Ha ma szembejönnének velünk, talán azt hinnénk, egy tudományos-fantasztikus film forgatására tévedtünk: a Renault furgoncsaládjának következő generációja minden, csak nem a megszokott. A 2024 őszén bemutatott Renault Estafette koncepciójármű által megelőlegezett, a teljes palettára kiterjesztett formavilágtól kezdve a hajtásláncig minden innovatív, jövőbe mutató, formabontó és végtelenül ötletes. A tisztán elektromos trió célja azonban nem a meghökkentés, hanem a minél hatékonyabb munkavégzés, és ehhez alapvető szokásokat kellett újragondolni. Míg a Renault a személyautóknál karakterükben is visszanyúlik fél évszázaddal ezelőtti sikermodelljeihez, a haszonjármű-üzletágban más utat választottak.
Nagy hagyományú típusnevekkel, vadonatúj formatervvel és tisztán elektromos hajtásláncokkal frissül jövőre a Renault haszonjármű-kínálata.
A dizájn egységes és teljesen új, a nevek azonban a múltból táplálkoznak – a filozófiát átmentették, ám nosztalgia helyett minimalista, modern formavilágot alkalmaztak. A pontos műszaki részleteket később hozza nyilvánosságra a Renault, néhány alapvető információt azonban már most is lehet tudni. Teljes egészében szoftveralapú járművekről lesz szó, amelyek a megvásárlást követően folyamatosan frissíthetők, tökéletesíthetők lesznek, így az idő múlásával egyre aktuálisabb, modernebb, nagyobb tudású áruszállítóval dolgozhatnak az ügyfelek.
Szintén az alkalmazkodóképességet erősíti, hogy a Renault-csoport, a Volvo-csoport és a francia logisztikai piac egyik vezető szereplője, a CMA CGM-csoport vegyesvállalata, a Flexis bevonásával megvalósuló furgonok úgynevezett „gördeszka” (skateboard) platformot alkalmaznak. Ez egyetlen egységben tartalmazza az akkumulátort, a villanymotor(oka)t és a futóművet, ami rugalmassá és gazdaságossá teszi a típusok életciklusa során aktuálissá váló frissítéseket, új karosszériaváltozatok bevezetését. A speciális felépítmények gyártói számára szintén eddig elképzelhetetlen lehetőségeket nyit meg ez a kialakítás.
Trafic E-Tech Electric
Formailag ugyanolyan friss, mint társai, ám mivel egy jelenleg is létező, konvencionális felépítésű modell örökébe lép, a negyedik generációs Renault Trafic okozza majd a legnagyobb meglepetést. Pontosabban az, hogy az elődökhöz képest milyen jellemzőkkel bír, hiszen a speciális gördeszka-architektúrának és a sarkakba kitolt kerekeknek köszönhetően akkora helyen tud majd megfordulni, mint a Renault Clio. Ez így is szépen hangzik, de tegyük mellé a konkrét számokat, mert azok még nagyobbat ütnek: míg a jelenlegi Trafic tengelytávtól függően 11,8-13,2 méteres átmérőjű körön képes megfordulni, a városi kisautó Clio (és ezek szerint a következő Trafic) számára 10,4 méter is elegendő a 180 fokos irányváltáshoz!
A nagy tengelytáv hatalmas és jól kihasználható belső teret eredményez, így nem kellett a magasságon nyerni térfogatot: a 190 centiméter alatt húzódó (jelenleg 196 cm fölé nyúló) tetőlemez azt jelenti, hogy Trafic probléma nélkül be tud állni minden mélygarázsba.
A Trafic formai jegyei a testvérmodellekét tükrözik, az orron a háttérvilágítású logó két oldalán nappali világítást találunk, az üzemi fényszóró közvetlenül a lökhárító fölött helyezkedik el.
Oldalról hangsúlyosan geometrikus a dizájn, és bár a Traficot meghatározó „púp” mostantól hiányzik a fülke tetejéről, az oldallemezek domborítása izgalmas játékosságot visz a feszes vonalakba.
Hátul magasra emelt, sérüléstől védett, 3D belső szerkezetű lámpatestek, aszimmetikus ajtókialakítás, valamint a légellenállást csökkentő, ezzel a hatótávolságot növelő tetőszárny határozza meg a jármű karakterét.
Oldalról hangsúlyosan geometrikus a dizájn, és bár a Traficot meghatározó „púp” mostantól hiányzik a fülke tetejéről, az oldallemezek domborítása izgalmas játékosságot visz a feszes vonalakba.
Hátul magasra emelt, sérüléstől védett, 3D belső szerkezetű lámpatestek, aszimmetikus ajtókialakítás, valamint a légellenállást csökkentő, ezzel a hatótávolságot növelő tetőszárny határozza meg a jármű karakterét.
Estafette E-Tech electric
Az 1959-től 1980-ig gyártott Estafette a Trafic közvetlen elődje, így a két modell történelmileg ugyanabba a kategóriába tartozott. Az újkori Estafette azonban – érthető módon – egészen más pozícionálást kap: az 527 cm hosszú, 192 cm széles jármű extrém nagy, 260 centiméteres magasságával ideális kézbesítőjármű, amelynek rakterébe akár egy 190 cm magas sofőr is kiegyenesedve léphet be. A felfelé elnyújtott dizájnhoz igazodva az orrkialakítás egészen más, mint a Trafic furgonon, és a megkettőzött A oszlop is hangsúlyosabban érvényesül: ez a formai megoldás minimálisra csökkenti az első holtteret, és nem csak egyszerűbbé, de biztonságosabbá is teszi a manőverezést.
Az Estafette raktere oldalról és hátulról egyaránt különleges ajtókon keresztül közelíthető meg: az előbbi rejtett sínen csúszó tolóajtó, míg hátul felfelé tolható rolót találunk – ennél helytakarékosabb megoldást még nem találtak ki –, az ajtónyílásba robusztus acél fellépőn keresztül juthatunk be kényelmesen.
Goelette E-Tech Electric
Míg az Estafette és a Trafic elsőkerékhajtású furgonok voltak, az 1956-ban bevezetett Goelette, valamint utódja, az 1965-től gyártott Super Goelette a hátsó kerekein vitte át az aszfaltra a hajtóerőt (igaz, 1966-tól elsőkerék-hajtással is gyártották Goelette Trafic néven, mert a marketingben nincsenek véletlenek…) A Goelette csak 1982-ben vonult nyugdíjba, bár a Renault már 1980-ban bemutatta utódját, a Mastert.
A 2025-ös újraértelmezésben a Goelette névelődjének teherautós jellemzőihez kapcsolódik: a képeken is látható, dobozos felépítmény mellett billenőplatós teherjárműként, illetve fülkés alvázként is gyártják majd. A legizgalmasabb ezek közül nyilván az utóbbi.
Ez ugyanis számtalan átépítés alapjául szolgálhat majd, amelyeknek extra funkcionalitást kölcsönöz a kiegészítők működtetésére is alkalmas, nagyfeszültségű elektromos architektúra. Arányai és dizájnja egyaránt elárulják, hogy a Goelette nem más, mint egy B oszlopánál elmetszett Trafic. Ez egyben azt is jelenti, hogy csak ámítás a magasra szerelt felépítmény, a Goelette sem létravázra épül.
Ez ugyanis számtalan átépítés alapjául szolgálhat majd, amelyeknek extra funkcionalitást kölcsönöz a kiegészítők működtetésére is alkalmas, nagyfeszültségű elektromos architektúra. Arányai és dizájnja egyaránt elárulják, hogy a Goelette nem más, mint egy B oszlopánál elmetszett Trafic. Ez egyben azt is jelenti, hogy csak ámítás a magasra szerelt felépítmény, a Goelette sem létravázra épül.
A Renault a franciaországi Sandouville-ban fogja gyártani könnyű haszonjárműveinek új családját – a bevezetőben említett skateboard padló jóvoltából az eltérő méretű és karakterű típusok ugyanott készülhetnek, gyártásuk 2026-ban veszi kezdetét.









