Legszebb korszakát éli újra a Renault

Legszebb korszakát éli újra a Renault

hirdetés
Vannak emlékezetes autók és vannak korszakalkotó, forradalmi, stílusteremtő konstrukciók, amelyek újraértelmezik az egész iparágat. A Renault R4 ilyen volt szűk 70 éve, és ilyen lehet újra, napjainkban.
Ha valamit harminc év alatt száz ország piacán nyolcmillió példányban értékesítenek, az már túlmutat az ikonikuson, a legendáson és a hasonló, elcsépelt jelzőkön. A Renault R4 a hatvanas évek végének emblematikus alkotása volt, egy korszak lenyomata, amely a társadalom minden aktuális, észszerű elvárásának maradéktalanul megfelelt – lehetett többre vágyni, de szükség nem volt másra. Az ember persze nem észvezérelt teremtmény, így az R4 nem tudta maradéktalanul betölteni profetikus küldetését.

Mégis, amikor a Renault úgy döntött, hogy újraalkotja örök érvényű konstrukcióit, a zseniális R5 mellett az R4-re esett a tervezők döntése. Ez egyszerre volt racionális és emocionális lépés: a formavilág zsigeri babusgatási ingert hoz a felszínre az emberben, a környezettudatos autózás céljait pedig sokkal hatékonyabban érhetjük el egy apró, könnyű és megfizethető járművel, mint egy impozáns, költséges óriással.
Ahhoz, hogy megértsük a modern utód koncepcióját, még egy percet töltsünk el a múltban. A Renault 5-ös egy évtizeddel az R4-es után érkezett meg, részben annak műszaki elemeit hasznosítva. Modernebb, fiatalos formavilága láttán – és a típusneveket egymás mellé helyezve – hajlamosak lennénk azt gondolni, hogy az R5-ös felsőbb kategóriába tartozott, mint az R4. Ez azonban nem így volt: az utóbbi ugyanis 14,2 centiméterrel (!) volt rövidebb, mint az eredeti modell. Persze 4 centivel szélesebb is volt annál, így a térérzet a 6 centivel mélyebb tetővonal ellenére talán javult, de a tény ettől tény marad: az R4 nagyobb volt, mint az R5.
Ez az utódok esetében is így lesz: ahogy a Captur a Clio nagyobb, tágasabb testvére, úgy ad nagyobb körítést az R5 műszaki tartalmának az R4. A 414 centiméteres karosszéria kényelmes városi használatot, a 262 centiméteres tengelytáv családoknak is komfortos helykínálatot ígér, a csomagtartó 420 literes, ajtaja pedig rendkívül mélyről nyílik, elősegítve a pakolást.
Ha már a számoknál tartunk, gyorsan essünk túl a többi adaton is. Kétféle akkumulátor lesz elérhető hozzá, 40, illetve 52 kWh kapacitással, előbbi 300 km fölötti, utóbbi akár 400 kilométeres hatótávolságot ígér. A kis akkuhoz 90 kW-os (122 LE), a nagyhoz 110 kW-os (150 LE) villanymotor társul. Menetdinamikai adatokat egyelőre csak az erősebb verzióhoz tett közzé a Renault: a végsebesség 150 km/óra, álló helyzetből kevesebb mint 8,5 másodpercig tart elérni a 100 km/óra sebességet.

Gyorsaság dolgában a töltés is jól áll: egyenáramról akár 80 kW-tal táplálhatjuk a kisebbik, és 100-zal a nagyobbik akkut, így mindkettő 30 perc alatt jut el 15-%-os töltöttségi szintről az élettartam szempontjából ideális 80%-ra. Az R4 alapértelmezésben támogatja a kétirányú töltést, azaz áramforrásként is használható külső fogyasztók működtetésére, töltésére.
A vezetői környezet a padlóig nyúló középkonzollal magán viseli a múlt lenyomatát, de a két digitális kijelző – a műszeregység 7 vagy 10,1 colos, az érintőképernyő minden esetben 10 colos – gyorsan visszarántja a jelenbe az ügyfelet. Van mesterségesintelligencia-alapú avatár, amely hangvezérelt asszisztensként segít a mindennapokban, van gondosan megtervezett hangzásvilág, köszönhetően az isteni Jean-Michel Jarre-nak és a Harman Kardonnak, és van okostelefonos távkapcsolat, ami a távvezérlés mellett diagnosztikai feladatokat is kiszolgál.
Ha persze csak a célszerűség volna a cél, arra ott van a Kangoo – az viszont R4 azoknak szól, akik a racionalitás megingathatatlan homlokzata mögé rejtőzve olyan különleges megoldásokkal tennék tartalmasabbá az életüket, mint például a világ legnagyobb, egybefüggő orrpanelje. A 145 centiméteres idom gyártása külön kihívást jelentett a Renault beszállítóinak, az összeszerelésnél pedig speciális védőelem óvja a karcoktól a hatalmas, háromdimenziós elemet.
A külső stíluselemek – a lemezdomborítások, az arányok, a vonalak szöge – szinte kivétel nélkül igazodnak az 1960-as években meghatározott, eredeti dizájnhoz, jóformán csak a tetősínek lógnak ki a képből, de egy praktikus családi autónál bocsánatos ez az elhajlás. Persze a tetősínek helyett kérhetünk nyitható vászontetőt is, ami tökéletesen korhű, ráadásul könnyebb, mint egy panoráma-üvegtető, márpedig a tömegcsökkentés a villanyautózás egyik legfontosabb fétise. A hétféle karosszériaszín egyike az eredeti modell egyik tónusának frissített verziója, és persze kérhető kéttónusú fényezés, amit a gyárban festőrobotok végeznek el, gyorsan és takarékosan, maszkolás nélkül: ezzel évente 8 tonna takarófóliát és 12 tonna festéket lehet majd megtakarítani.
Különösen látványos a kibővített fekete optikai csomag, ahol a tetőn kívül a motorházfedél és az első lökhárító egy része is fekete. A csúcsot pedig az egyéni esztétikai részletek (matricák, dekorbetétek stb.) jelentik. Mindez a választható keréktárcsákkal együtt 670 különböző variációs lehetőséget jelent.
Az utastérben újrahasznosított kárpitopciók teremtenek markánsan eltérő hangulatot. Ami pedig a lehetséges jövőt illeti, a Fl4wer Power elnevezésű tanulmányautó máris megmutatta, hogy nézne ki az R4-es emelt futóművel, nagyobb kerekekkel és virágmintás kárpitozással.