találkozhatunk: a hátsó ülések 160 mm-en tologathatók, így a hátsó térdhely akár 221 mm-re növelhető, vagy az alaphelyzetben is tekintélyes, 492 literes csomagtér eszeveszett 624 literesre bővíthető.
De nem csak saját méretosztályából merített ihletet a Symbioz: az eredetileg felsőbb szegmensekben debütált, hangvezérelt, elektromosan elsötétíthető Solarbay napfénytető – az év talán legszenzációsabb autós innovációja – is elérhető hozzá.
Megint csak előreszaladtunk, de nehéz nem így tenni, hiszen a Renault ötödik és utolsó kompakt modellje – az Arkana, a Mégane E-Tech Electric, az Austral és a Scénic E-Tech Electric után – most egyszerre kínálja mindazt, amit a márka az elmúlt néhány év során fokozatosan, szenzációról szenzációra bevezetett. Ilyen az 1,6 literes benzinmotor köré épülő full hibrid hajtáslánc is, amelynek aktuális kivitele 145 lóerőt teljesít, ami magabiztos dinamizmussal mozgatja a másfél tonnánál könnyebb modellt. Nem véletlen ez a választás sem: az E-Tech Hybrid még megfizethető, de már érdemi fogyasztáscsökkenést eredményez, így értékes arany középút a mild hibrid konfiguráció és a tisztán elektromos E-Tech Electric hajtásláncok között.
Az Iconic, Techno és az Esprit Alpine kivitelek egyedi, látványos üléskárpit-variációitól kezdve a legújabb generációs, Android operációs rendszert futtató OpenR Link multimédiás rendszerekig, a nagyméretű, álló tájolású központi érintőképernyőtől a szabályozható Multi-Sense fedélzeti hangulatcsomagig mindent tud, amit ma elvárunk egy Renault-tól, beleértve az alkalmazás-áruházból letölthető és telepíthető, fedélzeti alkalmazásokat, valamint a vezeték nélküli szoftverfrissítés lehetőségét is.

A bevezetőben említett, teljes körű autonóm mobilitási képesség helyett jó használható, azonnal értelmezhető vezetőtámogató funkciókat kapunk.
A számos kiforrott biztonsági, baleset-megelőző szolgáltatás mellett ott a műholdas helymeghatározást (geolokációt) és táblafelismerést egyaránt alkalmazó, intelligens adaptív tempomat, amely a körülményeket felismerve képes huzamosan egymaga vezetni az autót – a kormányt fognunk, az utat néznünk kell közben, mert ma még ezt írja elő a törvény, de aki próbálta, tudja, mennyire pihentető tud lenni egy ilyen támogatott utazás.
Nem csak az önvezető funkció alkalmazza a térkép-információkat, hanem a hibrid hajtáslánc vezérlése is, így jobban tudja beosztani az akkumulátor töltöttségét. Erre egyébként külön gomb (E-Save) is szolgál, a lényeg pedig, hogy mindig álljon rendelkezésre annyi töltés, amivel egy-egy hirtelen gyorsítás, emelkedő megoldható anélkül, hogy pörgetni kellene a benzinmotort – utóbbi ugyanis nem csak sok üzemanyagot fogyaszt, hanem zajos is. Az E-Tech Hybrid, amely városban a menetidő akár 80 százalékában kizárólag villanymotorja segítségével halad, ezzel szemben csendesen és takarékosan suhan: vegyes üzemben 4,6 literes WLTP-norma szerinti átlagot kínál – egy ekkora autótól ez nem egyszerűen jó, hanem pompázatos eredmény.
Egy új típus bevezetésekor mindig felmerül a racionális kérdés: mi olyat tud kínálni, amivel kiemelkedik a piacon? A Symbioz szuperképessége pont az, hogy kategóriatársaival ellentétben nincs egyetlen szuperképessége – minden tudásukat elleste, de egyikkel sem hívja fel magára a figyelmet. Alighanem kerülni fogja a reflektorfényt, de akinek megakad rajta a szeme, annak minden kívánsága teljesülni fog a fedélzetén.