Lyukat ajándékozott a világnak a Renault

Lyukat ajándékozott a világnak a Renault

hirdetés
A biztonság nem kiváltság, hanem alapvető emberi jog, vallja a Renault, és ennek szellemében megosztja a világgal a villanyautókhoz kifejlesztett szabadalmait – elsőként egy lyukat.
A villanyautókkal kapcsolatos egyik leggyakoribb tévhit, hogy hajlamosak kigyulladni. Számos kutatás vizsgálta a kérdést, és mind hasonló eredményre jutott: a belső égésű motorral szerelt járművek sokkal (akár ötvenszer-százszor) nagyobb valószínűséggel kapnak lángra maguktól, mint a villanyautók.

Az sem igaz, hogy a villanyautók nagyobb hővel égnének, mint a benzines vagy dízelmotoros járművek.

Ami viszont biztos, hogy ha egyszer kigyulladnak, sokkal nehezebb eloltani egy modern villanyautót. Ennek az oka a lítiumion-akkumulátorok egy speciális tulajdonságában keresendő.
Ha bármely cella hőmérséklete nagyobb mértékben emelkedik, mint amennyi hőt a környezet el tud nyelni, bekövetkezik a hőmegfutás – ekkor az egymás közvetlen közelében lévő cellákon láncreakciószerűen fut végig a túlmelegedés. A tűz csak akkor oltható el, ha sikerül a összes cellát a kritikus hőfok alá hűteni, ám ez az akkumulátort védő vastag alumíniumburkolat miatt jóformán lehetetlen – ezért van az, hogy míg egy hagyományos autótüzet akár négy köbméter vízzel el lehet fojtani, a villanyautókhoz akár negyvenszer több víz, illetve jóval hosszabb idő (átlagosan 10 helyett 240 perc) szükséges.
A Renault viszont immár tizenöt éve dolgozik szorosan együtt a tűzoltókkal, így közös erővel erre a problémára is hathatós megoldást találtak – méghozzá zseniálisan egyszerűt. Az akkumulátor házán kialakítanak egy nagy méretű nyílást, amit aztán egy öntapadó koronggal lezárnak. A korong a mindennapi használatban, de még balesetben is a helyén marad, ellenben ha egy (globális átlagban 7 bar nyomással dolgozó) tűzoltófecskendő sugarát ráirányítják, az kimozdítja a helyéből, szabaddá téve az utat a cellák közötti térhez, azaz közvetlenül hűthetők le a cellák. A szabadalmaztatott megoldással a villanyautó-tüzek ugyanolyan hatékonyan olthatók, mint bármely hagyományos autótűz.
A Fireman Access (tűzoltó hozzáférés) névre keresztelt megoldás ma már a Renault-csoport összes márkájának minden egyes villanyautójában megtalálható, ez azonban kevés, hiszen mások is gyártanak elektromos járműveket. Így a Renault a technológiához kapcsolódó összes szabadalmát felszabadította, és egy erre a célra létrehozott weboldalon minden autógyártó számára elérhetővé tette.
A tervek szerint a későbbiekben további szabadalmak is felkerülnek az UN.patent oldalra, ráadásul a Renault arra biztatja versenytársait, hogy hozzá hasonlóan ők is osszák meg a biztonsághoz kapcsolódó találmányaikat, hiszen – ahogy Jean Todt, az ENSZ közlekedésbiztonsági nagykövete fogalmazott –, a biztonság alapvető emberi jog kell, hogy legyen.