Megújultak a Renault legnagyobb túlélőművészei

Megújultak a Renault legnagyobb túlélőművészei

hirdetés
Az Espace és a Mégane a nosztalgia legkisebb jele nélkül, teljesen újraértelmezve képviseli réges-rég a beléjük oltott értékeket – mostantól még frissebb formában.
Hét évtized, tizenegy generáció, megannyi innováció és világelsőség, kitüntetés és elismerés, örök érvényű, mégis rugalmasan változó hagyományok: a Renault Espace és a Renault Mégane külön-külön is emblematikus szereplői a modern európai autóiparnak, együtt pedig meghatározták annak fejlődését. Titkuk, hogy csak alapértékeikhez ragaszkodtak következetesen, és azokhoz mindig az aktuális kor diktálta legmodernebb, leginkább előremutató megoldásokat, formai és funkcionális jellemzőket társították. Hogy ez mennyire igaz, mindennél szemléletesebben példázzák a típusok aktuális generációi. Az Espace végigvitte az elődje által bátortalanul megkezdett átalakulást, és buszlimuzinból teljes értékű szabadidőjárművé vált.
Eközben az alsó középkategória állandó lázadója, a mindig új utakat kereső Mégane mostanra kifejezetten letisztult, tágas autóvá vált, amely azonban a minimalista vonalak dacára sem vetkőzte le úttörő szellemiségét. Mindebben persze nincs semmi újdonság, hiszen a Mégane E-tech Electric 2022, az Espace pedig 2023 óta van velünk. Ennyi idő bőven elég ahhoz, hogy megismerjük a modelleket, ahhoz viszont elvileg nem, hogy elavuljanak a konstrukciók – mégis, a Renault úgy döntött, hogy gyors egymásutánban mindkét típust átdolgozza. Mégsem neveznénk kapkodásnak a történteket – csupán arról van szó, hogy időközben maga a márka is teljesen újraalkotta önmagát, műszakilag és formailag egyaránt.

Renault Mégane E-Tech Electric

Mi sem jellemzőbb a Mégane dinasztia forradalmiságára, mint hogy a jelenlegi, ötödik kiadás vezette be azt a tisztán elektromos AmpR Medium platformot, amelyet később egy másik emblematikus Renault, a Scénic újraértelmezése is megkapott. Az azóta eltelt rövid időben azonban komoly fejlődésen ment át a technika – a fiatal elektromobilitásban sokkal gyorsabban dolgozik az evolúció, mint a hosszú múlttal rendelkező belső égésű motoroknál –, ezért a Mégane E-Tech most egyetlen csomagban megkapta azokat a frissítéseket, amelyeket a Renault az elmúlt három évben bevezetett.
Az egyik az egypedálos vezethetőség. A Mégane regeneratív fékrendszere eddig is több fokozatban volt állítható, a meglévő négy lépcső mellé pedig most bevezették az ötödiket, amelyben olyan intenzív lassításra képes a generátor üzemmódba kapcsolt villanymotor, amivel könnyedén állóra fékezheti a járművet. A családi villanyautó így mostantól pusztán a gázpedál lenyomásával (gyorsítás) és felengedésével (lassítás és megállás) vezethető – innen ered a közhasználatú elnevezés.
Ezt a fejlesztést egyébként az utóbbi egy évben (azaz 2024 márciusa óta) gyártott Mégane E-Tech Electric modellek tulajdonosai is élvezhetik: csupán egy szoftverfrissítést kell letölteniük vezeték nélküli kapcsolaton keresztül. Nem kevésbé praktikus a V2L technológia bevezetése. Mostantól a Mégane E-Tech Electric elektromos rendszere nem csak felvenni, de külső fogyasztó (vagy piactól függően akár az elektromos hálózat) irányába akár leadni is képes az elektromos energiát. Ez forradalmi jelentőségű fejlesztés, hiszen az autó egyben teljes értékű áramforrásként használható, amiről bármilyen háztartási eszközt működtethetünk. Aligha túlzunk, ha azt mondjuk, ez az elektromos mobilitás egyik legpraktikusabb hozománya, amely révén a világ bármely pontján élvezhetjük a civilizáció technikai előnyeit.
Az elektromos rendszert érintő harmadik fejlesztés, hogy még egyszerűbbé válik az akkumulátor gyorstöltése: az autót és az ahhoz kapcsolódó felhasználói fiókot automatikusan felismerő Plug & Charge rendszer gyors és zökkenőmentes fizetést tesz lehetővé, így mostantól huszonöt európai országban több mint 800 ezer(!) töltőponton táplálhatjuk kényelmesen az autót.

Noha formailag a Megane E-Tech Electric nem változott, megjelent a kínálatban a sportosan elegáns Esprit Alpine kivitel. Ez kívülről könnyen felismerhető exkluzív matt szürke aerodinamikai elemeiről, fekete keréktárcsáiról, valamint szintén fekete dekorrészleteiről. Az utastérben újrahasznosított anyagokból gyártott, fekete szövetkárpitozással találkozunk, a hangulatot az ülések és a műszerfal kék díszöltései teszik dinamikussá. A kék-fekete színkombináció a beltér más pontjain is megjelenik.

Renault Espace

Hogy mennyire gyors a fejlődés a villamosított hajtásláncok terén, jól mutatja, hogy bár mindössze egy évvel fiatalabb a Mégane-nál, az Espace hajtástechnológiáját nem volt szükséges módosítani – a 200 lóerős full hibrid rendszer 5 l/100 km alatti átlagfogyasztásával és 1100 kilométeres hatótávolságával tökéletes utazóautóvá teszi az öt vagy hét üléssel választható zászlóshajót.
Ehhez kapcsolódóan változott viszont egy sor kényelmi funkció.

Az első üléseket áttervezték, ergonomikus kialakításuk hosszú távon ugyanúgy pihentetőbbé teszi az utazást, mint az átdolgozott zajszigetelésből adódó, csendesebb környezet.

Abszolút újdonság az a vezetőfelismerő rendszer, amely a sofőr éberségét figyelő kamerát használja a felhasználó azonosítására: amint az arcvonások alapján felismerte gazdáját, az Espace automatikusan előhívja a profilban tárolt ülésbeállításokat, a rádió és a médialejátszó kedvenceit, valamint a személyre szabott Google-alkalmazásokat.
Az Espace eddig is kínált napfénytetőt, most viszont itt is megjelent a Solarbay-technológia, amely anyagában sötétíti el az üveget, így mechanikus árnyékoló nélkül is védelmet nyújt a tűző napfény ellen. Az impozáns utastér fölött csaknem 2 négyzetméteren terül el az üvegtető, ami új rekord a műfajban. Nem kell persze a panorámatetőt mérecskélnie annak, aki azonosítani szeretné a 2025-ös kiadású Espace-t, hiszen az megkapta a testvérmodell Rafale dinamikus külső formajegyeit.
Az autó orrát és farát egyaránt átdolgozták a dizájnerek, ami nemcsak a lámpatesteket és a hűtőmaszkot, hanem a gépházfedelet, valamint a csomagtérajtót is érinti – összességében a külső stílusjegyek harmada frissült, jóformán vadonatújjá varázsolva a Renault kínálatának legtágasabb darabját.